Na sto šedesát korun se má podle návrhu ministerstva kultury od roku 2025 zvýšit měsíční koncesionářský poplatek za Českou televizi. V této souvislosti experti kritizují, že veřejnoprávní televize má i nedostatečně regulovaný přísun peněz z reklamy a sponzoringu, což vytváří nerovnost na mediálním trhu, a komerční provozovatelé jsou proto v nevýhodě.
Bez papírových novin by byla československá demokracie ve 20. století nemyslitelná. Má ovšem nejstarší masmédium v Česku své místo také v 21. století? Podle většiny z téměř čtyř tisíc účastníků ankety Deníku rozhodně ano.
Daň z přidané hodnoty u tištěných novin nakonec nebude zvýšena z deseti na jedenadvacet procent, jak původně plánovala vláda Petra Fialy. Po středečním jednání zástupci vládní koalice oznámili, že se na noviny vztáhne dvanáctiprocentní sazba.
/ANKETA/ Balíček vládních škrtů, kterým se kabinet Petra Fialy snaží hasit téměř 300miliardový schodek státního rozpočtu, prošel na začátku prázdnin ve sněmovně prvním čtením. Součástí škrtů je i zvýšení některých daní, především DPH, která citelně zasáhne tištěná a internetová média a jejich čtenáře. Místo stávajících deseti budou od ledna platit 21procentní sazbu DPH.
Češi budou od ledna při nákupu novin či digitálního předplatného platit nejvyšší daň v Evropě. Místo stávajících deseti hodlá Fialova vláda zavést na tisk 21procentní sazbu daně z přidané hodnoty (DPH). „Výnos z takového zdanění ale bude minimální, naopak hrozí řetězový krach novin a s tím související růst dezinformační scény,“ upozorňuje v rozhovoru pro Deník.cz předsedkyně správní rady Unie vydavatelů Libuše Šmuclerová.
Připravovaný vládní Akční plán čelení dezinformacím, s nímž je spojován zmocněnec pro oblast médií a dezinformací Michal Klíma, nenechal chladnou Unii vydavatelů. Ta dokument, který má na svém jednání probrat vláda, označila za chybný a pro mediální prostředí škodlivý. I proto se otevřeným dopisem obrátila přímo na ministerského předsedu Petra Fialu s žádostí, aby dokument Klíma dostal zpět k přepracování.
Americká internetová společnost Google ve Francii zaplatí pokutu 220 milionů eur (5,6 miliardy Kč) za to, že při prodeji reklamy upřednostňovala své vlastní produkty před klientskými, a zneužívala tak svého postavení na trhu on-line reklamy. Americký gigant zároveň souhlasil, že dosavadní praxi změní, oznámil francouzský úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Americký internetový gigant Google podepsal dohodu o placení autorských práv s lobbistickým sdružením Alliance de la presse d'information générale (Apig), které zastupuje francouzské celonárodní a regionální deníky. Dnešní oznámení dotčených stran přichází po měsících vyjednávání o tom, jak uplatňovat upravená pravidla Evropské unie o autorských právech, která vydavatelům umožňují požadovat poplatek od internetových platforem zobrazujících výňatky z jejich zpráv.
Vedle cestovního ruchu patří takzvaný kreativní a kulturní průmysl, kam spadají umělecká odvětví či média, k sektorům ekonomiky, jež koronavirová krize zasáhla nejvíce. „Měsíční inzertní příjmy u tuzemských periodik propadly až o čtyřicet procent,“ říká výkonný ředitel Unie vydavatelů Václav Mach, podle nějž by nejlepší formou státní pomoci bylo dočasné snížení DPH pro mediální sektor.
Tuzemská média získají velkou finanční injekci v hodnotě dvou miliard korun. Ministerstvo pro místní rozvoj navrhuje utratit dvě miliardy korun za inzerci v tuzemských televizních a rozhlasových stanicích, tištěných titulech, na billboardech a na internetu. Stát tím chce podpořit, aby lidé cestovali po Česku.
Americký internetový gigant Google bude muset francouzským vydavatelským společnostem a zpravodajským agenturám platit za používání jejich obsahu. Rozhodl o tom francouzský úřad pro regulaci hospodářské soutěže. Jeho verdiktu předcházela stížnost několika svazů zastupujících francouzské vydavatele tisku na praktiky Googlu, uvedla agentura Reuters.
Čtvrteční večer patřil v pražském klubu Sasazu udílení cen pro tuzemské magazíny, které vyhlašuje Unie vydavatelů. Letos se soutěžilo ve třinácti kategoriích podle obsahového zaměření, v rámci kterých byly vyhlášeny nejlepší magazíny. Na závěr pak pořadatel soutěže vyhlásil absolutního vítěze, který si odnesl ocenění Časopis roku 2016. Stal se jím byznysový měsíčník Forbes.
Praha - Na mediálním trhu se ve čtvrtek objeví nový tištěný čtrnáctideník Hudební noviny. Nový titul, který by v budoucnu mohl vycházet každý týden, zakládá společnost Rock & All. Ta již vydává stejnojmenný měsíčník, za kterým stojí podnikatelé v čele s Richardem Aškou. Dnes to sdělila šéfredaktorka Hudebních novin Lucie Jedličková.
Praha – Okruh trestných činů, za něž mohou nést odpovědnost firmy, se zřejmě významně rozšíří. Soud ale bude moci společnosti trestní odpovědnosti v některých případech zprostit. Novelu příslušného zákona dnes schválila Sněmovna. Firmy se budou moci podle předlohy nově dopustit i pomluvy, což kritizuje Unie vydavatelů a Sdružení pro internetový rozvoj. Poukazují na možné omezení svobody projevu a médií.
Praha - Navrhované rozšíření trestnosti právnických osob o pomluvu by podle Unie vydavatelů významně omezilo svobodu médií, mohlo by dostat provozovatele sdělovacích prostředků do existenčních potíží a mohlo by sloužit k vypořádání s "neposlušnými" médii. Také Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) v dnešním prohlášení varovalo před omezením svobody projevu kvůli nové úpravě zákona o trestní odpovědnosti firem.
Praha - Vláda podle očekávání ve Sněmovně nepodpoří návrh opoziční KSČM na snížení daně z přidané hodnoty na noviny a časopisy. Podle rozboru, který si nechala udělat před dnešním jednáním, by snížení nevyvolalo významně vyšší poptávku po těchto tiskovinách, a jejich ceny by klesly jen málo. Noviny nyní podléhají 15procentní DPH, podle názoru opozice by měly být zařazeny do desetiprocentní sazby daně. O postoji kabinetu informoval mluvčí vlády Martin Ayrer.
Praha - Poslanci KSČM Jiří Dolejš a Gabriela Hubáčková navrhují, aby noviny a časopisy podléhaly nově desetiprocentní sazbě daně z přidané hodnoty. Dosud podléhají sazbě 15 procent. Svým návrhem chtějí vytvořit prostor pro zlevnění tisku a pro zvýšení prodeje. Svoji novelu zákona o DPH předložili ve Sněmovně. O zařazení periodického tisku do desetiprocentní sazby usiluje již delší dobu Unie vydavatelů.
Praha - Přes 300 knihkupectví se přihlásilo ke kampani Knihy bez DPH. Startuje dnes a vyvrcholí 23. dubna, kdy někteří knihkupci slibují dát při nákupu patnáctiprocentní slevu na knihy. Právě patnáctiprocentní daň z přidané hodnoty se nyní na knihy vztahuje a kampaň má apelovat na politiky, aby DPH snížili.
Zlínský kraj - Podle statistiky Unie vydavatelů byly regionální Deníky v uplynulém půlroce nejčtenějšími tištěnými novinami na střední a východní Moravě
Praha - O politiku se více zajímají čtenáři zpravodajských deníků než čtenáři bulváru nebo lidí, kteří noviny nesledují vůbec. Vyplývá to ze zářijového průzkumu agentury STEM. Také ochota jít volit byla u čtenářů zpravodajských deníků větší.
Praha - Téměř čtvrtina Čechů používá nějaké elektronické čtecí zařízení jako chytrý telefon, tablet nebo čtečku. Vyplývá to z průzkumu Media Projekt společností STEM/MARK a Median, který dnes novinářům představila Unie vydavatelů. Nejvíce jsou jimi vybaveni lidé do 30 let.