/DATA/ Jednoznačně nejnebezpečnější silnice na Děčínsku je ta vedoucí přes Šébr na Šluknovsku na Českou Lípu. Vyplývá to z dat České asociace pojišťoven. Pokud se sečtou údaje z děčínské i českolipské části silnice I/9, jde o několik desítek nehod za poslední dva roky. Havárie si vyžádaly více než dvě desítky zraněných.
/DATA/ Patnáct dopravních nehod a šestnáct zraněných lidí. To je bilance posledních dvou let na silnici II/608 u výjezdu z dálnice u Doksan. Na Litoměřicku je toto místo vůbec nejrizikovějším co do počtu zraněných či mrtvých. Vyplývá to z dat České asociace pojišťoven, která má Deník k dispozici. Nejčastější příčinou havárií je tam podle záznamů nedání přednosti v jízdě.
/DATA/ Za dva roky 28 nehod a 5 zraněných. Taková je bilance úseku s dlouhou rovinkou mezi Zálužím a Litvínovem. Podle statistik je právě toto místo na frekventované cestě mezi Mostem a Litvínovem nejkritičtějším. V okrese Most se tam odehrává nejvíce nehod.
/DATA/ Když je řeč o křižovatce před Kláštercem nad Ohří a Kadaní, mnohý si vzpomene na mrazivé snímky převráceného autobusu a skoro tři desítky zraněných lidí. Jednalo se o zaměstnance porcelánky, kteří se vraceli z výletu. Od havárie uteklo šest let. Stejná křižovatka ale stále patří k nejkritičtějším místům na Chomutovsku. Úseků častých kolizí je na silnici I/13 více. Patří k nim kruhový objezd u otvické nákupní zóny, za Vysokou Pecí a silnice podél pesvického letiště.
/DATA/ Asi tři kilometry od Libčevsi na severu Lounska jede po silnici I/15 Most – Lovosice 75letý řidič s osobním vozem Škoda Fabia, nezvládá levotočivou zatáčku a sjíždí ze silnice do ovocného sadu. Zatímco on zůstává nezraněn, jeho manželka při nehodě umírá. V jinou dobu a o kousek dál se střetávají dvě osobní auta. Na místo se sjíždějí záchranáři, tři zraněné ženy odvážejí sanitky a vrtulník do nemocnic.
/DATA/ V posledních dvou letech přibylo u silnic v teplickém regionu 12 pomníčků. Polovina z těchto smrtelných nehod se stala vloni. Dalších 500 lidí skončilo po nehodě s těžkým či lehkým zraněním v nemocnici. Každé z těchto pietních míst vypráví svůj vlastní tragický příběh. Z údajů, které Deník získal od Asociace českých pojišťoven, lze vyčíst úseky silnic, kde se za poslední dva roky stalo v teplickém regionu nejvíce nehod. Pro řidiče to jsou prokletá místa.
/DATA/ Hodiny ukazovaly krátce před devátou večer, když se ozvala rána a zvuk mačkajících se plechů. Kousek od Dlouhého Mostu, na silnici I/35, právě havarovala dvě osobní auta. Na místě je pět zraněných lidí, z toho někteří vážně. Policie uzavírá silnici a odklání dopravu na několik hodin jinudy. V kalendáři je datum 2. května tohoto roku. A právě se stala další z mnoha nehod na jednom z nejrizikovějších úseků silnic na Liberecku.
Zdeformované zábradlí u chodníku na hlavní křižovatce v Uherském Hradišti jako pozůstatek srážky dvou osobních automobilů z pátého ledna. Jde o připomínku jedné z dlouhé řady dopravních nehod, které se na tom místě bohužel už léta stávají.
/INFOGRAFIKA/ Příjezdová silnice první třídy do Kocbeří od Trutnova s frekventovaným úsekem od Stříteže přes Výšinku. To je podle dat, která má Deník k dispozici od České asociace pojišťoven, jednoznačně nejčastější místo dopravních nehod v okrese Trutnov.
/INTERAKTIVNÍ MAPA/ Auto jedoucí od Prahy prorazilo svodidla a vjelo do protisměru. Takový byl začátek letošních Velikonoc na třiaosmdesátém kilometru dálnice D1. Úsek u Humpolce patří k nejvíce kritickým na vytížené spojnici Prahy a Brna. Na podzim to bude navíc třicet let od havárie, po které zemřel místopředseda federálního parlamentu Alexandr Dubček.
Místa, na která nejčastěji vyjíždějí policisté k nehodám na Klatovsku, nejsou překvapivě křižovatky. Za poslední dva roky není nejhorším místem ani Bukovák, který si tuto nálepku nesl dlouhé roky. Prvenství mají dle policie viadukty, podle počtu nehod a zraněných vede Kocourov.
/INTERAKTIVNÍ MAPA/ Celkem čtyři nehody s pěti zraněnými. To je bilance posledních dvou let na křižovatce v dolní části Znojma. Křížení hlavního tahu městem z ulice Dukelských bojovníku směrem ke koupališti Louka na Melkusovu ulici vyhodnotil server České asociace pojišťoven jako nejrizikovější místo v okrese Znojmo. „Hlavní příčinou nehod je nedání přednosti v jízdě a průjezd na červenou,“ uvedl autor statistik Michal Janko.
/INTERAKTIVNÍ MAPA/ Nejvíc se bourá na dálnici D1. Platí to i v rámci žďárského okresu. Konkrétně jde o úsek mezi Měřínem a Velkým Meziříčím. Podle statistik České asociace pojišťoven se za poslední dva roky v místě stalo šestapadesát dopravních nehod a dvacet lidí při nich utrpělo zranění. "Úsek je za mě bez problému. Já jezdím POdle předpisů a nikdy jsem na tomto místě komplikace neměl,“ konstatoval řidič Jan Cach, který jezdí po dálnici D1 často.
Deník zjistil, kde se v našem okrese nejvíce bourá a zároveň v kterých místech je při nehodách nejvíce zraněných. V drtivé většině vévodí statistikám dálnice D6. Ve městech je to potom sokolovská křižovatka u soudu.
/INTERAKTIVNÍ MAPA/ Silnici druhé třídy číslo 379 mezi Blanskem a Šebrovem-Kateřinou lemuje řada křížků, věnců a svíček. V minulosti tam zahynulo několik lidí, vesměs motorkářů. Podle statistik České asociace pojišťoven za uplynulé dva roky patří jedna z tamních prudkých zatáček k místu s největším počtem dopravních nehod na Blanensku. Těch se tam za toto období stalo patnáct a zranilo se při nich čtrnáct lidí. Celkovou škodu vyčíslily pojišťovny v hodnotě více než milion a půl korun.
/PROKLIKEJTE SI DATA O NEHODOVOSTI AŽ K ÚROVNI OBCÍ/ Na Hradecku se nejčastěji bourá na silnicích prvních tříd. Vůbec nejhorší pak byla ještě nedávno jednička mezi Hradcem Králové a Jaroměří. To se změnilo s otevřením dálnice k Jaroměři. Překvapivě často ale stále umírají lidé na staré „pražské“ silnici na Chlumec nad Cidlinou.
/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA O NEHODOVOSTI V OKRESE/ Rychlost, nedání přednosti v jízdě a nepozornost. To jsou hlavní příčiny nehod ve svitavském okrese. Za poslední dva roky na Svitavsku řidiči nejvíce bourali na hlavních tazích I/35 a I/43. Vyplývá to z údajů České asociace pojišťoven.
/INFOGRAFIKA/ Kruhový objezd u mikulovské Billy i křižovatky na průtahu Břeclavi. Česká asociace pojišťoven vyhodnotila tato a další nejkritičtější místa na Břeclavsku. Víme, kde a na co si dát pozor.
/INFOGRAFIKA/ Křižovatkou jen kousek od přehrady Rozkoš frčí po I/33 od Náchoda k Jaroměři nebo v opačném směru jeden automobil za druhým. Vjet na hlavní silnici od České Skalice nebo od obce Spyta vyžaduje často hodně trpělivosti a pro sváteční řidiče se tento úkol může jevit jako hodně náročný.
/INTERAKTIVNÍ MAPA/ Celkem devět nehod s osmi zraněnými. To je bilance posledních dvou let na úseku silnice první třídy číslo 54 v katastru Žarošic. Tuto část státní silnice ve Ždánickém lese vyhodnotil server České asociace pojišťoven jako nejrizikovější v celém hodonínském okrese. „Hlavní příčinou nehod je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky,“ uvedl autor statistik, datový specialista Deníku Michal Janko.
/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA O NEHODOVOSTI V OKRESE/ Na Pardubicku se nejvíce nehod stává přéímo v krajském městě. Kritická místa se nacházejí na Dašické, Sukově nebo Palackého třídě. V centru Pardubic se řidiči plně nevěnují řízení nebo nedají přednost při odbočování. Za častý přestupek policisté označují také telefonování za jízdy, to je podle expertů stejně nebezpečné jako sednout za volant opilý. Mimo město policisté nejvíce nehod řeší u Dražkovic, Doubravic nebo Počapelských Chalup.
/INFOGRAFIKA/ Příliš vysoká rychlost, to bylo za poslední dva roky nejčastější příčinou nehod na Rychnovsku. Alespoň podle údajů České asociace pojišťoven. Kdo by však čekal, že nejhorší bilanci zraněných budou mít města a obce ležící na vůbec nejvytíženějších tazích I/14 a I/11, byl by překvapen.
/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Křižovatka na státovce I/16 s odbočkou na Lužany patří dlouhodobě k nejnehodovějším úsekům silnic na Jičínsku. Za poslední dva roky se na sto metrech v místě, kterému se říká Na Špici, stalo celem jedenáct dopravních nehod, z nichž většinu zapříčinilo nerespektování přednosti v jízdě.
Z hlediska agresivity řidičů vycházejí Jihočeši nejhůře z celé republiky. To ale může být způsobeno nedostatkem míst k předjíždění na některých silnicích. O takové silnice, ale i jiné nebezpečné úseky, není na Českokrumlovsku nouze.
/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA NEHODOVOSTI V OKRESE/ Dvanáct dopravních nehod za dva roky, které se navíc neobešly bez vážných zranění – to je smutná statistika silnice II/312 mezi obcemi Líšnice a Pastviny. V celém orlickoústeckém okrese se jedná o úsek, kde řidiči v posledních dvou letech nejčastěji havarovali. Vyplývá to z dat České asociace pojišťoven.
Sedm dopravních nehod a deset zraněných za dva roky. To je silnice první třídy číslo 38 na obchvatu kolem Golčova Jeníkova. Vyrovná se jí jen opačný konec za Havlíčkovým Brodem směrem na Štoky. Tam statistika České asociace pojišťoven uvádí osm nehod a deset zraněných. Ve všech případech jsou důvody havárií nedání přednosti v jízdě a nepřizpůsobení rychlosti situaci na silnici.
Jihočeské silnice neodpovídají současnému provozu, jehož intenzita se každým rokem zvyšuje. Nehody jsou smutným pravidlem na tahu z Budějovic do Písku. Opilý řidič u Nové Vsi jel sto třicet. Případné rozvolnění výuky nových řidičů má svá úskalí.
Mezi nejnebezpečnější místa na silnicích Písecka rozhodně patří křižovatka u Letů. Podle České asociace pojišťoven se tady dokonce za poslední roky stalo nejvíc nehod v okrese. Jejich příčinou je většinou nedání přednosti v jízdě.
Strakonickým profesionálním hasičem je Robert Matulka mnoho let. Zároveň je také vyšetřovatelem nehod a požárů. „Za ty roky jsme toho já i další kluci viděli strašně moc. Ale asi nikdy nezapomenu na nehodu nedaleko Vodňan u obce Malovice před 12 lety,“ vzpomíná. Při srážce tatry naložené živicí a osobním vozem zemřeli tři lidé. „Byl to hrozný pohled, protože náraz mrtvé doslova roztrhal na kusy,“ popsal své pocity.
/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA NEHODOVOSTI NA CHRUDIMSKU/ Nehodové mapě Chrudimska dlouhé roky vévodilo křížení silnice I/17 od Chrudimi na Hrochův Týnec a úzké propojky od Tří Bubnů. Bouralo se tam ještě před výstavbou první etapy obchvatu města a nehod ještě přibylo s jeho otevřením v roce 2015. Zakleté místo. Až v posledním půl roce, od prosincového otevření druhé části obchvatu, se tu nestal jeden jediný karamobol.
Silnice na Jindřichohradecku patří mezi nejzrádnější v kraji. Ukazují to statistiky nehodovosti. Podle dopravních expertů je příčinou zastaralé řešení silniční sítě, které navíc řidiči často podceňují.
/INTERAKTIVNÍ MAPA/ Místem projíždí denně tisíce řidičů, problémy mají především s odbočením vlevo. Ať už když míří od Ostrovačic na Brno, nebo od Rosic do Ostrovačic. Křižovatka silnic číslo I/23 a II/602 je z pohledu nehod se zraněními nejrizikovějším místem na Brněnsku. Za poslední dva roky se tam stalo dvaadvacet srážek aut, devatenáct lidí se při nich zranilo. Nejčastější příčinou je to, že jeden z řidičů nedal přednost v jízdě jinému. Vyplývá to z údajů České asociace pojišťoven.
/INTERAKTIVNÍ MAPA/ Hromadná nehoda, ve které skončilo 231 aut, škody vyšplhaly k částce téměř třicet milionů korun a odhadem dvacet tisíc lidí zůstalo uvězněných v kolonách až na sedmnáct hodin. Taková byla bilance největší hromadné nehody v české historii, ke které došlo v březnu 2008 na dálnici D1 u Jihlavy.
/INTERAKTIVNÍ MAPA/ Rychlá jízda, nepozornost a ignorování bezpečné vzdálenosti. To jsou nejčastější prohřešky řidičů na Vyškovsku, které končí dopravními nehodami se zraněnými, ale i mrtvými. Vyplývá to alespoň z údajů České asociace pojišťoven.
/FOTOGALERIE/ Komplikované křižovatky, nepřehledné úseky, opravovaná místa, ale také výjezdy z obchodních center a zdravotnických zařízení bývají místy častých dopravních nehod. Vyplývá to z údajů České asociace pojišťoven (ČAP), které má Deník k dispozici. Obsahují informace o haváriích za loňský rok. Podrobně je mapována i situace v Moravskoslezském kraji.
Na počátku všeho stála drobná nehoda, na konci pak letecká katastrofa s více než dvěma stovkami obětí. Před dvaceti lety došlo k děsivé nehodě letu 611 společnosti China Airlines. Stroj se ve vzduchu z ničeho nic doslova rozpadl na několik kusů a ty pak z velké výšky spadly do moře. Příčina nehody dlouho zůstávala záhadou. Vysvětlení nakonec bylo obrovským šokem.
Průjezd Vizovicemi ochromila nehoda osobního automobilu tovární značky Renault, se kterým řidička narazila do sloupu pouličního osvětlení, na kterém byly umístěny kamery.
Tachovští dopravní policisté hledají svědky nehody, která se stala v době od 18 hodin dne 13. května do 16.25 hodin 15. května letošního roku v obci Třemešné.
Na dálnicích se sice stane jen menší podíl z dopravních nehod, které řeší středočeští dopravní policisté, avšak jejich následky bývají obzvlášť citelné. Neznamená to přitom jen neprůjezdné hlavní tahy v místech, která představují „křižovatku republiky“, s odklony provozu na rychle se ucpávající objízdné trasy s dlouhým zdržením v kolonách. Závažné jsou u těchto nehod také újmy na životech i zdraví a hmotné škody.
Na dálnicích se sice stane jen menší podíl z dopravních nehod, které řeší středočeští dopravní policisté, avšak jejich následky bývají obzvlášť citelné. Neznamená to přitom jen neprůjezdné hlavní tahy v místech, která představují „křižovatku republiky“, s odklony provozu na rychle se ucpávající objízdné trasy s dlouhým zdržením v kolonách. Závažné jsou u těchto nehod také újmy na životech i zdraví a hmotné škody.