Kreativ

ŠTÍTEK: Unie vydavatelů

Češi se musí připravit, že si za televizi a rozhlas připlatí. A to i ti, kteří mají chytré mobilní telefony. Ilustrační foto

Reklama kolem StarDance a opět vyšší poplatky? Česká televize čelí tvrdé kritice

Na sto šedesát korun se má podle návrhu ministerstva kultury od roku 2025 zvýšit měsíční koncesionářský poplatek za Českou televizi. V této souvislosti experti kritizují, že veřejnoprávní televize má i nedostatečně regulovaný přísun peněz z reklamy a sponzoringu, což vytváří nerovnost na mediálním trhu, a komerční provozovatelé jsou proto v nevýhodě.

Deník se na úvod nového letního seriálu s provokativním názvem „Konec novin?“ snaží přehledně vyvrátit aspoň některé mýty, které kolem výroby a distribuce novin v Česku panují.  

Cena novin a DPH. Proč je to složitější, než tvrdí vláda. Zapojte se do ANKETY

/ANKETA/ Balíček vládních škrtů, kterým se kabinet Petra Fialy snaží hasit téměř 300miliardový schodek státního rozpočtu, prošel na začátku prázdnin ve sněmovně prvním čtením. Součástí škrtů je i zvýšení některých daní, především DPH, která citelně zasáhne tištěná a internetová média a jejich čtenáře. Místo stávajících deseti budou od ledna platit 21procentní sazbu DPH.

Předsedkyně správní rady Unie vydavatelů Libuše Šmuclerová

S krachem novin padne i poslední hráz proti dezinformacím, varuje Šmuclerová

Češi budou od ledna při nákupu novin či digitálního předplatného platit nejvyšší daň v Evropě. Místo stávajících deseti hodlá Fialova vláda zavést na tisk 21procentní sazbu daně z přidané hodnoty (DPH). „Výnos z takového zdanění ale bude minimální, naopak hrozí řetězový krach novin a s tím související růst dezinformační scény,“ upozorňuje v rozhovoru pro Deník.cz předsedkyně správní rady Unie vydavatelů Libuše Šmuclerová.

Vládní zmocněnec pro média a dezinformace Michal Klíma, 27. dubna 2022.

Unie vydavatelů se ozvala proti plánům zmocněnce pro média. Ten skončil

Připravovaný vládní Akční plán čelení dezinformacím, s nímž je spojován zmocněnec pro oblast médií a dezinformací Michal Klíma, nenechal chladnou Unii vydavatelů. Ta dokument, který má na svém jednání probrat vláda, označila za chybný a pro mediální prostředí škodlivý. I proto se otevřeným dopisem obrátila přímo na ministerského předsedu Petra Fialu s žádostí, aby dokument Klíma dostal zpět k přepracování.

Logo internetové společnosti Google

Google musí ve Francii zaplatit pokutu. Firma upřednostňovala vlastní reklamy

Americká internetová společnost Google ve Francii zaplatí pokutu 220 milionů eur (5,6 miliardy Kč) za to, že při prodeji reklamy upřednostňovala své vlastní produkty před klientskými, a zneužívala tak svého postavení na trhu on-line reklamy. Americký gigant zároveň souhlasil, že dosavadní praxi změní, oznámil francouzský úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Logo společnosti Google. Ilustrační foto

Průlomová dohoda: Google bude francouzským deníkům platit za autorská práva

Americký internetový gigant Google podepsal dohodu o placení autorských práv s lobbistickým sdružením Alliance de la presse d'information générale (Apig), které zastupuje francouzské celonárodní a regionální deníky. Dnešní oznámení dotčených stran přichází po měsících vyjednávání o tom, jak uplatňovat upravená pravidla Evropské unie o autorských právech, která vydavatelům umožňují požadovat poplatek od internetových platforem zobrazujících výňatky z jejich zpráv.

Šéf Unie vydavatelů Václav Mach

Ředitel Unie vydavatelů Mach: V boji s dezinformacemi je tisk nenahraditelný

Vedle cestovního ruchu patří takzvaný kreativní a kulturní průmysl, kam spadají umělecká odvětví či média, k sektorům ekonomiky, jež koronavirová krize zasáhla nejvíce. „Měsíční inzertní příjmy u tuzemských periodik propadly až o čtyřicet procent,“ říká výkonný ředitel Unie vydavatelů Václav Mach, podle nějž by nejlepší formou státní pomoci bylo dočasné snížení DPH pro mediální sektor.

Ilustrační foto

Stát chce utratit miliardy za reklamu na dovolenou v Česku. Nejvíc spolknou TV

Tuzemská média získají velkou finanční injekci v hodnotě dvou miliard korun. Ministerstvo pro místní rozvoj navrhuje utratit dvě miliardy korun za inzerci v tuzemských televizních a rozhlasových stanicích, tištěných titulech, na billboardech a na internetu. Stát tím chce podpořit, aby lidé cestovali po Česku.

Sídlo společnosti Google v kalifornském Mountain View

Google musí platit vydavatelům za obsah, rozhodl francouzský úřad

Americký internetový gigant Google bude muset francouzským vydavatelským společnostem a zpravodajským agenturám platit za používání jejich obsahu. Rozhodl o tom francouzský úřad pro regulaci hospodářské soutěže. Jeho verdiktu předcházela stížnost několika svazů zastupujících francouzské vydavatele tisku na praktiky Googlu, uvedla agentura Reuters.  

Časopis National Geographic (vydavatelství Vltava Labe Media)

Nejlepší Časopisy roku. Vydavatelství Vltava Labe Media sbíralo ocenění

Čtvrteční večer patřil v pražském klubu Sasazu udílení cen pro tuzemské magazíny, které vyhlašuje Unie vydavatelů. Letos se soutěžilo ve třinácti kategoriích podle obsahového zaměření, v rámci kterých byly vyhlášeny nejlepší magazíny. Na závěr pak pořadatel soutěže vyhlásil absolutního vítěze, který si odnesl ocenění Časopis roku 2016. Stal se jím byznysový měsíčník Forbes.

Hudební noviny

Na mediálním trhu se objeví nový čtrnáctideník Hudební noviny

Praha - Na mediálním trhu se ve čtvrtek objeví nový tištěný čtrnáctideník Hudební noviny. Nový titul, který by v budoucnu mohl vycházet každý týden, zakládá společnost Rock & All. Ta již vydává stejnojmenný měsíčník, za kterým stojí podnikatelé v čele s Richardem Aškou. Dnes to sdělila šéfredaktorka Hudebních novin Lucie Jedličková.

Ilustrační foto.

Firmy asi budou moci být trestány za víc činů než nyní, norma míří do Senátu

Praha – Okruh trestných činů, za něž mohou nést odpovědnost firmy, se zřejmě významně rozšíří. Soud ale bude moci společnosti trestní odpovědnosti v některých případech zprostit. Novelu příslušného zákona dnes schválila Sněmovna. Firmy se budou moci podle předlohy nově dopustit i pomluvy, což kritizuje Unie vydavatelů a Sdružení pro internetový rozvoj. Poukazují na možné omezení svobody projevu a médií.

Ilustrační foto.

Vydavatelé: Trestnost pomluvy u firem by omezila svobodu projevu

Praha - Navrhované rozšíření trestnosti právnických osob o pomluvu by podle Unie vydavatelů významně omezilo svobodu médií, mohlo by dostat provozovatele sdělovacích prostředků do existenčních potíží a mohlo by sloužit k vypořádání s "neposlušnými" médii. Také Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) v dnešním prohlášení varovalo před omezením svobody projevu kvůli nové úpravě zákona o trestní odpovědnosti firem.

Ilustrační fotografie.

Vláda ve Sněmovně nepodpoří návrh na snížení DPH na noviny

Praha - Vláda podle očekávání ve Sněmovně nepodpoří návrh opoziční KSČM na snížení daně z přidané hodnoty na noviny a časopisy. Podle rozboru, který si nechala udělat před dnešním jednáním, by snížení nevyvolalo významně vyšší poptávku po těchto tiskovinách, a jejich ceny by klesly jen málo. Noviny nyní podléhají 15procentní DPH, podle názoru opozice by měly být zařazeny do desetiprocentní sazby daně. O postoji kabinetu informoval mluvčí vlády Martin Ayrer.

Ilustrační fotografie.

Poslanci KSČM navrhují nižší DPH na noviny a časopisy

Praha - Poslanci KSČM Jiří Dolejš a Gabriela Hubáčková navrhují, aby noviny a časopisy podléhaly nově desetiprocentní sazbě daně z přidané hodnoty. Dosud podléhají sazbě 15 procent. Svým návrhem chtějí vytvořit prostor pro zlevnění tisku a pro zvýšení prodeje. Svoji novelu zákona o DPH předložili ve Sněmovně. O zařazení periodického tisku do desetiprocentní sazby usiluje již delší dobu Unie vydavatelů.

Ilustrační foto

Knihkupci dnes zahajují kampaň Knihy bez DPH

Praha - Přes 300 knihkupectví se přihlásilo ke kampani Knihy bez DPH. Startuje dnes a vyvrcholí 23. dubna, kdy někteří knihkupci slibují dát při nákupu patnáctiprocentní slevu na knihy. Právě patnáctiprocentní daň z přidané hodnoty se nyní na knihy vztahuje a kampaň má apelovat na politiky, aby DPH snížili.

Ilustrační foto.

Téměř čtvrtina Čechů používá elektronické čtecí zařízení

Praha - Téměř čtvrtina Čechů používá nějaké elektronické čtecí zařízení jako chytrý telefon, tablet nebo čtečku. Vyplývá to z průzkumu Media Projekt společností STEM/MARK a Median, který dnes novinářům představila Unie vydavatelů. Nejvíce jsou jimi vybaveni lidé do 30 let.