Praktická žena - Kreativ

Pro své zdraví udělejte, co můžete

Pro své zdraví udělejte, co můžete

Vydáno: 06. 04. 2011 00:00

Každý žije, jak umí, a je podivné, jak málo lidí umí žít tak dobře, aby si neškodili. Co pro sebe můžete udělat právě teď?

Za kamna nelezem

Známky jara ve vzduchu i v přírodě nepřehlédne ani ten nejzarytější pesimista. Je na čase vyrazit do přírody. Pořádně se obujte a oblékněte, a vyrazte, pěšky nebo na kole. Máte-li za domácího společníka psa, bude bez sebe radostí, když ho zavedete dál, než je zvyklý při ranním venčení. Zvolte ostřejší tempo, a pokud snad patříte k vyznavačům sportu zvaného nordic walking (chůze s hůlkami), protáhnete si báječně celé tělo. A nebo zajděte krmit labutě. Za 60 minut spálíte až 1000 kilojoulů.

Svaly spálí víc než tuk

Pohyb tělo tvaruje a zpevňuje, spalujew kalorie získané jídlem. Při úpravě těla k lepšímu tedy jde o to, získat svaly na úkor tukové vrstvy. Látková výměna zabezpečující život organismu za zcela základních podmínek (vleže a s vyloučením pohybu) se nazývá bazální metabolismus. Právě jeho prostřednictvím se spaluje většina celkového energetického výdeje. Ženy mají nižší bazální metabolismus než muži a stárnutím se ještě snižuje. Jakmile vzroste podíl svalové tkáně v těle, zvýší se i bazální metabolismus.

Rajské potěšení

Rajčata jsou faktickou vitaminovou bombou: obsahují beta-karoten, vitaminy C a E, spoustu minerálů, lykopen, zinek a chrom.

Kiwi a hrozny představují zásobárnu vitaminu C a B, banány uklidňují žaludek.

Očistná kúra zabere

Tradice odjakživa velí odlehčit s příchodem jara stravu. Dnes se navíc užívá termín detoxikace, naši předkové hovořili o vyčištění těla. Předjarní detoxikační kúry nejsou nikterak násilné a odlehčení stravy rozhodně neznamená hladovění! Spíše naopak. Tělo potřebuje obohatit o vitaminy, vlákninu a minerální látky. Do jídelníčku zahrňte sacharidová jídla (hlavně z celozrnných obilovin), zatímco tmavá masa (vepřové, hovězí), uzeniny a přetučnělé mléčné výrobky nahraďte zeleninovými saláty s rostlinnými, za studena lisovanými tuky. Nezbytný je přísun vitaminů. Hodně pijte – samozřejmě zeleninové a ovocné šťávy a čaje, minerálky.

Jedině tak se z vašeho těla vyloučí nežádoucí složky. Vhodná je také desetidenní očistná kúra s bylinnými čaji.

Cholesterol dolů!

Platí, že hladina celkového cholesterolu by neměla překročit 5 mmol/l. V Česku má vyšší hladinu cholesterolu až 70 % dospělých! Většina z nich nastalou situaci nijak neřeší, a přitom stačí tak málo: za pouhé snížení hladiny cholesterolu v krvi o 10 % klesne riziko kardiovaskulárního onemocnění, jímž je každý nositel vysoké hladiny cholesterolu ohrožen, o celých 20 %! Stačí zdravější strava (s minimem živočišných tuků a cukru), shodit pár kil a pohybovat se.

Raději rybu než řízek

Naše populace o ryby příliš nestojí, a tak veškerá doporučování nepadá právě na úrodnou půdu. Opravdoví gurmáni vědí své. „Rybí maso je chutné a lehké, poskytuje jód důležitý pro rozvoj a fungování mozku, a spoustu dalších benefitů," říká Julie S. (28). „Ryby předkládám rodině dvakrát v týdnu, děti jsem naučila poradit si s kostmi."

Nebojte se čokolády

Menší kousek tmavé čokolády organismu dodá hořčík, tolik potřebný pro zvýšení hladiny serotoninu, a tuk, který přispěje k vyplavení hormonu štěstí, endorfinu.

Jak vyzrát na počasí

Stále větší počet lidí vnímá svoji citlivost na počasí. Jsme totiž čím dál choulostivější. Co s tím? Střídejte ráno studenou a teplou sprchu, zajděte si do sauny a choďte pěšky do schodů i opačným směrem. Rozkolísaný krevní oběh posílí kyselina listová, která je obsažena v sójových produktech, špenátu, kvasnicích, v listové kapustě. Oblékejte několik tenkých vrstev oblečení, aby bylo možné při oteplení část odložit. Využívejte každou možnou chvilku k procházce alespoň v městském parku.

Jak zahnat nachlazení

Při nachlazení vlezte do vany s horkou vodou a příjemnou vůní. Pomůže zázvorový, šípkový či jiný čaj z bylinek. Je-li to možné, ulehněte s pěknou knížkou a příjemným partnerem do vyhřáté postele.

Bylinky za oknem

Určitě už máte za oknem pažitku, nechte na misce vyklíčit hrách nebo vojtěšku. Do salátů je vhodné doslova všechno, mladé lístečky kopřiv, pokud je někde objevíte, petrželka, bazalka nebo řeřicha.

Rozmazlujte se

V rámci prevence před nejrůznějším onemocněním si hlavně udržujte dobrou náladu. Smějte se, jak to je jenom možné! Rozmazlujte se v koupelích, jděte si zaplavat, dopřejte si kvalitní kosmetickou péči. Těšte se na jaro a na každý den, v němž sluníčko oblažuje svět. S chutí se zakousněte do ředkviček, jarního salátu a nějaké další pochutiny. Připíjejte si na zdraví! Flirtujte a nezanedbávejte své milé!

Optimismus a správný přístup k životu nás nejlépe ochrání před psychosomatickými chorobami. Zdravá duše je totiž základem zdravého těla.

Zkontrolujte očkování

Zimní období je nejvhodnější k očkování proti klíšťové encefalitidě. Pokud se pravidelně pohybujete v oblastech, v nichž jsou klíšťata častým jevem, dejte se rozhodně očkovat. Střední Evropa je z tohoto hlediska zcela stejná, klíšťata se dostávají do stále vyšších poloh (u nás na Šumavu a do Krkonoš), problémy má v posledních letech například i Švédsko. Pozor, onemocnění klíšťovkou hrozí invaliditou i smrtí!

Autor: Redakce