Kreativ

ŠTÍTEK: dálnice

Nehoda uzavřela v pondělí 29. května dálnici D1 na 78,5 kilometru ve směru na Brno. Foto: poskytl HZS

Nehoda dvou kamionů na D1 u Želivky. Na dálnici se tvořily kolony

/FOTO/ Kvůli srážce dvou kamionů byl v pondělí po deváté hodině dopolední úplně zastaven provoz na 78,5 kilometru dálnice D1 ve směru na Brno. Jeden z kamionů začal po nehodě hořet. Před půl jedenáctou bylo místo nehody průjezdné s opatrností jedním pruhem. V místě se tvořily kolony. 

Na trase D11 u Trutnova ŘSD přednostně postaví 3,5 km dlouhý úsek v Královci

Pozor na kamiony. Ďábel je někdy skrytý v detailu, říká expert o stavbě D11

Rozkopané louky na trase budoucí dálnice u Trutnova, byť zatím jen pro archeologický výzkum, dávají lidem signál, že s D11 se hnuly ledy. Nejdřív se začne stavět v Královci, kde ŘSD přednostně vybuduje 3,5 kilometru dlouhý úsek s dočasným připojením na silnici I/16. Jak bude situace u hranic vypadat? To analyzuje dopravní expert Václav Javůrek. 

Na trase D11 u Trutnova ŘSD přednostně postaví 3,5 km dlouhý úsek v Královci.

Dopravní expert o stavbě D11: Ďábel je někdy skrytý v detailu, pozor na kamiony

Rozkopané louky na trase budoucí dálnice u Trutnova, byť zatím jen pro archeologický výzkum, dávají obyvatelům signál, že s D11 se hnuly ledy. Nejdřív se začne stavět v Královci, kde ŘSD přednostně vybuduje 3,5 kilometru dlouhý úsek s dočasným připojením na silnici I/16. Jak bude situace u hranic vypadat a jaké výhody či úskalí může přinést dřívější otevření první části D11 na Trutnovsku, to analyzuje dopravní expert Václav Javůrek. Upozorňuje například, že problém způsobí vznik druhého hraničního přechodu na dálnici.

D35 Opatovec – Staré Město - vizualizace

VIZUALIZACE: Dálnice D35 ze Svitav do Mohelnice se začne stavět v roce 2025

Dva nejdelší úseky dálnice D35 z Pardubického kraje na Moravu postaví soukromník, a to formou projektu PPP. Investora začne stát hledat v létě. Soukromník se navíc dalších 25 let postará o letní i zimní údržbu dálnice. Vláda využití projektu PPP pro posledních 35 kilometrů dálnice D35 schválila minulý rok v srpnu. Dálniční úseky z Opatovce u Svitav do Starého Města a navazující úsek do Mohelnice mají být hotové do konce roku 2029. Projeďte se po nich už nyní ve videovizualizaci.

Projekt Via Salis na dálnici D4.

Jak konečně postavit chybějící dálnice? Pomoci státu mají soukromí investoři

Stát se chystá v příštích letech mnohem více spolupracovat se soukromými investory. Chce s jejich pomocí budovat nové dálniční či železniční úseky. Důvod, proč se Česko k tomuto kroku odhodlává, je prostý – stav státního rozpočtu. Hospodaření státu totiž skončilo za první čtvrtletí v rekordním schodku 166,2 miliardy korun. Vládou představený konsolidační balíček na uzdravení veřejných financí počítá se škrty a koncem štědrých podpor.

Vizualizace budoucí dálnice D35 ze Starého Města do Mohelnice.

D35 z Mohelnice do Čech zaplatí a postaví soukromník

Dva nejdelší chybějící úseky D35, kterými se završí budování dálnice mezi Olomoucí a Hradcem Králové, zafinancuje a postaví soukromý sektor v rámci projektu PPP. Pětatřicet kilometrů nové autostrády mezi Mohelnicí, Starým Městem a Opatovcem povede i dvěma tunely.

Přes Rokytno jezdí mnoho kamionů. Ještě větší nárůst dopravy místní pozorují od zahájení stavby dálnice D35, kdy přibyla zejména nákladními auta navážející materiál.

Rozbité silnice i hluk. V Rokytnu už toho mají dost, chtějí snížit rychlost

Obec Rokytno nedaleko Pardubic dlouhodobě trápí složitá dopravní situace. K nežádoucímu hluku z dálnice se nyní přidaly komplikace spojené s pracemi na obchvatu a rekonstrukci průtahu obcí, rozbité silnice i neohleduplní řidiči, kteří si přes obec zkracují cestu a ohrožují chodce. Vedení obce volá po omezení rychlosti na objízdných trasách.

Semaforová křižovatka u Dražkovic je největším špuntem na trase z Pardubic do Chrudimi.

Po "dálnici" z Chrudimi do Pardubic? Zmizely by i semafory u Dražkovic

/MAPY, PLÁNY/ Rychlodráha mezi Pardubicemi a Chrudimí, po které řidiči jezdí od roku 2006, se výhledově dočká rozšíření na čtyřpruh podobný, jaký je mezi Pardubicemi a Hradcem. Čtyřpruh plynule naváže na již hotový úsek u Parama a bude končit na křižovatce Chrudim-sever (MÚK Vestec). Rozšíření nebude ani tolik nákladné, všechny mosty nad silnicí totiž už na to jsou dimenzované. Zbývají jen dvě otázky: Kdy se "dálnice" dočkáme a jak bude nahrazena semaforová křižovatka u Dražkovic. Podívejte se na plány všech tří variant.

Ilustrační foto.

U Chotovin začne oprava dálnice D3. Vyjde na 218 milionů

V pondělí 22. května bude zahájena oboustranná oprava dálnice D3 v úseku mezi kilometry 62,3 – 70,7. Přesněji jde o úsek dálnice mezi Chotovinami a Mitrovicemi. Samotná stavba pak zasahuje jak do Jihočeského, tak do Středočeského kraje.

Dálnice A1 v Polsku. Ilustrační foto.

U sousedů zadarmo. Státní dálnice v Polsku by mohly být od léta bezplatné

Rada ministrů Polské republiky přijala návrh zákona, který počítá se zrušením mýtného pro osobní automobily a motocykly na dálnicích ve vlastnictví státu. Úprava vejde v platnost nejdříve 1. července a bude se týkat zatím dvou dálničních úseků. Jde o část dálnice A4 mezi Vratislaví a Gliwicemi a dálnice A2 mezi Koninem a Strykowem. Jak upozornil server Zdopravy.cz, v lokalitách se nyní vybírá mýtné a se soukromníky hodlá vláda o zrušení poplatků jednat. V případě problémů by mohla přistoupit až k vyvlastnění.

Semaforová křižovatka u Dražkovic je největším špuntem na trase z Pardubic do Chrudimi.

Po "dálnici" z Pardubic do Chrudimi? Zmizely by i semafory u Dražkovic

/MAPY, PLÁNY/ Rychlodráha mezi Pardubicemi a Chrudimí, po které řidiči jezdí od roku 2006, se výhledově dočká rozšíření na čtyřpruh podobný, jaký je mezi Pardubicemi a Hradcem. Čtyřpruh plynule naváže na již hotový úsek u Parama a bude končit na křižovatce Chrudim-sever (MÚK Vestec). Rozšíření nebude ani tolik nákladné, všechny mosty nad silnicí totiž už na to jsou dimenzované. Zbývají jen dvě otázky: Kdy se "dálnice" dočkáme a jak bude nahrazena semaforová křižovatka u Dražkovic. Podívejte se na plány všech tří variant.

Úsek za Skalkou.

Stavba dálnice D4 je v polovině. Část úseku u Milína otevře už na podzim

/FOTOGALERIE/ Práce na dostavbě dálnice D4 od křižovatky Háje (u Příbrami) do Písku jsou v květnu roku 2023 hotovy téměř z poloviny. Oznámilo to sdružení firem Via Salis, které dálnici dostavuje jako první český PPP projekt – tedy takový, kdy práce objednané státem zajistí soukromý partner se vším všudy (od projektu přes financování a vlastní realizaci až po provoz a údržbu), přičemž stát začne zakázku splácet až ve chvíli, kdy bude nová dálnice v provozu.

Úsek za Skalkou.

Stavba dálnice D4 je v polovině. Část úseku u Milína otevře už na podzim

/FOTOGALERIE/ Práce na dostavbě dálnice D4 od křižovatky Háje (u Příbrami) do Písku jsou v květnu roku 2023 hotovy téměř z poloviny. Oznámilo to sdružení firem Via Salis, které dálnici dostavuje jako první český PPP projekt – tedy takový, kdy práce objednané státem zajistí soukromý partner se vším všudy (od projektu přes financování a vlastní realizaci až po provoz a údržbu), přičemž stát začne zakázku splácet až ve chvíli, kdy bude nová dálnice v provozu.

Středisko správy a údržby dálnice 17 Chotoviny spadající pod Ředitelství silnic a dálnic v neděli 14. května připravilo den otevřených dveří s nabitým programem.

Správa a údržba dálnic v Chotovinách slavila výročí. Přijely i hvězdy Dakaru

Promluvit si s ministrem dopravy Martinem Kupkou o tom, co řidiče na cestách trápí, osobně se potkat s jezdci letošního Dakaru Martinem Macíkem a Davidem Pabiškou, ale třeba i zjistit, co všechno obnáší práce dálničáře. To vše a mnohem víc čekalo v neděli 14. května na účastníky velké slávy v Chotovinách na Táborsku. Místní Středisko správy a údržby dálnic (SSÚD) 17 Chotoviny uspořádalo den otevřených dveří u příležitosti svého 10. výročí od vzniku. Pro veřejnost byla připravená pestrá výstava techniky, hry a soutěže pro nejmenší i bohaté občerstvení. Nechyběli dopravní policisté, zájemci se mohli seznámit s detaily stavby D3 a bavil je třeba i fotokoutek.

Vlaky RegioJetu.

Z Brna do Prahy? Za prací jezdí lidé po dálnici i vlakem

/TÉMA DENÍKU/ Zdeněk Král z Blanska jezdí často pracovně do Prahy. Zákazníkům vozí z rodinné firmy například měřidla, různé zboží a sjednává si s nimi také pracovní schůzky. Cestuje autem. Jedna jízda z Brna do hlavního města a zpět ho na naftě podle něj přijde zhruba na osm set korun. „Cesta vlakem je sice fajn, ale zabere hodně času. Když toho mám po Praze víc, je pro mě komfortnější auto. Jen musím vyjíždět kolem čtvrté ráno, abych se vyhnul kolonám na dálnici D1, která je v tomto pekelná. Jednou jsem tam po nějaké havárce v zimě mrzl osm hodin,“ řekl muž.

Jedno auto za druhým. Tak to vypadá na frekventované silnici I/43 v Moravské Chrastové, Březové nad Svitavou i Rozhraní

Kvůli D35 hrozí u Svitav kolaps. Autostráda na Brno je přesto jen na papíře

Zatímco dálnice D35 v Pardubickém kraji už má jasné termíny dostavby, navazující dálnice D43 na Brno, která byla nedávno překlasifikována na I/73, je zatím stále jen na papíře. Jisté je jen to, že stát při její stavbě využije zbytky tělesa Hitlerovy dálnice, která měla kolem Svitav spojovat polskou Wroclaw, Brno a Vídeň. Neustále se mění i představy, zda bude autostráda čtyř nebo jen tříproudá. A v úseku ze Svitavska na polské hranice možná nebude dokonce žádná. Hrozí tak, že zatímco Poláci na svém území až k hranicím postaví plnohodnotnou dálnici, z Králík do Svitav nebude nová silnice žádná. 

Z Jihlavy do Prahy. Jak cestovat rychleji a levněji

Autobusem z Jihlavy do Prahy. Víme, jak cestovat rychleji a levněji

/TÉMA DENÍKU/ Vzdálenost je stejná, jenže cena se liší až o desítky korun. Autobusových spojů mezi Jihlavou a Prahou za den jede hned několik. Vybrat nějaký z nich přitom může být věda. „Důležitá je pro mě cena, ale kromě ní mi záleží i na pohodlí a hlavně na ušetření času,“ popisuje Dan Nejedlý, podle čeho si spoje vybírá.

Jedno auto za druhým. Tak to vypadá na frekventované silnici I/43 v Moravské Chrastové, Březové nad Svitavou i Rozhraní. Hluk odstraní nová okna. Hustý provoz ale zůstane.

Kvůli polské S8 hrozí na Orlicku kolaps, pořádná silnice přesto do Králík nebude

/MAPY, PLÁNY/ Zatímco dálnice D35 v Pardubickém kraji už má jasné termíny dostavby, navazující dálnice D43 na Brno, která byla nedávno překlasifikována na I/73, je zatím stále jen na papíře. Jisté je jen to, že stát při její stavbě využije zbytky tělesa Hitlerovy dálnice, která měla kolem Svitav spojovat polskou Wroclaw, Brno a Vídeň. Neustále se mění i představy, zda bude autostráda čtyř nebo jen tříproudá. A v úseku ze Svitavska na polské hranice možná nebude dokonce žádná. Hrozí tak, že zatímco Poláci na svém území až k hranicím postaví plnohodnotnou dálnici, z Králík do Svitav nebude nová silnice žádná a tranzit do Rakouska na stávající klikaté silnici zahltí Lanškroun a další obce.

Znatelně hlouběji si od příštího roku sáhnou do kapsy motoristé, kteří využívají české dálnice. Zdražení roční dálniční známky ve čtvrtek oznámila vláda. Ilustrační snímek

Dálniční známka výrazně podraží. Osm set navíc? To radši okresky, reagují řidiči

Za jízdu po dálnici si řidiči v Česku připlatí. Vláda totiž v rámci svého konsolidačního balíčku navrhuje zdražení celoročního dálničního kuponu o osm set korun. Od ledna tak šoféři za novou elektronickou vinětu zaplatí 2300 korun. Zatímco podle ministerstva dopravy se jedná o logické zdražení, jelikož se s cenou nehýbalo více než deset let, podle zástupců motoristů je neadekvátní.

Vizualizace úseku Džbánov - Litomyšl

Další podstřelená cena. Na stavbě dálnice kolem Mýta stát ušetří půl miliardy

/VIZUALIZACE/ Dálniční obchvat Vysokého Mýta postaví nejspíš sdružení firem Eurovia, M-Silnice a Stavby mostů. Informoval o tom dnes šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Šetikilometrový úsek ze severního předměstí Vysokého Mýta do Džbánova před Litomyšlí za 1,829 miliardy bez DPH se začne stavět ještě letos, hotový bude v roce 2026. Stavební povolení na úsek bylo vydáno v březnu. Projeďte se po tomto kousku dálnice už nyní ve vizualizaci.