/FOTO, VIDEO/ Železná lávka pro pěší, po které už více než sto let přecházejí cestující z jedné strany čáslavského nádraží na druhou, nejspíš skončí ve šrotu. Nahradit ji má podchod, s jehož výstavbou počítá Správa železnic při kompletní rekonstrukci stanice. Čáslavákům se to ale dvakrát nezamlouvá.
Tři ministři dopravy Vladimír Kremlík, Karel Havlíček a Martin Kupka se vystřídali od doby, kdy byly zahájeny práce na druhé části chrudimského obchvatu. V pondělí byla stavba za více než 440 milionů korun slavnostně otevřena a odpoledne už sloužila plnému provozu.
Memorandum o vzájemné spolupráci týkající se stavby vysokorychlostní trati (VRT) už podepsalo 123 subjektů - obcí, právnických a fyzicky podnikajících osob. Mezi nimi jsou i místní akční skupiny, jako jsou Lípa pro venkov či Podlipansko, mikroregiony, sdružení Kutnohorský venkov nebo Sdružení Vrchovina a spolek VRTáci.
Memorandum o vzájemné spolupráci týkající se stavby vysokorychlostní trati (VRT) už podepsalo 123 subjektů - obcí, právnických a fyzicky podnikajících osob. Mezi nimi jsou i místní akční skupiny, jako jsou Lípa pro venkov či Podlipansko, mikroregiony, sdružení Kutnohorský venkov nebo Sdružení Vrchovina a spolek VRTáci.
V lednu stálo nepovedené zavádění elektronických kuponů místo ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. V prosinci ten samý projekt „zatopil“ i jeho nástupci.
Zemřel předseda Senátu Jaroslav Kubera, Velká Británie opustila Evropskou unii, při nehodě helikoptéry zahynul americký basketbalista Kobe Bryant. I takové události se staly v měsíci lednu.
Prezident Miloš Zeman dnes na Pražském hradě jmenoval Petra Mlsnu předsedou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Dosavadní náměstek ministra vnitra ve funkci nahradil Petra Rafaje, který k dnešku rezignoval. Jeho konec požadovali zástupci vládní koalice. Mlsna se funkce ujme od středy, kdy mu začne šestileté funkční období.
Ve stanovené lhůtě do dnešních 12:00 obdržel úřad vlády 11 přihlášek do výběrového řízení na předsedu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). ČTK to sdělil mluvčí kabinetu Vladimír Vořechovský. Jedním z uchazečů je bývalý ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík. Chce úřad posunout v transparentnosti, řízení, srozumitelnosti a komunikaci, uvedl na twitteru. O tom, že se chce o pozici ucházet, informoval také server Aktuálně.cz. Nový předseda nahradí Petra Rafaje, který rezignoval k 1. prosinci.
Stát podepsal smlouvu na distribuci elektronických dálničních známek s Českou poštou a Čeprem. Společné konsorcium státních podniků uspělo s cenově nejnižší nabídkou, proti tendru nebyly námitky. ČTK o tom informoval podnik Cendis, který má přípravu systému elektronických známek na starosti. Elektronické dálniční známky by měly nahradit současné papírové kupony od příštího roku.
Elektronické dálniční známky nejspíš bude fyzicky distribuovat konsorcium státních podniků České pošty a Čepra. V tendru uspěly s cenově nejnižší nabídkou. Dostávat budou 2,3 procenta z ceny prodaných vinět. Dosud je odměna pro distributory 4,6 procenta. Nyní běží 15denní lhůta pro případné námitky proti výběru. ČTK o tom informoval podnik Cendis, který má přípravu systému elektronických známek na starosti. Elektronické dálniční známky by měly nahradit současné papírové kupony od příštího roku.
Rok po schválení memoranda s Ředitelstvím silnic a dálnic o výkupu pozemků pro takzvaný zelený pás mezi budoucí částí Pražského okruhu z Běchovic k dálnici D1 nemá hlavní město dosud vykoupen ani metr čtvereční. Potvrdil to náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). „Práce na výkupu zelených pásů začaly už vloni, ale první výsledky v podobě získaných pozemků čekáme letos,“ řekl Scheinherr. Kolik jich bude, nechce zatím říct.
/VIDEO, FOTOGALERIE/ Dálnice D11 by měla končit na česko-polské hranici u Královce na Trutnovsku, kde se napojí na polskou dálniční síť, do roku 2026. Řekl to ve středu na staveništi D11 u Hradce Králové ministr dopravy Karel Havlíček, který doprovázel premiéra Andreje Babiše na jeho cestě do Královéhradeckého kraje.
Premiér Andrej Babiš respektuje nález Ústavního soudu k zákonu o střetu zájmů, ale trvá na tom, že jde o normu, která ho měla vyhnat z politiky. „V této zemi jsem nejvíc sledovaná osoba a musel bych být úplný blázen, kdybych šel do politiky kvůli tomu, abych přilepšil sobě nebo své firmě,“ řekl v rozhovoru, který vyjde v pátečním tištěném Deníku.
Nový systém pro elektronické dálniční známky bude stát 128 milionů korun. Bude propojen s Portálem občana a bude do něj částečně zapracován elektronický obchod, který vzešel z lednové programátorské akce hackaton. Novinářům to dnes řekli premiér Andrej Babiš (ANO) a vládní zmocněnec pro digitalizaci Vladimír Dzurilla před odletem na návštěvu Estonska.
Tři roky od vyhlášení největší zakázky v dopravě této slovenské vlády by mohlo být jasno, kdo opraví trať z česko-slovenské hranice do Bratislavy a umožní zkrácení doby mezi českým a slovenským hlavním městem.
Vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) chce o několik let zrychlit přípravu dostavby královéhradecké dálnice D11, sestavil pro tento účel pracovní tým.
Bezpečnostní informační služba (BIS) postupovala v souvislosti se zakázkou na elektronické dálniční známky v souladu se zákonem. V usnesení to dnes uvedl sněmovní bezpečnostní výbor, který si na jednání pozval ředitele civilní kontrarozvědky Michala Koudelku a ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO). Informace o tom, že se připravovalo plošné sledování lidí, není podle výboru pravdivá.
Premiér Andrej Babiš (ANO) probral v úterý s bývalým ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem (za ANO) jeho informace o údajném úplatku. Jednání se účastnil podle premiéra i Kremlíkův nástupce Karel Havlíček. Babiš dnes při návštěvě Zlínského kraje novinářům řekl, že chování bývalého ministra nerozumí. Věc podle něj vyšetří policie.
Premiér Andrej Babiš nemá rád neziskovou organizaci Transparency International (TI). Není divu. Její česká pobočka pod vedením Davida Ondráčky dala podnět k prošetření možného Babišova střetu zájmů, neboť podle ní je premiér stále ovlivňující osobou Agrofertu, ačkoli ho převedl do svěřenského fondu. Ministerský předseda, který rád připomíná Ondráčkovy nenaplněné námluvy s hnutím ANO, konkrétně s funkcí ministra vnitra, označil TI za zkorumpovanou politickou neziskovku. Ta se s ním kvůli tomu soudí.
Tarifní chaos. Tak někteří odborníci označují stav, který ve vlakové i autobusové dopravě nastal po změně jízdních řádů v prosinci loňského roku. Dopravní obslužnost se řeší na úrovni krajů, pro cestující to ale často představuje obtíže a nutnost vyznat se v jednotlivých tarifních systémech.
Tarifní chaos. Tak někteří odborníci označují stav, který ve vlakové i autobusové dopravě nastal po změně jízdních řádů v prosinci loňského roku. Dopravní obslužnost se řeší na úrovni krajů, pro cestující to ale často představuje obtíže a nutnost vyznat se v jednotlivých tarifních systémech.
Testovací e-shop elektronických dálničních známek, který o víkendu naprogramovala skupina dobrovolníků, navštívilo za prvních 22 hodin 176.000 uživatelů. Lidé na webu fairznamka.cz provedli 13.971 transakcí. ČTK to sdělil Tomáš Vondráček, organizátor víkendového hackatonu. Web byl spuštěn v neděli před 19:00. Výtěžek z transakcí je určen Nadačnímu fondu Kolečko, který pomáhá dětem po těžkých úrazech.
Nový ministr dopravy, vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) chce v dopravě spolupracovat se svým předchůdcem Vladimírem Kremlíkem (za ANO). Hledá vhodnou formu této spolupráce, náměstkem se však Kremlík nestane. Havlíček to řekl novinářům po dnešním jednání s prezidentem Milošem Zemanem a dopravními experty v Lánech. Tématy jednání byly dále cíle v dopravě pro následující dva roky a jeho plány v resortu.
Práce na novém IT systému k elektronickým dálničním známkám, kterých se v rámci veřejného hackathonu účastní 60 programátorů, zatím pokračují podle plánu, řekl dnes ČTK organizátor akce Tomáš Vondráček. Podle něj jsou hotova základní rozhraní e-shopu, nyní je bude nutné propojit s dalšími částmi systému. Programátoři zahájili práce v pátek v 18:00, hotovo chtějí mít v neděli podvečer.
/ANALÝZA/ Ve více než sto miliardách, které ročně protečou ministerstvem dopravy a jeho podřízenými organizacemi, jde v podstatě o drobné. Zakázka na informační systém pro elektronické známky za 400 milionů korun, pro kterou se vžilo označení e-shop, stála místo nejen ministra dopravy Vladimíra Kremlíka, ale bude prvním klíčovým úkolem i jeho nástupce Karla Havlíčka.
Vicepremiér a současný ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO) převzal řízení ministerstva dopravy. Definitivně tak nahradil Vladimíra Kremlíka, který byl z funkce odvolán premiérem Andrejem Babišem kvůli zakázce k elektronickým dálničním známkám. Oba resorty povede Havlíček až do konce volebního období. Babiš odmítl informace, že by se Kremlík měl stát náměstkem.
Vladimír Kremlík (za ANO) bude po svém odvolání z vlády působil na ministerstvu dopravy jako náměstek. Deníku Mladá fronta DNES (MfD) to během cesty v Izraeli řekl premiér Andrej Babiš (ANO).
Zakázka na IT systém k elektronickým dálničním známkách bude zrušena. ČTK to dnes sdělil vicepremiér a budoucí ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Uvedl, že personální otázky na ministerstvu začne řešit po svém pátečním uvedení do funkce.
Prezident Miloš Zeman na návrh Babiše odvolal ke čtvrtku z funkce ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Zároveň pověřil řízením ministerstva místopředsedu vlády a ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO). V čele dopravy stane od pátku. Premiér Andrej Babiš podá trestní oznámení kvůli zakázce na dálniční známky. Společnost Asseco Central Europe, která měla být dodavatelem IT systému, uvedla, že je ochotna ukončit smlouvu se Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI) a nebude přitom žádat náhradu.
Dokončení dálnice D1 v úseku mezi Říkovicemi a Přerovem v minulosti doplácelo na časté střídání stráží v čele rezortu dopravy. Když se změnil ministr dopravy, měnily se spolu s ním i priority. Ten poslední Vladimír Kremlík sliboval loni v prosinci na slavnostním otevření úseku dálnice mezi Lipníkem a Přerovem urychlené dokončení D1. Splní tento slib i jeho nástupce?
Chápu, že je těžké někoho vyhodit z vlády za předbíhání ve frontě, ale premiér Andrej Babiš to v případě Vladimíra Kremlíka udělat měl. S člověkem, který se v ministerském křesle ledva ohřál a už se ozdobil cedulkou VIP, aby mohl na Žofíně přednostně uctít památku Karla Gotta, není něco v pořádku. Potvrdilo se to v pondělí ráno, kdy sebevědomě tvrdil, že nemá důvod se bát o premiérovu podporu a ve funkci ministra dopravy chce pokračovat. Odpoledne už věděl, že se ho předseda vlády s notnou dávkou naštvanosti zbavil. Mohla za to předražená zakázka na elektronické dálniční známky.
Organizátoři hackathonu #ZNAMKAMARADA chtějí v pondělí 27. ledna nabídnout státu zdarma vytvořený a spuštěný e-shop s dálničními známkami. Během víkendu jej chtějí naprogramovat v rámci veřejného hackathonu. V tiskové zprávě to uvedl organizátor akce, majitel české pobočky reklamní agentury WMC a digitální agentury Actum Tomáš Vondráček. Při hackathonu pracují vývojáři ve vymezeném čase na řešení konkrétního problému nebo na vytvoření zadaného softwarového projektu.
Vládní ČSSD i komunisté, kteří tolerují kabinet, by upřednostňovali, aby vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) nebyl až do příštích voleb vedle ministra průmyslu a obchodu i šéfem ministerstva dopravy. Jejich představitelé to dnes řekli ve Sněmovně. Podle předsedy poslanců ČSSD Jana Chvojky by sociální demokracie mohla téma otevřít na zasedání koaliční rady. Také šéf KSČM Vojtěch Filip chce o záležitosti jednat s premiérem Andrejem Babišem (ANO), jmenování Havlíčka považuje za přechodné. Obě strany se staví i proti sloučení obou ministerstev.
/INFOGRAFIKA/ Pražský okruh se staví už 40 let. Ještě není hotový a ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) začal zvažovat okruh další, který by řadu aut ani nepřivedl k metropoli. Jenže kdoví, zda vize nezmizí spolu s ministrem, kterého se premiér Andrej Babiš (ANO) rozhodl v pondělí zbavit kvůli údajně předražené zakázka na e-shop elektronických dálničních známek.
Zavedení a provoz systému elektronických dálničních známek vyjde podle organizace Hlídač státu dráž než stávající provoz s papírovými známkami. Včera večer problémová zakázka srazila vaz ministru dopravy Vladimíru Kremlíkovi (za ANO).
Kolik stojí webshop prodávající jeden jediný poměrně jednoduchý produkt? Někdo slíbí, že ho udělá za korunu a reklamu. Další za šedesát tisíc. Jiný vezme v úvahu, že musí být hypersuperdooper zabezpečený proti hackerům a řekne si o pár miliónů. Dosluhující ministr dopravy Vladimír Kremlík chtěl tuto službu koupit za čtyři sta miliónů.
Premiér Andrej Babiš (ANO) dnes odpoledne navrhl prezidentu Miloši Zemanovi odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Manažersky podle něj nezvládl kritizovanou zakázku na informační systém pro elektronické dálniční známky. Babiš to řekl novinářům po zasedání vlády. Vedením resortu chce pověřit vicepremiéra, ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO). Nemá jít o dočasný zástup, ale trvalé řešení. Zeman s Babišovými návrhy souhlasí, řekl ČTK prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček.
Německé nápisy na vozidlech a ne zcela funkční odbavovací systém. Nástup nového železničního dopravce Arriva na tratě v Libereckém kraji provázely na počátku problémy. Jedním z jejich důvodů mohl být i krátký čas na přípravu. O tom, kdo bude od prosince 2019 zajišťovat dopravu na takzvané Ještědské železnici, totiž krajští radní rozhodli teprve v únoru. Arriva tak měla na sehnání vlaků či zaměstnanců jen deset měsíců.
/FOTOGALERIE/ Staveniště plavební komory Hořín na Mělnicku si v pátek 17. ledna prohlédl také ministr dopravy Vladimír Kremlík. Tato stavba je největším současným realizovaným projektem Ředitelství vodních cest České republiky.
Výraznou úlevu pro přetížené dálnice i silnice v okolí Prahy by jednou mohl přinést nový dálniční okruh v centrální části republiky, jehož vybudování zvažuje ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Jestli se představy promění ve skutečnost, však zatím není jasné. A pokud ano, není pochyb o tom, že první viditelné práce je možno očekávat nejdříve za deset let.
Výraznou úlevu pro přetížené dálnice i silnice v okolí Prahy by jednou mohl přinést nový dálniční okruh v centrální části republiky, jehož vybudování zvažuje ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Jestli se představy promění ve skutečnost, však zatím není jasné. A pokud ano, není pochyb o tom, že první viditelné práce je možno očekávat nejdříve za deset let.
Výraznou úlevu pro přetížené dálnice i silnice v okolí Prahy by jednou mohl přinést nový dálniční okruh v centrální části republiky, jehož vybudování zvažuje ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Jestli se představy promění ve skutečnost, však zatím není jasné. A pokud ano, není pochyb o tom, že první viditelné práce je možno očekávat nejdříve za deset let.
Výraznou úlevu pro přetížené dálnice i silnice v okolí Prahy by jednou mohl přinést nový dálniční okruh v centrální části republiky, jehož vybudování zvažuje ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Jestli se představy promění ve skutečnost, však zatím není jasné. A pokud ano, není pochyb o tom, že první viditelné práce je možno očekávat nejdříve za deset let.
Výraznou úlevu pro přetížené dálnice i silnice v okolí Prahy by jednou mohl přinést nový dálniční okruh v centrální části republiky, jehož vybudování zvažuje ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Jestli se představy promění ve skutečnost, však zatím není jasné. A pokud ano, není pochyb o tom, že první viditelné práce je možno očekávat nejdříve za deset let.