Praktická žena - Kreativ

Rychlokurz vánoční relaxace

Vydáno: 15. 12. 2011 00:00

Zasmějte se, protáhněte se, dejte si bylinkový čaj či voňavou koupel a už vás nic nerozhází! Shon a nerváky patří k vánočním svátkům stejně jako jmelí nebo vánoční stromeček. Bohužel. Co kdybyste si letos řekli dost – už žádný stres, napětí a podráždění, ale pohoda a dobrá nálada! Pro začátek postačí, když se prostě na chvilku zastavíte a koncentrujete se jen sama na sebe. Tak se naučíte efektivně relaxovat a zahnat všechny chmury z čela i z těla. Je přece lepší se na Vánoce těšit, než je brát jako utrpení, nemyslíte?

Bylinky učešou pocuchané nervy
Naordinujte si večer před spaním šálek heřmánku. Spolehlivě vás uklidní, zažene černé myšlenky a hlavně nahromaděné napětí. Tak trochu jako sedativum působí meduňka, oblíbená bylinka vzhledem připomínající mátu a vůní limetku. Kromě čaje můžete čerstvé lístky použít do ovocného a zeleninového salátu. Mateřídouška údajně dokáže přičarovat dobrou náladu. Stačí si vybavit její vůni a už se z plískanice přenesete na prosluněnou louku… Umí také přivolat klidný spánek a příjemné sny. Polštářek naplněný sušenou bylinkou vám tak prokáže možná lepší službu než tabletka na spaní. Vsadit můžete také na směs sedmi uklidňujících bylinek: hloh, bez, mučenka, třezalka, meduňka a chmel s kozlíkem. Třezalka pomáhá při melancholii, bez uklidňuje nervový systém, a přitom nepůsobí hypnoticky. Hloh povzbuzuje srdeční činnost, silice kozlíku působí proti strachu, svalovému napětí, nervovému podráždění a vyčerpanosti. Chmel zlepšuje spánek a celkově uvolňuje, mučenka dokáže tlumit hysterii i nespavost a o meduňce jsme se už zmínili. Extrakty z těchto zázračných bylin spolu s látkou guaifenesin, která uvolňuje svalstvo obsahuje bylinný sirup Novo-passit, který se dá užívat dlouhodobě při vleklých potížích i jako první pomoc v akutních situacích.

Zapomeňte na Šíleně smutnou princeznu
Neberte všechno smrtelně vážně a smějte se! A to i tehdy, když vám zrovna není do smíchu. Třeba i bez zjevné příčiny nebo sami sobě. Jedna minuta smíchu totiž znamená pro organismus totéž co 45 minut fyzické relaxace. Smích je stejně zdravý jako sport nebo různé relaxační techniky. Při smíchu vznikají v mozku endorfiny, které uvolňují napětí, působí proti stresu, bolestem a zánětům. Smích spolehlivě rozhýbe celé tělo. Aktivního smíchu se účastní svaly obličeje, hlavně čelistí, tváří a nosu. Navíc pohybujete-li rukama i nohama, uvolňují se i tyto svalové partie. Při intenzivním smíchu potřásáte hlavou a břichem a pohybujete přitom vnitřním svalstvem. Pro všechny orgány je to výborný vibrační tělocvik, navíc celého tohoto procesu se účastní mozek a intelekt.

Vůně – to je správná střelba do černého!
Aromatické vůně blahodárně působí na nervy a umí uvolnit celého člověka. A navíc ještě příjemně provoní celý byt a navodí bezva atmosféru. K relaxaci se hodí nejlépe aroma levandule, meduňky, bergamotu, pelargonie, jasmínu, kozlíku, vanilky a růže. Psychickou kondici posílí a vás povznese vůně mandarinky, pomeranče, grapefruitu, bazalky, majoránky a eukalyptu. Tyto éterické oleje buď samostatně, nebo v různých směsích můžete použít do aromalampy či do koupele.

• Do aromalampy nakapejte na 2 lžíce vody 5 kapek éterického oleje, zapalte čajovou svíčku a nechte asi 20 minut hořet. Osvěžující kůru si dopřejte dvakrát až třikrát denně podle nálady a rozpoložení.
• Rozhodnete-li se pro aromakoupel, namíchejte 5–8 kapek éterického oleje do 200 ml emulgátoru, tedy plnotučného mléka, smetany, medu, mořské soli či panenského olivového oleje a nalijte do vany. Nikdy nepoužívejte jen čisté éterické oleje, protože se ve vodě nerozpouštějí, plavou na povrchu a mohly by se dostat do očí, úst či pohlavních orgánů a nepříjemně je podráždit.

Domácí lázně vás odvedou od zběsilé předvánoční reality

Koupel je zázračná uvolňující činnost, při které se rázem ocitnete v jedinečném královstvíčku, v němž dostanete azyl před všemi starostmi a shonem. Po voňavé koupeli budete odpočívat, povzbudíte krevní oběh, zvláčníte pokožku a utišíte bolavé klouby. Vanu si naplňte teplou vodou. Nesmí být příliš horká, jelikož se vám může rozbušit srdce a po takové koupeli by se vám špatně usínalo. Do vany přidejte sůl nebo olej a celá se do ní ponořte. Zavřete oči a minimálně 10 minut nerušeně odpočívejte. V příjemné lázni nemusíte jen tak pasivně ležet.

• Zkuste břišní dýchání: Jednu ruku si položte na žaludek a druhou na hruď. Pomalu a zhluboka vdechujte nosem, aby se břicho rozpínalo, ale hrudník se nehýbal. Opakujte zhruba 5 minut.
• Zavřete oči a počítejte pozpátku od dvaceti k nule. Každé číslo si říkejte pouze v duchu a jen při výdechu. Opakujte několikrát za sebou.
• Báječně se uvolníte, když zavřete oči a představíte si v duchu nějakou pro vás příjemnou scénu, obrázek či situaci. Tento obraz pak udržujte v mysli alespoň 5 minut. V žádném případě nedovolte jiným myšlenkám, aby do této scény zasahovaly. A co víc – kdykoliv si onu situaci vybavíte, pomůže vám zklidnit se.

I bleskovka vás docela dobře uspokojí…

Stres se skvěle uvolňuje pohybem. Možná nevíte, že i za pouhých pár minut můžete dobře uvolnit celé tělo. A minutku na protažení si najdete vždycky, ne? Třeba využijte čas, než se upeče další várka cukroví. Jak na to?

• Zavřete oči, soustřeďte se na ramena a šíji, napněte svalstvo této oblasti na 10 vteřin a potom pomalu povolte svaly. Uvědomte si pocit uvolnění.
• Zavřete oči, pevně je sevřete, a současně stáhněte svaly čela a tváře – udělejte grimasu. Po 10 vteřinách je opět uvolněte. Promasírujte si obličej.
• Postavte se, zhluboka se nadechněte a zatněte co nejvíce pěsti, hýždě –  zkrátka všechny svaly na těle. Po zhruba 10 vteřinách pomalu vydechujte a napětí povolujte. Několikrát to celé zopakujte.
• Představte si, že jste právě vstali. Opravdu dlouze zívněte, a zároveň protáhněte tělo jako po ránu. Odstraníte tak spolehlivě strnulost a napětí.

Dopřejte unaveným nohám a rukám blaho

• Do umyvadla nalijte 7–10 litrů vody teplé 36–38 °C, ponořte do ní nohy a koupejte je nejdéle 15 minut. Potom je důkladně osušte. Nohy povzbudíte koupelí s 5 vrchovatými lžícemi mořské soli nebo soli z Mrtvého moře. Heřmánková koupel zase zklidní podrážděnou kůži a působí protizánětlivě. Do vody zamíchejte 20–30 kapek heřmánkového oleje.
• Ponořte obě ruce na asi 30 vteřin do mísy nebo do umyvadla se studenou vodou tak hluboko, jak to jen jde. Potom ruce osušte tak, že s nimi budete mávat sem a tam. Koupel osvěžuje a podporuje krevní oběh.

Odpojte se od okolního světa

Vypněte mobil, nepouštějte televizi, zhasněte světla… doslova utlumte svůj život. Stačí pouhých 20 minut. Můžete použít masku na oči nebo si je zavažte.