Konec mytí poloprázdné myčky s pár talíři, důsledné zhasínání, nákup spotřebičů úsporné kategorie A+++ nebo místo desítek různých čisticích prostředků zaručená (a levná) jedlá soda a ocet. Domácnosti kvůli vysokým cenám (nejen) energií začínají šetřit. A týká se to i radnic ve Středočeském kraji nebo Praze.
Konec mytí poloprázdné myčky s pár talíři, důsledné zhasínání, nákup spotřebičů úsporné kategorie A+++ nebo místo desítek různých čisticích prostředků zaručená (a levná) jedlá soda a ocet. Domácnosti kvůli vysokým cenám (nejen) energií začínají šetřit. A týká se to i radnic ve Středočeském kraji nebo Praze.
Konec mytí poloprázdné myčky s pár talíři, důsledné zhasínání, nákup spotřebičů úsporné kategorie A+++ nebo místo desítek různých čisticích prostředků zaručená (a levná) jedlá soda a ocet. Domácnosti kvůli vysokým cenám (nejen) energií začínají šetřit. A týká se to i radnic ve Středočeském kraji nebo Praze.
Řada domácností se jen těžko vyrovnává s neustále rostoucími cenami elektrické energie a plynu. V následující topné sezoně jim proto chtějí ministři ulevit zavedením takzvaného úsporného tarifu, jenž by jim měl z faktur vymazat část nákladů. Půjde však jen o jednorázové opatření, které dost možná zcela mine lidi, kteří vytápějí dálkovým teplem. O podrobnostech bude vláda jednat ve středu. Deník přináší stručný přehled toho, co zatím o novém tarifu víme.
/VIDEO, FOTOGALERIE/ Pondělní podvečerní bouřka po sobě zanechala na Kutnohorsku spoušť, kvůli které zůstalo zhruba 14 tisíc domácností bez proudu. Ještě v úterý 21. června dopoledne bylo bez elektřiny zhruba 900 domácností, a to v obcích Miskovice - Bylany, Mezholezy, Zbraslavice - Chotěměřice, Čestín - Čenovice, Bílé Podolí, Brambory a Chotusice.
Pokud budou mít lidé našetřené peníze a budou dotační programy, tak bude fotovoltaika všude. Tak hovoří o současném boomu solárních panelů Vít Dvořák z Luk nad Jihlavou, který se v této oblasti velmi dobře orientuje.
České pekárny jsou pod obrovským tlakem a až třetina z nich letos nepřežije, tvrdí to Svaz pekařů a cukrářů. Ekonomiku a chod pekáren nejen v Karlovarském kraji drtí hlavně drahá elektřina, plyn a mouka.
Elektrický proud nevzniká v zásuvce a nárok na něj není základním lidským právem zakotveným v ústavě. Nejprve se musí vyrobit a dopravit k odběratelům, což stojí nemalé finance a přináší různá úskalí. Základní problém je, zda chceme mít dostatek elektrické energie a pokud ano, co jsme pro to ochotni udělat, obětovat a zaplatit. To vše a ještě mnohem více bylo tématem interaktivní přednášky „Energie – budoucnost lidstva“, kterou tento týden na základní škole v Plzni vedl Adam Kecek z ÚJV v Řeži u Prahy.
Prožít víkend nebo celý týden bez elektřiny a internetu, vařit na kachlových kamnech, pít vodu ze studánky. A to uprostřed lesů, kilometry od civilizace. Takovou možnost nabízí lovecké chaty v Jeseníkách. Řadu z nich je možné si pronajmout, některé jsou na léto ještě volné.
Prožít víkend nebo celý týden bez elektřiny a internetu, vařit na kachlových kamnech, pít vodu ze studánky. A to uprostřed lesů, kilometry od civilizace. Takovou možnost nabízí lovecké chaty v Jeseníkách. Řadu z nich je možné si pronajmout, některé jsou na léto ještě volné.
Prožít víkend nebo celý týden bez elektřiny a internetu, vařit na kachlových kamnech, pít vodu ze studánky. A to uprostřed lesů, kilometry od civilizace. Takovou možnost nabízí lovecké chaty v Jeseníkách. Řadu z nich je možné si pronajmout, některé jsou na léto ještě volné.
/ROZHOVOR/ V Praze se ve čtvrtek dopoledne musela skoro třetina města obejít přibližně hodinu bez elektrického proudu, na vině byl technický problém v rozvodně na Chodově. Zhasly domácnosti v Praze 4, 5 a 10. Zejména na pravém břehu Vltavy se zastavily tramvaje, problémy byly i v metru, především na trase C. V části města zhasly také semafory na křižovatkách. Hasiči museli zachraňovat desítky lidí z výtahů.
O stovky korun měsíčně se Čechům zvedají poplatky za energie. Některé firmy ohlásily zvýšení cen už koncem minulého a začátkem letošního roku. Jiné letos na jaře. Jako poslední oznámil zdražení ČEZ. Deník přináší přehled, o kolik zdražily v posledních týdnech a měsících nejdůležitější energetické společnosti.
Devět let v září uplyne ode dne, kdy do ulic Hradce Králové vyjel autobus s číslem 173 na boku. A byla to sláva, stal se totiž prvním autobusem v ulicích českých měst, který jako pohon využil jen elektrickou energii. Hradecký dopravní podnik se tak stal průkopníkem elektrických autobusů v republice. Od té doby tamní flotila čítající již dvaadvacet elektrobusů urazila přes čtyři miliony kilometrů. Ve zbytku republiky jsou ale vůči těmto vozidlům opatrnější. Rozvoj brzdí hlavně legislativa.
V centru Prahy a dalších městských částech ve čtvrtek kolem deváté hodiny dopoledne vypadly dodávky elektrického proudu. Zastavily se také tramvaje, a to na celém pravém břehu Vltavy a v centru. Devět minut také nejela linka metra C. Někteří lidé uvízli ve výtahu, pomáhali jim hasiči.
V centru Prahy a dalších městských částech ve čtvrtek kolem deváté hodiny dopoledne vypadly dodávky elektrického proudu. Zastavily se také tramvaje, a to na celém pravém břehu Vltavy a v centru. Devět minut také nejela linka metra C. Někteří lidé uvízli ve výtahu, pomáhali jim hasiči.
V uhelných skladech bývaly plné zásobníky, a co se prodalo, zase se hned doplnilo. To už ale neplatí, alespoň ve středních Čechách a v okolí Prahy. Co přijde, vzápětí zmizí. A čekací doby na uhlí jsou až několik týdnů.
V uhelných skladech bývaly plné zásobníky, a co se prodalo, zase se hned doplnilo. To už ale neplatí, alespoň ve středních Čechách a v okolí Prahy. Co přijde, vzápětí zmizí. A čekací doby na uhlí jsou až několik týdnů.
V uhelných skladech bývaly plné zásobníky, a co se prodalo, zase se hned doplnilo. To už ale neplatí, alespoň ve středních Čechách a v okolí Prahy. Co přijde, vzápětí zmizí. A čekací doby na uhlí jsou až několik týdnů.
V uhelných skladech bývaly plné zásobníky, a co se prodalo, zase se hned doplnilo. To už ale neplatí, alespoň ve středních Čechách a v okolí Prahy. Co přijde, vzápětí zmizí. A čekací doby na uhlí jsou až několik týdnů.
Povolení k dalšímu provozu druhého bloku Jaderné elektrárny Temelín dostala v těchto dnech společnost ČEZ od Státní úřadu pro jadernou bezpečnost. Povolení je vydáno na dobu neurčitou. ČEZ ale musí úřadu průběžně prokazovat, že plní všechny podmínky spojené s bezpečným provozem. Podobné povolení obdržel ČEZ před dvěma roky pro první blok i všechny výrobní jednotky dukovanské jaderné elektrárny.
Chemické značky vodíku, kyslíku a jejich životadárné sloučeniny - vody - jsou na výzdobě vlaku Coradia iLint číslo 101 všudypřítomné. První vlak na světě, který pohání elektřina získaná z vodíku, se prohání po českých železnicích a na svém severovýchodním turné zavítal i do Královéhradeckého kraje, kde nabral cestující v Hradci Králové a v Jičíně.
Chemické značky vodíku, kyslíku a jejich životadárné sloučeniny - vody - jsou na výzdobě vlaku Coradia iLint číslo 101 všudypřítomné. První vlak na světě, který pohání elektřina získaná z vodíku, se v uplynulých dnech proháněl po českých železnicích a zavítal i do Královéhradeckého kraje, kde nabral cestující v Hradci Králové a v Jičíně.
Za blížící se bezemisní budoucnost označil krajský úřad plány na provoz vlaků poháněných vodíkem, které by se na středočeských kolejích v běžném provozu mohly objevit „zhruba do deseti let“. Tuto představu kraj zveřejnil na sociálních sítích, když informoval o úterní prezentační jízdě vodíkové jednotky Coradia iLint na trase Posázavského pacifiku z Prahy do Vraného nad Vltavou, která se setkala se značnou pozorností odborné veřejnosti i fanoušků železnice.
Za blížící se bezemisní budoucnost označil krajský úřad plány na provoz vlaků poháněných vodíkem, které by se na středočeských kolejích v běžném provozu mohly objevit „zhruba do deseti let“. Tuto představu kraj zveřejnil na sociálních sítích, když informoval o úterní prezentační jízdě vodíkové jednotky Coradia iLint na trase Posázavského pacifiku z Prahy do Vraného nad Vltavou, která se setkala se značnou pozorností odborné veřejnosti i fanoušků železnice.
Za blížící se bezemisní budoucnost označil krajský úřad plány na provoz vlaků poháněných vodíkem, které by se na středočeských kolejích v běžném provozu mohly objevit „zhruba do deseti let“. Tuto představu kraj zveřejnil na sociálních sítích, když informoval o úterní prezentační jízdě vodíkové jednotky Coradia iLint na trase Posázavského pacifiku z Prahy do Vraného nad Vltavou, která se setkala se značnou pozorností odborné veřejnosti i fanoušků železnice.
Za blížící se bezemisní budoucnost označil krajský úřad plány na provoz vlaků poháněných vodíkem, které by se na středočeských kolejích v běžném provozu mohly objevit „zhruba do deseti let“. Tuto představu kraj zveřejnil na sociálních sítích, když informoval o úterní prezentační jízdě vodíkové jednotky Coradia iLint na trase Posázavského pacifiku z Prahy do Vraného nad Vltavou, která se setkala se značnou pozorností odborné veřejnosti i fanoušků železnice.
Za blížící se bezemisní budoucnost označil krajský úřad plány na provoz vlaků poháněných vodíkem, které by se na středočeských kolejích v běžném provozu mohly objevit „zhruba do deseti let“. Tuto představu kraj zveřejnil na sociálních sítích, když informoval o úterní prezentační jízdě vodíkové jednotky Coradia iLint na trase Posázavského pacifiku z Prahy do Vraného nad Vltavou, která se setkala se značnou pozorností odborné veřejnosti i fanoušků železnice.
Za blížící se bezemisní budoucnost označil krajský úřad plány na provoz vlaků poháněných vodíkem, které by se na středočeských kolejích v běžném provozu mohly objevit „zhruba do deseti let“. Tuto představu kraj zveřejnil na sociálních sítích, když informoval o úterní prezentační jízdě vodíkové jednotky Coradia iLint na trase Posázavského pacifiku z Prahy do Vraného nad Vltavou, která se setkala se značnou pozorností odborné veřejnosti i fanoušků železnice.
Žije sám se svým psem ve starším rodinném domku a dokáže doslova ze zrezivělého vraku postavit nablýskaného veterána. Několik takových unikátních aut z jeho dílny už brázdí silnice nebo je v soukromých sbírkách. Dnes ale důchodce Jaroslava Hofmanna z Čečkovic na Tachovsku trápí drahé energie, a protože se krom obnovy veteránů věnuje i kutilství a rozumí elektrice, řekl si dost, za elektřinu přeci nebudu platit.
Žije sám se svým psem ve starším rodinném domku a dokáže doslova ze zrezivělého vraku postavit nablýskaného veterána. Několik takových unikátních aut z jeho dílny už brázdí silnice nebo je v soukromých sbírkách. Dnes ale důchodce Jaroslava Hofmanna z Čečkovic trápí drahé energie, a protože se krom obnovy veteránů věnuje i kutilství a rozumí elektrice, řekl si dost, za elektřinu přeci nebudu platit.
Rostoucí ceny energií nutí stále více lidí přecházet na alternativní zdroje vytápění. Pořizují si především kotle na dřevo, tepelná čerpadla nebo solární panely. Tento trend ale znamená problém pro některé z obcí, které už zahájily plynofikaci. Plyn totiž oproti loňsku zdražil až dvojnásobně a zájem o něj opadá.
Tepelné hospodářství Prachatice dodává podle slov jeho jednatele Petra Kolína teplo a teplou vodu zhruba šedesáti procentům prachatických domácností. Cena tepla a teplé vody se v loňském roce snížila v průměru o korunu padesát za gigaJoul.
/REPORTÁŽ/ Oblaka páry ze 125 metrů vysokých chladicích věží jsou viditelné i na desítky kilometrů. Pod nimi, na okraji rozsáhlého areálu jihomoravské Jaderné elektrárny Dukovany je zaplněné obří parkoviště. V létě využívané i jako autokino. Právě na poli v těsné blízkosti parkoviště ve směru na Třebíč má do roku 2036 vyrůst nový jaderný zdroj. „Plánovaný výkon bude asi tisíc dvě stě megawatt,“ říká mluvčí elektrárny Jiří Bezděk. To je zhruba dvojnásobek toho, co nyní vytváří každý ze stávajících čtyř bloků. Moderní zdroj by měl podle vlády pokrýt deset procent spotřeby elektřiny Česka.
Milovníci karavaningu a přírody Českého středohoří se mají na co těšit. Ode dneška, pondělí 2. května, jim ve Velemíně slouží zbrusu nový stellplatz, tedy místo pro stání karavanů mimo kemp, kde je možné připojit se na elektřinu, doplnit vodu, vyhodit odpad, zbavit se šedé vody či chemického WC.
Mikolajice na Opavsku dokážou ušetřit až čtyřicet procent energií. Vesnice s pěti sty obyvateli se totiž rozhodla, že si bude teplo a elektřinu vyrábět sama. „Máme jednotku na biomasu, kde spalujeme pelety, pak máme fotovoltaickou elektrárnu a bateriové uložiště. Je to náš první projekt, který vznikl v roce 2018 a jeho návratnost je zhruba tři roky,“ pochlubil se starosta obce Martin Krupa. Obec je přitom schopna pokrýt spotřebu i ze sta procent.
Ještě během letošního roku chce kopřivnický výrobce nákladních vozů Tatra Trucks představit prototyp vozu, který jezdí na elektřinu vyrobenou z převáženého vodíku v palivových článcích.
/FOTO/ Zaparkovat, napojit se na elektřinu a vodu a pár dní si užívat místních krás. Tak si ideální dovolenou představuje čím dál více lidí, kteří vyráží na cesty v karavanech. Kromě kempů nacházejí útočiště také na takzvaných stellplatzech, tedy místech, kde najdou to základní, co potřebují. Vodu, elektřinu a místo. Ústecký kraj se nyní rozhodl podpořit jejich budování osmi miliony korun.
Kontrola elektroměrů? Otevřu vám dveře. Kdepak. Máme pro vás nabídku, která se neodmítá! Domov s pečovatelskou službou v blanenské ulici 9. května nedávno navštívila dvojice podomních prodejců a starým lidem nabízela smlouvu na nového dodavatele elektřiny. „Na žádný elektroměr se tito zástupci dodavatele elektrické energie ale nechtěli podívat. Požadovali pouze doklady – SIPO, kde jsou uvedeny zálohy na energie a fakturu o vyúčtování elektřiny. Lidem pak nabízeli smlouvy s jiným dodavatelem,“ informovala pracovnice blanenského oddělení sociálních služeb Ladislava Beranová.
Pandemii i krizi na energetických a dodavatelských trzích navzdory rostly loni odběry u veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily v České republice. Řidiči u zelených stojanů největší české sítě načerpali celkem více než 3,5 milionu kWh certifikované bezemisní elektřiny. Hustá mapa bodů od Mariánských Lázní po Třinec srovnatelná s pokrytím větších řetězců klasických čerpacích stanic se loni rozrostla o dosud rekordních 110 stojanů.
Pandemii i krizi na energetických a dodavatelských trzích navzdory rostly loni odběry u veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily v České republice. Řidiči u zelených stojanů největší české sítě načerpali celkem více než 3,5 milionu kWh certifikované bezemisní elektřiny. Hustá mapa bodů od Mariánských Lázní po Třinec srovnatelná s pokrytím větších řetězců klasických čerpacích stanic se loni rozrostla o dosud rekordních 110 stojanů.
Kontroly bezpečnostních systémů, provedení šesti desítek investičních akcí, výměna části palivových souborů nebo výměna části, kde přímo vzniká elektřina. To jsou jen příklady nejdůležitějších prací během plánované odstávky prvního bloku Jaderné elektrárny Temelín. Celkově má ČEZ v plánu udělat téměř šestnáct tisíc činností, na které si naplánoval dva měsíce.
V Praze se žije draze. Okřídlená slova, jež spíše než moudrem lze nazvat zkušeností, potvrzují i čísla: data Českého statistického úřadu z výběrového šetření zaměřeného na životní podmínky, vyčíslující srovnání měsíčních nákladů domácností na bydlení. Že je hlavní město v mezikrajském srovnání nejdražší, není nic nového. Leckoho ale možná překvapí, jak příznivě se rýsuje středočeské okolí. Souvisí to mimo jiné s tím, že v metropoli mají vysoký podíl nájemní byty, zatímco ve středních Čechách žije nejvíce lidí ve vlastních rodinných domech.
V Praze se žije draze. Okřídlená slova, jež spíše než moudrem lze nazvat zkušeností, potvrzují i čísla: data Českého statistického úřadu z výběrového šetření zaměřeného na životní podmínky, vyčíslující srovnání měsíčních nákladů domácností na bydlení. Že je hlavní město v mezikrajském srovnání nejdražší, není nic nového. Leckoho ale možná překvapí, jak příznivě se rýsuje středočeské okolí. Souvisí to mimo jiné s tím, že v metropoli mají vysoký podíl nájemní byty, zatímco ve středních Čechách žije nejvíce lidí ve vlastních rodinných domech.
Nákup energií na roky 2023 až 2024 řeší v současné době organizace Centrální nákup Plzeňského kraje. Protože je situace na trhu energií momentálně nestálá a nepřehledná, předpokládá se, že kraj za elektřinu a plyn zaplatí více, než bylo odhadováno v již dříve kalkulovaném výhledovém rozpočtu. Informoval o tom náměstek hejtmana a vedoucí odborné pracovní skupiny pro nákup energií Pavel Hais s tím, že za elektřinu a plyn by mohl kraj dát zhruba 350 milionů korun.
Inflace v Česku v březnu zrychlila meziroční růst na 12,7 procenta z únorových 11,1 procenta. Je tak nejvyšší od května 1998, kdy dosáhla 13 procent. Nejvýrazněji zdražily pohonné hmoty, které byly v březnu o polovinu dražší než před rokem. Dál výrazně rostly i ceny elektřiny a zemního plynu. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně se spotřebitelské ceny zvýšily o 1,7 procenta. Analytici podobný vývoj očekávali. Předpokládají, že inflace zřejmě nadále poroste a kolem poloviny roku může dosáhnout až 15 procent.
Když se necháte přemluvit zprostředkovatelem prodeje energií k podpisu smlouvy, je to téměř sázka na jistotu. Na jakou? Že vás „vezme na hůl“ a přijdete o své peníze za nekvalitní službu. Alespoň to potvrzují závěry loňských kontrol České obchodní inspekce. Porušení zákona totiž inspektoři odhalili u čtyř případů z každých pěti kontrolovaných. Obvykle prodejci neinformovali správně o vlastnostech či rozsahu služby anebo o způsobu výpočtu ceny.
Nový typ podvodu cílí na bývalé zákazníky společnosti ČEZ. Dostanou SMS, že mají zaplatit dvacetikorunový nedoplatek za elektřinu. Jenže odkaz ve zprávě je vede na stránky registrované na korálové ostrovy v Tichomoří. Pokud by se nechali oklamat, hrozí jim kompletní vykradení bankovního účtu.