Na pondělní debatě ve Florentinu se sešli kandidáti na primátora hlavního města Zdeněk Hřib (Piráti), Jan Čižinský (Praha sobě), Petr Hlaváček (STAN), Patrik Nacher (ANO) a Bohuslav Svoboda (Spolu – ODS, TOP 09, KDU-ČSL). Diskutovali na téma doprava, které pražské podnikatele nejvíc pálí.
Tradiční a zaběhnutou akcí již je ve slezské metropoli Den otevřených dveří dopravního podniku. Každoročně vítá návštěvníky zajímavým programem a ten letošní bude výjimečný. Akce má totiž podtitul jednoho významného výročí, a sice sedmdesát let trolejbusů v Opavě. Trolejbusy v Opavě slaví 70 let.
V lázeňském městě Teplice jezdí trolejbusy už 70 let. Radnice v posledních letech investuje především do nákupu hybridních vozů, které dokáží zajíždět i do míst, kam nevedou troleje. Pracuje se také na rozšiřování linek. Do roku 2023 by měla být MHD v Teplicích kompletně bezemisní.
Nehoda dvou osobních aut a dodávky zastavila dnes odpoledne na téměř dvě hodiny dopravu na 22. kilometru dálnice D2 z Brna na Lanžhot. Při nehodě se zranili dva dospělí a dvě děti. ČTK to řekli mluvčí policistů, záchranářů a hasičů. Policisté odkláněli dopravu na sjezdu 11 u Blučiny, zpět na dálnici se mohli řidiči vracet u Hustopečí. Odklon dopravy skončil před 16:30, kdy se otevřel jeden pruh.
/VIZUALIZACE/ Úvahy o vybudování tramvajové trati mezi Ostravou a Karvinou dostávají reálnější obrysy. Trať má využít bývalé dráhy a modernizované důlní vlečky.
Městský soud Praze zrušil povolení, na základě kterého vznikl na jaře zřejmě nejznámější kruhový objezd v Česku. U Prašné brány v historickém centru metropole ho nechala vybudovat městská část Praha 1.
Chabařovice dlouhodobě trápí hustá doprava přímo v centru města. Při nadcházejících komunálních volbách by plány jednotlivých politických uskupení na její zklidnění mohly mít vliv na rozhodování voličů. Proto jsme se ptali politiků: Myslíte si, že přestavba náměstí, kterou připravila současné koalice, dostatečně vyřeší dopravní problémy a navrátí společenský život do centra Chabařovic?
/CO U VÁS ROZHODNE VOLBY/ Také ve Vlašimi žijí obyvatelé svými běžnými „obecními“ problémy. A také oni mají jednou za čtyři roky možnost s nedostatky města něco dělat. Stačí správně hlasovat při komunálních volbách. Jaké problémy jsou ty hlavní, které by mohly rozhodnout ve Vlašimi o výsledku voleb?
/CO U VÁS ROZHODNE VOLBY/ Pokud se člověk v ranní nebo odpolední špičce vydá ulicí 9. května na Palackého náměstí a dá se například po telefonu s někým do hovoru, těžko uslyší vlastního slova. V tu dobu, a vlastně po celý den, totiž tato táhlá a svažitá komunikace jen stěží odolává náporu dopravy. Denně tu projedou tisíce aut a společně s hlukem obyvatelé Hořovic musí snášet i značné znečištění.
Hluk a nepříjemný zápach z výfuků trápí obyvatele Častolovic. Městys leží na důležité dopravní tepně regionu a denně po ní během pár hodin projedou tisíce osobních aut i kamionů. Na výstavbu obchvatů čeká městys už léta. Dopravní bezpečnost tu tak bude důležitým tématem i letošních voleb.
Dopravní situace trápí řadu lidí v Trutnově. Po otevření polské dálnice se ještě násobně zhorší. Co s tím město může dělat? Jaké kroky chystá? Co navrhují současní zastupitelé a další kandidující sdružení, kterých jde do komunálních voleb v Trutnově dvanáct?
Stejně jako v Uherském Hradišti je rovněž v Uherském Brodě jedním z velkých témat všedního života tamních obyvatel přetížená doprava a potřeba obchvatu města. Na tom se shodují oslovení lidé v čele tamních volebních seskupení.
Silnice I/35 od Hranic do Rožnova a silnice I/57 od Nového Jičína do Vsetína. Dvě významné dopravní tepny, které procházejí centrem Valašského Meziříčí. Intenzita dopravy v centru dvaadvacetitisícového města především kvůli nim stále roste a přesahuje i hranici 25 tisíc vozidel za 24 hodin.
/CO ROZHODNE VOLBY/ Malý městys, velké množství aut. Tak lze nazvat problém, který trápí Okříšky na Třebíčsku. Nejhustší doprava bývá na křižovatce, kde se střetává Masarykova ulice s Nádražní a Jihlavskou. „Mělo by se to tu zpomalit a zklidnit. Aspoň sto nebo dvě stě metrů před křižovatkou dát třicítku. Snížením rychlosti by se také snížila hlučnost a prašnost. Také by bylo dobré namalovat poblíž křižovatky plnou čáru,“ ukazuje zdejší lékař Ivan Skála.
Ne prodloužení tramvajové trati ze smyčky Štefánikova čtvrť přes Merhautovu a Okružní až na Halasovo náměstí. Někteří obyvatelé městské části Brno-sever podepisují petici proti tomuto záměru. „Už tam jsou stovky podpisů. Věřím, že jich bude hodně. Většina lidí z mého širšího okolí je zásadně proti prodloužení trati," řekl Deníku Rovnost iniciátor petice Petr Vašíček.
/FOTO, VIDEO/ Decibely na ně útočí ve dne i většinu noci. Proto se chtějí někteří Chomutované obrátit na primátora města, aby se zasadil o ztišení silnice I/13 – jde hlavně o obyvatele ulic Jezerní, Štábního kapitána Kouby, Fügnerova, V Alejích, Černovická a dalších zón poblíž “třináctky”. Vznikla petice, která začíná sbírat podpisy na papírových arších i v elektronické podobě.
Telematika neboli ITS (inteligentní dopravní systémy) je považována za důležitý prostředek budoucího rozvoje dopravních a přepravních systémů. Meteostanice a proměnlivá dopravní značení nejenže šetří prostředky, ale ve velké míře snižují nehodovost, a to až o 30 procent.
Co rozhodne zářijové komunální volby v Chabařovicích? Velkým tématem je tam hustá doprava přímo v centru města, která do značné míry omezuje jeho využití k společenskému životu.
Křižovatka u nového marketu Kaufland ve Strakonicích nefunguje tak, jak by si řidiči představovali. Zejména při odbočování vlevo ve směru od města poukazují na krátký časový interval, kdy projedou maximálně tři auta.
Konec autobusů v teplické MHD. Město chce pouze trolejbusy. Primátor Hynek Hanza zcela bezemisní MHD vidí reálně do roka a půl. Město postupně přikupuje nové trolejbusy, aby byl vozový park dostatečný. „Jsme lázeňské město, proto chceme podporovat bezemisní provoz. Městská doprava by měla být kompletně na elektrický pohon,“ řekl v tomto ohledu Hanza. Nejpozději v roce 2023 podle něj budou mít Teplice celou síť MHD jen prostřednictvím elektrické trakce, provoz zajistí klasické trolejbusy a takzvané parciální trolejbusy, které umožňují jet část trasy mimo troleje na baterie.
Půlka desítky let trvajícího snu obyvatel o vyvedení husté dopravy z centra Frýdku-Místku se v pátek splnila. Po dálnicích D48 a D56 se v jižním a severním a nově i západním směru řidiči zcela vyhnou průtahu městem.
/VIDEO/ Děčín je vyhlášený téměř v celém kraji nejen díky okouzlující přírodě v okolí, ale také kvůli špatné dopravní situaci. Ta trápí obyvatele města i řidiče projíždějící Děčínem kvůli neustálým opravám již mnoho let. Lepší situace zřejmě nebude ani příští rok.
/ANKETA/ Děčíňané si dlouhodobě stěžují na špatnou dopravní situaci, která město trápí kvůli opravám mnoho let. Před nadcházejícími komunálními volbami jsme se politiků zeptali, jak tento problém řešit.
Doprava. Slůvko, které velmi často zaznělo od obyvatel Nymburka při dotazu, co je největším problémem města a co by také mohlo rozhodnout nadcházející komunální volby. Zeptali jsme se Nymburáků, co je podle nich největším dopravním problémem ve městě a jaké má řešení. Přečtěte si, co zaznělo.
V kolonách často uvíznou hlavně ve špičkách řidiči v křížení Kníničské a Bystrcké ulice blízko prodejny Uni Hobby v brněnském Komíně. Jsou dlouhé i několik stovek metrů. Frekventovanou křižovatku čeká výrazná přestavba. Místo stávající vznikne mimoúrovňová, jež tramvaje i chodce oddělí od ostatního provozu. Než se ale tato výrazná úprava stane skutečností, snaží se představitelé města místu ulehčit alespoň částečně.
Únosná míra oprav pražských komunikací a rozvoj infrastruktury pro alternativy k individuálnímu automobilismu, kolem těchto témat se v posledních letech točila většina polemik na dopravní téma nejen na schůzích magistrátních zastupitelů, ale ve veřejném prostoru obecně. Své úvahy k těmto otázkám rozvádějí i respondenti ankety Deníku s otázkou Co očekáváte od nového vedení Prahy v oblasti dopravy?
Doprava. Slůvko, které často zaznělo od obyvatel Nymburka při dotazu, co je největším problémem města a co by také mohlo rozhodnout nadcházející komunální volby. Pod problémy s dopravou ve městě ovšem vidí každý něco jiného. Někdo si stěžuje na prodlevu při čekání u železničních přejezdů, jinému vadí kolony v centru města a nevyužívání obchvatu. Dalšímu se nezdá pohyb cyklistů po úzkém kamenném mostě nebo vidí katastrofu v malém počtu parkovacích míst.
Je odpoledne běžného všedního dne, odbila pátá a kolínské sídliště se začíná plnit auty. V Masarykově ulici je to ještě celkem na pohodu. Najde se poměrně dost parkovacích míst, ne asi úplně pro všechny tak, aby měli auto přesně u vchodu do domu, kde bydlí, ale zaparkovat se dá. Na kruhovém objezdu zatáčíme doprava do Benešovy ulice. Od prvního pohledu je jasné, že tam už je situace značně jiná.
Co je pro Kralupy hlavním tématem letošních voleb? Co člověk, to názor. S občany kritizovanou nedostatečnou sociální vybaveností, kolabující dopravou a chybějícími místy na parkování souvisejí developerské projekty. A právě ty jsou klíčovým volebním tématem ve městě.
/ANKETA, VIDEO/ Dopravní situace, problémy s parkováním, děravé silnice nebo nevyřešený stav autobusového nádraží. Dlouho diskutované problémy před komunálními volbami gradují mezi občany a kandidáti do zastupitelstev stanovují ve volebních programech své priority. A doprava je v Jičíně jednou z nich.
Obchvat Zálešné, Prštenská příčka či dokončení D49. To jsou nejskloňovanější dopravní stavby, které by měly ulevit silnicím krajské metropole. Ve hře je však i nadále stavba tunelu pod centrem města.
Jedním z velkých témat všedního života mezi obyvateli Uherského Hradiště je přetížená doprava na průtahu městem i v klíčových ulicích aglomerace a na křižovatkách. Předvolební představy lídrů jednotlivých uskupení vidí řešení tohoto problému převážně v dokončení dálnice D55, napojení Průmyslové ulice na silnici I/50 a v realizaci obchvatu Jarošova s přemostěním řeky Moravy.
Zeptali jsme se lídrů uskupení, které se účastní o přízeň voličů v letošních komunálních volbách ve Zlíně, jak by zlepšili dopravu ve Zlíně a jestli jsou pro plánovanou stavbu tunelu pod centrem města. Tady jsou jejich odpovědi.
Zeptali jsme se lídrů uskupení, které se účastní o přízeň voličů v letošních komunálních volbách v Uherském Hradišti, jak by řešili přetíženou dopravu na průtahu Uherským Hradištěm. Tady jsou jejich odpovědi.
Co rozhodne komunální volby v Jičíně? Klíčovým tématem bude doprava. Dopravní situace, problémy s parkováním, děravé silnice nebo nevyřešený stav autobusového nádraží - to jsou hlavní oblasti, které se před volbami stávají tématem číslo jedna. Jak se k problematice staví kandidáti jednotlivých stran a uskupení?
/FOTO/ Loni v březnu se začalo stavět, letos na konci srpna je hotovo. Obchvat Lukavce na Pelhřimovsku, o kterém psal Deník již v minulosti, je konečně hotový. Investice za 312 milionů korun i s DPH zklidní dopravu v městysi a řidičům usnadní cestu na hranici se Středočeským krajem a k dálnici D1. Po nové silnici se jezdí od úterý 30. srpna, kdy byla během dne puštěna do provozu.
ANKETA / Pokud by měla vystavit vládnoucí koalici na radnici v Přerově vysvědčení opozice, vyšla by z hodnocení jako průměrný, spíše slabší žák. Spousta bodů Programového prohlášení Rady města, pod které se politici podepsali těsně po volbách před čtyřmi lety, totiž zůstala jen na papíře. Podobně to vnímají i občané Přerova, kterým vadí nevyužitý hotel Strojař, ale i všeobecný úpadek města.
Do finále jde rekonstrukce silnice I/13 v Rynolticích, která už několik týdnů zpomaluje dopravu mezi Libercem a Cvikovem. V těchto dnech silničáři pokládají finální vrstvu asfaltu, a tak ve dnech od 31. srpna do 4. září počítejte s výraznějším omezením a zdržením. Zejména na sjezdech z Rynoltic a do Rynoltic budou střídavě plné uzavírky.
Dobojováno zjevně není kolem takzvaných standardů dopravní obslužnosti, jejichž prostřednictvím řeší Středočeský kraj financování veřejné dopravy – a pro řadu obcí i měst z jednání s krajem vyplynulo, že musí připlatit. Nebo ukázat na spoje, bez kterých se jejich občané obejdou a lze je zrušit.
Stejně jako v Uherském Hradišti je rovněž v Uherském Brodě jedním z velkých témat všedního života tamních obyvatel přetížená doprava. Na tom se shodují oslovení lidé v čele tamních volebních seskupení. Pomůže přetížené dopravě plánovaný obchvat města? Co si myslíte vy? Hlasujte v naší anketě.
Prázdninové jízdní řády v Praze a středních Čechách končí, na Kladensku a v oblasti Dolních Břežan a Říčan budou od 1. září větší změny autobusových linek. Na páteřních trasách přibudou spoje, zlepšit se má propojení jednotlivých měst v okolí Prahy a linky budou upraveny podle aktuálních požadavků na cestování do škol.
/VÝSLEDKY ANKETY/ Zvýšená dopravní zátěž, která znepříjemňuje a často ohrožuje místní – problém, se kterým se každodenně potýkají obyvatele Dolní Moravy. Ta se v posledních letech stala vyhledávaným turistickým střediskem, které si letos připsalo světové prvenství v podobě visutého mostu Sky Bridge 721. Obec hledá řešení, jak se s komplikovanou dopravní situací popasovat. Zajímavé je, že v naší anketě na webu Orlického deníku se naprostá většina čtenářů svěřila, že je zdejší atrakce vůbec nezajímají.
Co rozhodne komunální volby v Děčíně? Možná to bude spolupráce vedení města s dopravní fakultou ČVUT při řešení dopravy v Děčíně. Odborníci z ČVUT například sestavili velké objížďky při stavbě Vilsnické spojky, které se i přes počáteční kritiku části veřejnosti ukázaly jako funkční a doprava v Děčíně nezkolabovala, jak mnozí předpovídali. Například řešení objížděk při současných omezeních na Novém mostě nikdo s lidmi z ČVUT neřešil.