Kreativ

ŠTÍTEK: Brno

Kniha mapuje vojenské objekty, ale také příběhy lidských osudů

Potřeba obrany a pocit bezpečí jsou v lidském vědomí zakódovány od nepaměti. V průběhu různých dějinných epoch, starověkem počínaje, byla proto lidmi odlišných kulturních okruhů budována opevnění jejich sídel - hradišť, hradů, měst, církevních staveb. Zcela specifickou se v novověku stala výstavba fortifikačních objektů bastionového typu, jejichž pozůstatky lze nalézt v mnoha zemích. Také na území České republiky lze spatřit rozsáhlé pevnostní stavby či jejich zbytkové relikty - byly stavěny zejména v 17. a 18. století. Tyto objekty tvoří poměrně významnou část tuzemského kulturního dědictví. Na konci letošního roku byla vydána kniha Lidé a hradby mapující období vojenských objektů, ale také příběhy lidských osudů odehrávající se v jejich zdech.

Jak Vémola drtil soupeře. Takové škrcení jsem neviděl, říká Dvořák

Očekávaný souboj na turnaji Oktagon 19, česko-slovenské organizaci MMA, skončil v Brně rychle. Hvězda smíšených bojových umění Karlos Vémola během dvou minut „uškrtil“ Václava Mikuláška a zaslouženě zvedl ruce nad hlavu. Vítězství Terminátora nebylo překvapením pro Davida Dvořáka, hradeckého zápasníka, jenž působí v UFC, elitní světové organizaci MMA, kde si v nejnižší váhové kategorii připsal už dva triumfy a v současném žebříčku je jedenáctý.

Mikulášek o uplynulém půlroce: Psychicky mě to semlelo. Baba Jaga je ale značka

Sálalo z něj sebevědomí, odhodlání a touha vyhrát, teoreticky tím mohl slavnějšího soupeře poslat do sportovního důchodu. Koneckonců i to měl symbolizovat v rukou MMA zápasníka Václava Mikuláška hřebík, který si přinesl na páteční vážení před turnajem Oktagon 19 v Brně a dal jej před nos Karlosi Vémolovi. „Znamenalo to, že by už měl na něj pověsit rukavice,“ potvrdil Mikulášek v rozhovoru pro Deník.

Pardubický pád určily otřesné první třetiny

Společný jev? Dvě dvojciferné prohry s celkovým počtem 27 obdržených branek. Pardubičtí florbalisté po dlouhé nečinnosti (přesně po 58 dnech) způsobené přerušením superligy odehráli ve dvou dnech dvě utkání.

Pardubický pád určily otřesné první třetiny

Společný jev? Dvě dvojciferné prohry s celkovým počtem 27 obdržených branek. Pardubičtí florbalisté po dlouhé nečinnosti (přesně po 58 dnech) způsobené přerušením superligy odehráli ve dvou dnech dvě utkání.

Pardubický pád určily otřesné první třetiny

Společný jev? Dvě dvojciferné prohry s celkovým počtem 27 obdržených branek. Pardubičtí florbalisté po dlouhé nečinnosti (přesně po 58 dnech) způsobené přerušením superligy odehráli ve dvou dnech dvě utkání.

Na Beskydy platil v derby servis volejbalistů Ostravy

Ve Frýdku-Místku koncem září podlehli Black Volley 0:3, teď to volejbalisté VK Ostrava svému soupeři v derby vrátili. V pondělní dohrávce 13. kola extraligy porazili před televizními kamerami doma Beskydy 3:0.

Víte, kdo je EGEA?

EGEA (Evropská geografická asociace) je studentský spolek sdružující studenty geografie a mladé geografy napříč Evropou. V Česku působí EGEA na univerzitách v Praze, Brně, Ostravě a Olomouci. Naším cílem je setkávat se s ostatními českými i zahraničními studenty, předávat si zkušenosti a vědomosti a popularizovat geografii. 

KOMENTÁŘ: Parkování? Raději monstrum, než beton

Na dva tábory rozdělil lidi z brněnských Řečkovic parkovací výtah, který vyrostl u jedné z novostaveb. Neobvyklá obří konstrukce, přilepená k ploše obvodové zdi bytovky, má podle investora řešit problém s parkováním.

Levhartice dotahovaly Žabiny marně. Rozhodla úvodní část duelu

Třízápasovou venkovní sérii odstartovaly basketbalové Levhartice z Chomutova v Brně, kde změřily síly s tamními Žabinami. Svěřenkyně Tomáše Eisnera začaly v moravské metropoli špatně. Ztrátu i přes zlepšený výkon ve zbytku utkání už nedohnaly, prohrály 77:88 a třetí venkovní výhru v řadě nepřidaly.

Povypráví o počátcích emancipace žen v uměleckém světě

O počátcích ženské umělecké emancipace bude další z přednášek v rámci Kurzu dějin umění online Moravské galerie v Brně v úterý 8. prosince od 18 hodin. Jaké bylo společenské postavení žen – umělkyň v 19. století a kdo byly první průkopnice nepřístupného terénu umělecké praxe?