Vytoužený moderní mobil nepřišel. Mladík z Kostelce na Hané si vyhlédl na internetu Apple iPhone 15 Pro Max, zaplatil přes dvacet tisíc, ale po vybalení ho čekalo překvapení. Místo originálu mu přišel padělek.
Vidět na vlastní oči fotbalovou hvězdu Cristiana Ronalda chtěl fanoušek z Prostějova. Na internetu si objednal vstupenky na úterní zápas fotbalového Eura mezi Portugalskem a Českem. Předem zaplatil více 885 euro, ale na lístky čekal marně. Prodejce totiž přestal komunikovat.
Trpkou zkušenost s nákupy na internetu má mladá žena z Prostějova. Na bazarovém portálu si objednala drahý značkový fén, ale přišly jí boty, navíc pánské. Zaplatila skoro tři tisíce korun.
Další podvodný prodej na internetovém portálu řeší prostějovští policisté. Muž z Prostějovska si vyhlédl hodinky značky Garmin Fenix 7. Po domluvě s prodejcem za ně zaplatil, ale hodinek se nedočkal. Přišel tak o více než 10 tisíc korun.
Topení dřevem a peletami je v době energetické krize stále populárnější. S úmyslem ušetřit, si vyhlédl na internetu muž z Lipníka nad Bečvou výhodnou nabídku dřevěných pelet. V září si jich objednal 4 tuny a zaplatil předem. Do dnešního dne nedorazily.
Jeden klik na falešný odkaz a peníze byly nenávratně pryč. Tímto způsobem přišel v pátek o téměř třicet tisíc korun čtyřiačtyřicetiletý muž z Prostějovska. Na internetu prodával rybářské pruty a naletěl podvodnici.
Marek Lukesle začal před deseti lety svoji kariéru ve finančnictví, kde později založil firmu. V oboru se mu dařilo, ale uvědomoval si, že by rád tvořil i něco hmatatelného, kde je výsledek práce na první pohled vidět. V roce 2017 začal při návštěvách Prahy nakupovat v jednom z prvních bezobalových obchodů. V tu dobu se mu v hlavě začala rodit myšlenka Vratných lahví.
Cesta dnes úspěšného podnikatele k on-line byznysu a jeho e-shopu vinozarchivu.cz začala při studiu ČVUT, na studijních pobytech v USA a v Německu. Jan Pánek (39 let) startoval kariéru v průmyslových firmách v Itálii, domovské vlasti bývalé partnerky, kam se s ní odstěhoval po promoci. Tam působil také jako dobrovolník u záchranky.
Snaha darovat něco originálního a neotřelého a šikovnost dcery vedlo rodinu Michaly Novotné ze Svéradic k tomu, že založili e-shop superplechacek.cz. Zakládají si především na osobitém přístupu ke každému zákazníkovi.
Chůze naboso je pro nás nejpřirozenější a nejzdravější. Jenže kdo by chtěl běhat po městě bez bot? Řešením mohou být tzv. barefoot boty, doslova bosé boty, které se staly v posledních letech velkým trendem. Proč naše nohy v klasických botách s podpatky a úzkými špičkami trpí a jak to ovlivňuje naše zdraví?
Tento produkt již není v naší nabídce. Podobné hlášení se nyní objevuje na spoustě českých e-shopů. Ve většině případů se jedná o výrobky, které do českých domácností putují z Ruska. A mnohdy jde i o produkty, které má člověk spojené se západními značkami. Například Mentos, Rexona, Zewa či některá lízátka Chupa chups.
Kupujete zboží na internetu? A čtete si před nákupem recenze od lidí, kteří si stejné zboží nebo službu koupili před vámi? Raději buďte na pozoru. Část takových doporučení - obzvláště pochvalných - totiž může být falešných. Píší je sami výrobci či prodejci zboží, aby zvýšili šanci, že si zákazník jejich výrobky koupí. Například průzkum mezinárodní poradenské společnosti Gartner spočítal, že celosvětově je 10 až 15 procent spotřebitelských doporučení podvodných. Napsali je neexistující lidé. Přitom až 90 procent zákazníků e-shopů uvádí, že na ně spotřebitelské recenze mají vliv a motivují je k nákupu.
Prodejci v posledním týdnu evidují vysoký zájem o spací pytle, karimatky, ale také lékárničky nebo krabičky poslední záchrany (KPZ). Některé zboží je v současné době vyprodané. Češi také více kupují trvanlivé potraviny, těch je ale v obchodech dostatek. Vyplývá to z ankety ČTK mezi obchodníky a analýzy společnosti Upgates, jejíž výsledky dnes zveřejnila v tiskové zprávě.
/FOTOGALERIE/ Solidarita s napadenou Ukrajinou se projevila i u pražských prodejců vlajek. Některé mají modrožlutou zástavu vyprodanou, všechny pak evidují enormní zájem. Pokud někdo ukrajinskou vlajku chce, bude si nejspíše muset počkat do příštího týdne.
Na dračku jdou v Brně od úterního rána státní vlajky Ukrajiny. Specializované prodejny jsou zavalené objednávkami. Ve skladech jim zbývá pouhých pár posledních kusů. Okna lidí i firem zdobí modro-žluté barvy. Ukrajinu, do jejíž části vtrhla ruská armáda, nákupem vlajek podporují jednotlivci i zástupci různých institucí.
Na dračku jdou v Brně od úterního rána státní vlajky Ukrajiny. Specializované prodejny jsou zavalené objednávkami. Ve skladech jim zbývá pouhých pár posledních kusů. Okna lidí i firem zdobí modro-žluté barvy. Ukrajinu, do jejíž části vtrhla ruská armáda, nákupem vlajek podporují jednotlivci i zástupci různých institucí.
Společnost, služby, firmy a provozy se nám pomalu začínají vracet do normálu. I když otázkou zůstává, co vlastně tím „normálem“ máme na mysli? Svět se změnil a už není (a nebude) jako dříve. Změnily se principy fungování trhu, a především se změnilo myšlení lidí. A to je dobře! Říká se tomu pokrok. Na co se tedy máme připravit v roce 2022 i v letech následujících?
Stačí párkrát kliknout myší, peníze z účtu poslat přes mobil, pohodlně se usadit v křesle a pak s trochou nadsázky už jenom klidně čekat, až vám kurýr až domů ochotně přiveze tašku s nákupem. Spousta lidí dnes již jiným způsobem potraviny ani nenakupuje. Jejich prodej přes internet s donáškou až domů je přitom v Česku vlastně celkem nedávnou záležitostí. Jako první s ním právě před deseti lety přišla společnost Tesco.
Aktuálně máme v ČR více než 50 tisíc malých a středních eshopů. Oproti začátku roku 2020 to představuje nárůst okolo 13 procent. Růst e-commerce v předchozích dvou letech téměř přesně kopíroval koronavirové vlny, s nimiž bylo úzce spojeno zavírání kamenných obchodů a omezení mnoha služeb.
Speciální obchod s přikrývkami vlastní výroby otevřela loni v létě v Třebíči v objektu „na Alfě“ Iveta Mičková. Jde o její druhý kamenný obchod, prvním je prodejna ve Velkém Meziříčí. V době koronaviru oba přitom zachraňoval její dlouholetý úspěšný e-shop Prikryvky.cz.
Zlatá doba pro čínské e-shopy prodávající Čechům doslova „za hubičku“ obaly a ochranná sklíčka na mobily i další drobnosti za pár korun skončila s příchodem loňského října. Od té chvíle se totiž i za takové zboží nově platí DPH, musí se také nechat proclít. To nyní za poplatek od zákazníků zařídí Česká pošta. S příchodem nové povinnosti se ale podle ní zájem o tyto zásilky skokově propadl.
Češi loni v internetových obchodech podle dat nákupního rádce Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) utratili 223 miliard korun, meziročně o 14 procent více. I v uplynulém roce prodeje významně ovlivnila pandemie koronaviru. V on-line prostředí lidé nakupovali zboží, které dříve patřilo tradičně do kamenných obchodů, jako například zahradní skleníky nebo kotle.
První charity shop ve Zlínském kraji - vizovický Dobročinný obchůdek Dotek - bude v únoru slavit 10 let své činnosti. „K prvním kulatinám jsme se rozhodli dát dárek nejen obchůdku, ale také zákazníkům, bez nichž bychom nemohli existovat. Chceme jít s dobou. Zřídili jsme proto nový Dobročinný e-shop Dotek," říká Veronika Malinová, koordinátorka Dobročinného e-shopu Dotek.
/FOTOGALERIE/ Havířovský sex-shop má frmol jako snad nikdy v historii. Jede před Vánoci nonstop na tři směny. Vytížený je hlavně internetový obchod, z třetího prosincového týdne hlásí dokonce rekordních 1300 objednávek za čtyřiadvacet hodin.
/FOTOGALERIE/ Havířovský sex-shop má frmol jako snad nikdy v historii. Jede před Vánoci nonstop na tři směny. Vytížený je hlavně internetový obchod, z třetího prosincového týdne hlásí dokonce rekordních 1300 objednávek za čtyřiadvacet hodin.
Že by se stal podnikatelem? Tuhle myšlenku v sobě nikdy neměl. Je pravda, že jednou chtěl Michal Hubík (32 let) být dobrým šéfem. Takovým, pod kterým by i on sám rád pracoval, tvořil. Po více než jedenácti letech podnikání se mu to daří. Brněnská firma Aktin, jejímž je nyní výhradním majitelem, měla jen vloni obrat přes čtvrt miliardy korun. Zaměstnává osm desítek lidí a Michal se denně snaží tím dobrým šéfem skutečně být.
Loni jsme od ledna čekali, že to už opadne, ale nakonec jsme ve vánočním režimu jeli až do května. A momentálně jsou počty balíků větší než v loňském roce. Tak hovoří o začátcích hektického období šéf GLS. Balíkový přepravce má hlavní třídicí uzel na kraji Jihlavy.
Loni jsme od ledna čekali, že to už opadne, ale nakonec jsme ve vánočním režimu jeli až do května. A momentálně jsou počty balíků větší než v loňském roce. Tak hovoří o začátcích hektického období šéf GLS. Balíkový přepravce má hlavní třídicí uzel na kraji Jihlavy.
Levné nákupy přes zahraniční e-shopy se mohou klientům nepříjemně prodražit, a to kvůli nenápadné finanční operaci bank. Ty pro převod z korun na cizí měnu využívají na mezibankovním trhu směnný kurz, který se liší od takzvaného středového kurzu. Lidé přitom obvykle očekávají, že se transakce provádějí podle něj. Ve skutečnosti ale mohou na každém převedeném dolaru tratit několik haléřů. Když se tyto „zanedbatelné“ ztráty sečtou za velké nákupy, může jít o stokoruny nebo i o vyšší částky.
Kdo letos nechce mít pod stromečkem prázdno, musí přidat ve vybírání vánočních dárků. Balíkové a kurýrní firmy totiž již stanovily takzvaný „Rozhodný den“. Tedy nejzazší den pro odesílání balíkové zásilky s garancí dodání do Štědrého dne. Letos je termín o něco dřívější.
Black Friday je tady. Černý pátek plný báječných slev. Oblíbený je u obchodníků, kteří očekávají vysoké tržby, i zákazníků, kteří se domnívají, že ušetří.
Bylo to hodně nemilé předvánoční „překvápko“. Dvaatřicetiletý Honza z Kladna hodlal loni na Vánoce manželku i obě dcery obdarovat novým mobilním telefonem. Jako obvykle vyrazil hledat na internet a skutečně našel typy mobilů, které sháněl a za dobrou cenu.
Spor o padesát korun. I tak by se dala ve stručnosti popsat ostravská slovní pře komunistických zastupitelů s představiteli dopravního podniku. Opozici přišlo diskriminační, že ceny jízdného pořízeného elektronicky jsou výhodnější než při fyzické koupi.
I přes pandemii a úbytek cestujících chce kalendářní rok 2021 Dopravní podnik Ostrava uzavřít v černých číslech, případně s co nejmenším deficitem, aby zástupci města nemuseli řešit otázku ceny jízdného. Finanční hledisko se však v uplynulých dnech přetřásalo ještě z jiného důvodu.
Mají před sebou dvě hlavní prodejní události roku – slevovou akci Black Friday a Vánoce. Tuzemské internetové obchody ale kromě výpadků v dodávkách zboží nově řeší i další problém: na trzích zdražuje papír, který nutně potřebují na balení. Šetření tak probíhá na všech frontách.
Polská společnost Allegro se dohodla na převzetí stoprocentního podílu v české skupině e-shopů Mall Group a v kurýrní firmě WeDo. Celková hodnota transakce je až 975 milionů eur (přibližně 24,7 miliardy Kč), uvedla v tiskové zprávě společnost Rockaway Capital. Spolu s investičními skupinami PPF a EC Investments je dosavadním spoluvlastníkem Mall Group. Mall koupily v roce 2016 spolu se srovnávačem Heureka.cz za více než 200 milionů eur, tedy asi 5,4 miliardy Kč.
Policisté neustále upozorňují, aby lidé před koupí na internetu nejprve prověřili příslušné e-shopy, jenže slovy filmového klasika: Je to marné, je to marné, je to marné.
Nákup drobného zboží z e-shopů mimo Evropskou unii vyjde ode dneška dráž. Povinnost zaplatit daň z přidané hodnoty (DPH) se nově vztahuje i na zásilky s hodnotou nižší než 22 eur (zhruba 560 korun), které dosud byly od placení daně osvobozené. Změnu přinesla novela zákona o DPH přijatá v reakci na nové předpisy EU týkající se přeshraničního elektronického obchodu. Opatření mělo původně platit od července, český Parlament ho ale nestihl včas schválit.
Za doručované balíčky ze zemí mimo EU s hodnotou do 22 eur, tedy zhruba 560 korun, se začne platit DPH zřejmě od října. Typicky půjde o drobné zboží z čínských e-shopů, které dosud dani nepodléhalo. Opatření mělo původně platit už od července, ale novely zákona o DPH a celního zákona se zdržely v legislativním procesu a po vrácení Senátem je poslanci schválili až v polovině září. Novely po podpisu prezidentem nabydou účinnosti následující den po zveřejnění ve Sbírce zákonů, což pravděpodobně nastane 1. října. ČTK to dnes řekl mluvčí České pošty Matyáš Vitík.
Pandemie výrazně posunula nákupní chování českých konzumentů i jejich platební zvyklosti. Proti době před pandemií si 41 procent lidí podle svých slov zvyklo častěji nakupovat v e-shopech a 42 procent lidí platí bezkontaktně už i v kamenných obchodech. V budoucnosti je 85 procent lidí rozhodnuto pokračovat v nákupech on-line, byť značná část z nich občas do kamenných obchodů ráda nahlédne. Vyplývá to z průzkumu společnosti Barion Payment
Obchodníci se již nyní tradičně připravují na vrchol sezony, který pro ně každoročně přichází před Vánoci. Ta loňská byla rekordní, tento trend navíc trvá již několik let. Nad tou letošní se ale podle nich zatím vznášejí otazníky. „Letos hrozí velké riziko, že výsledky vánoční sezony nebudou dobré,“ uvedl pro Deník prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Internetový prodejce Amazon buduje v Kojetíně nové distribuční centrum, ve kterém vznikne více než 2000 pracovních míst. Stavba logistického centra bude v průmyslovém parku na kraji Kojetína dokončena příští rok, jeho plné zprovoznění je naplánováno na rok 2023.
Nalákali vás obchodníci na úžasnou slevu, ale u pokladny či při placení na webu jste se nestačili divit, jakou sumu vám nakonec naúčtovali? Anebo na „zlevněném“ zboží úplně chyběla cenovka? Těmto praktikám by už brzy mělo odzvonit. Důvodem je připravovaná novela zákona o ochraně spotřebitele, kterou Česko musí do konce tohoto roku přijmout, aby sjednotilo svá pravidla s legislativou EU.
Až se jednou setkáte s Milanem Polákem, neptejte se ho, zda má čočky. Nemá a ptá se ho prý na to několik lidí denně. Své výrazné oči před lety uplatnil jako pánský model - chodil po přehlídkových molech v oblečení Prada nebo Adidas, objevil se v mnoha módních časopisech, natáčel televizní reklamy a fotil kampaně pro Blažka nebo Volvo.
Bohatí ještě více bohatnou, a chudí zase ještě více chudnou. Tak by se dal jednoduše shrnout efekt některých změn a vládních opatření, která do ekonomiky loni vnesla koronavirová pandemie. Kupříkladu čtveřice největších bank v zemi si tak oproti předchozímu roku v čistém zisku letos za první pololetí polepšila asi o 45 procent. Dobře si stojí například také e-shopy. Naproti tomu gastro a cestovní ruch jsou dál „na odpis“. Vyplývá to z průběžných výsledků o hospodaření za loňský a částečně i letošní rok, které firmy zveřejňují právě nyní, v období prázdnin.
Dřív stačilo vyhodit karton do modré popelnice a už jste si nesli nálepku eko-friendly. Rok 2021 má při nakládání s věcmi upgradovanou verzi: upcyklace, re-use, zero waste a recyklace. Zkrátka nevytvářet zbytečný odpad ani nevyhazovat zdánlivě zbytečné obaly. Jak na to?
Pro většinu lidí jsou to jen „otravné tabulky“, které před návštěvou webové stránky odkliknou a nečtou, co potvrzují. Jenže to je chyba. Žádosti provozovatelů webů o svolení s použitím takzvaných cookies vyskakují z čím dál většího množství internetových stránek. Jde přitom o informace, které si navštívený web ukládá do našich prohlížečů a může je posléze využít pro přesné zacílení reklamy na konkrétního zákazníka. Proto je využívají například e-shopy. Správně by ale neměly.
Doba extrémně levných nákupů na čínských e-shopech už za pár dní skončí. Ochranná sklíčka na mobily, kabely, sluneční brýle a další drobnosti už nebudou jen „za hubičku“. Sněmovna ve středu definitivně rozhodla o tom, že malé zásilky do 22 eur (asi 560 korun) ze zemí mimo Evropskou unii od 1. července nebudou osvobozeny od daně z přidané hodnoty (DPH). Nově také budou muset mít elektronické celní prohlášení.