/FOTOGALERIE, VIDEO/ Z desítky ohlášených společných vyjížděk s motorkáři zůstala policistům jediná. Kvůli opatřením proti šíření koronaviru byly termíny akcí v rámci letošního ročníku preventivní kampaně Začněme spolu aneb kolama dolů postupně rušeny, až nakonec zůstal poslední; středočeský.
/ROZHOVOR/ Řada lidí ji zná jako usměvavou černovlásku s reflexní vestou s logem BESIPu. Řeč je o Veronice Vošické Buráňově, krajské koordinátorce právě této organizace, která působí na poli bezpečnosti na silnicích. Auta ale miluje, i když firemní úbor odhodí. „S trochou nadsázky se dá říct, že jsem vyrostla v garáži. Taťka mě brával i na závody. Příjmení Buráň na Havlíčkobrodsku něco znamená, můj děda totiž celý život pracoval v oblasti pneumatik a otevřel mi dveře do světa motorismu,“ svěřuje se.
Milovníci automobilových závodů se letos mají na co těšit. Pokud se nestane nic mimořádného, 6. až 7. srpna by se měl uskutečnit 1. ročník Rally Fulnek – Odry zařazený do podniku Rallysprint Série a Poháru 2+. Součástí bude také rally historických automobilů a společně s ní odstartuje rovněž 1. ročník Trabant retro Rally.
Téma možného umístění gastrokontejneru na Masarykově náměstí v Ostravě u tamní Radegastovny vzbuzuje velký ohlas. Řešení situace se ale zdá být v nedohlednu a sezona kvapem ubíhá. Radnice, městská policie i provozovatel mezitím popírají zásadní tvrzení protistran.
První celoměstská akce pro děti se po dlouhé době konala v neděli 30. května 2021. Touto akcí byla oslava Dne dětí – Pohádkový les v zámecké zahradě v Holešově. Akci pořádalo SVČ TYMY ve spolupráci s městem Holešov a MKS Holešov. Hlavní částí oslav dětského dne byl „Pohádkový les“, který tentokrát vedl okolo rybníků a končil v Růžové zahradě. Návštěvníci akce dodržovali pokyny a doporučení organizátorů, na start přicházeli po jednotlivých rodinách a na trasu Pohádkového lesa vyráželi v časových intervalech.
/VIDEO/ Uzavření tunelu, kolony, zmatek na objízdné trase dálnice D8. To vše mají na svědomí dva rumunské kamiony. Vyjely totiž na české silnice bez potřebného povolení. Přitom způsobily v dálničním tunelu Panská dopravní nehodu a poškodily jeho vybavení. Stalo se to ve středu 2. června ve tři hodiny v noci. Informace policie uvolnila až v pátek 4. června.
Problematickou křižovatku ulic Hněvotínská a Okružní v Olomouci nahradí rondel. Buduje ho společnost Kaufland, která zde staví nový hypermarket. Hotovo bude do konce letošního roku. Experti na bezpečnost dopravy změnu přivítali. Aut v lokalitě přibude.
Finále dopravní výchovy předškolních dětí mateřských škol na území centrálního městského obvodu odstartovalo. Svoje znalosti na dopravním hřišti 33. ZŠ si prakticky vyzkouší více než 400 dětí během následujících týdnů.
/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Okružní křižovatka u Opatovic nad Labem je místem, kde se za poslední dva roky stalo v kraji nejvíce nehod. Druhé nejvyšší číslo připadá na světelnou křižovatku na hlavním tahu I/35 v Litomyšli, třetí pak na křižovatku u Českého Lačnova.
V první dvacítce nejnebezpečnějších úseků v kraji je téměř polovina na Uherskohradišťsku. Nejtragičtějším místem jsou buchlovské hory. Velmi často, avšak bez zranění, se bourá před zlínským nákupním centrem.
Nejkrásnější pohled na svět je ze sedla. Ještě před 100 lety to téměř jistě platilo o sedle koně. V současnosti však okřídlená fráze platí pro úplně jiná sedla. Ta na bicyklech. S rychlostí koně si však nic nezadají. A díky rychle rostoucímu segmentu takzvaných elektrokol se na svět tímto způsobem může dívat stále více lidí. I ti, kterým by věk či zdravotní stav nasednou na klasické kolo zabránily.
Je čtvrtek, několik málo minut před desátou hodinou. Policisté dostávají hlášení o velmi vážné dopravní nehodě na Strakonické ulici v Praze. O život přijdou, i přes veškerou snahu záchranářů, dva muži ve věku 58 a 79 let. Dvě ženy v totožném věku musí být převezené do nemocnice. Na silnici zůstává průjezdný jeden jízdní pruh, díky kterému se mohla alespoň pozvolna rozhýbat kolona aut. Vážnost situace ovšem některé řidiče neodradila, aby si tragickou nehodu natočili. Že přitom ohrožují nejen sebe, ale i další řidiči či záchranáře, jim v tu chvíli zřejmě nedochází.
Zájem o sdílená jízdní kolo a koloběžky v Olomouci neustále roste. Jen během loňského roku napočítali jejich provozovatelé na čtvrt milionu jízd. Aby nedocházelo ke zbytečným kolizím a nestaly se přítěží, rozjíždí město společně se společnostmi, které je zájemcům půjčují, kampaň Řiď s(e) rozumem.
Odbor dopravy Městského úřadu Rakovník a prostory Autoškoly Tempo zdobí v těchto dnech díla žáků čistecké školy. Děti se na podzim loňského roku zúčastnily výtvarné soutěže s dopravní tématikou s názvem Silnice, to není hřiště. Ta se konala pod záštitou BESIPu a právě rakovnického úřadu a autoškoly.
Na děti čeká v silničním provozu řada nebezpečí a je třeba už odmalička je učit, jak se v něm bezpečně pohybovat, protože aut jezdí čím dál víc a řada řidičů se chová bezohledně. Dopravní výchova se stala součástí školních vzdělávacích programů a nejvhodnějším místem, kde je možné učit dopravní výchovu v praxi, jsou bezpochyby dopravní hřiště. Na našem území se jich podle informací BESIPu v současné době nachází na 160. Máme tak jednu z nejrozvinutějších sítí dopravních hřišť v Evropě.
Nesmyslný střet dvou automobilů značky Volkswagen, ke kterému došlo v sobotu večer na kruhové křižovatce ve Vrchovinách, vyvolalo vášnivou debatu na sociální síti. Hromy a blesky sesílali diskutující na hlavu viníka, který se před kruhovým objezdem rozhodl, že si ho střihne v protisměru. Naboural přitom protijedoucí auto.
Výuku a výcvik začínajících cyklistů letos znovu pro žáky mateřských, základních a speciálních škol připravilo město Ostrava. Využívána k ní jsou dopravní hřiště v Hrabůvce, Porubě a v Moravské Ostravě. Děti se k ní dostávají po návratu do škol a školek. Dopravní výchova se každoročně v Ostravě týká zhruba 8 tisíc dětí. Město do ní investuje téměř 370 tisíc korun.
Tým silniční bezpečnosti přišel v loňském roce s partnery s webovou aplikací, díky níž si žáci základních škol mohou z pohodlí domova procvičovat znalosti z dopravní výchovy. Na výběr mají z osmi okruhů, které dohromady zahrnují více než 900 testových otázek.
Kolo je ideální možnost, jak můžete své dítě zábavnou formou přivést ke zdraví prospěšnému pohybu a to už od útlého věku. Nabídka dětských kol na trhu je široká a začíná již modely odrážedel, určených pro dvouleté děti. Právě správná velikost, hmotnost a konstrukce rámu spolu se snadnou ovladatelností jsou tím, s čím vám při výběru kola nejlépe poradí odborníci ve specializovaných prodejnách. Pro vás by mělo být tím hlavním, aby jízda na kole byla pro vaše dítě především bezpečná.
Nové reflexní vestičky dostaly děti v sedmi sokolovských mateřských školách. V rámci projektu Bezpečná vycházka roznesli na dvě stovky vestiček zástupci Městské policie Sokolov a oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR, k tomu přidali i omalovánky s bezpečnostní tématikou. Obměna reflexních vestiček je v plánu každoročně.
Pod vlivem marihuany se ve středu ve Zlíně v ulici Okružní řítil ve vozidle Ford téměř stopadesátikilometrovou rychlostí devatenáctiletý mladík. Ten nakonec se svým vozem doslova vylétl ze silnice a narazil mimo komunikaci do sloupu trolejového vedení, vše v hustě obydlené lokalitě sídliště Jižní Svahy.
Moderní technologie jsou dnes neodmyslitelnou součástí našeho života. Týká se to i volného času, kteří mnozí z nás tráví na kole. Cyklistika se mezi Čechy dlouhodobě umísťuje v žebříčku oblíbených sportů na prvním místě. A není se čemu divit, má totiž blahodárné účinky nejen na naše zdraví, ale také na psychiku.
Tým silniční bezpečnosti přišel v loňském roce s partnery s webovou aplikací, díky níž si žáci základních škol mohou z pohodlí domova procvičovat znalosti z dopravní výchovy. Na výběr mají z osmi okruhů, které dohromady zahrnují více než 900 testových otázek.
Se začátkem jara a oteplením začala naplno sezona cyklistů. Na cyklovýlet mohou vyrazit i rodiče s dětmi, které ještě samy jízdu na kole nezvládnou. Není to přitom tak dávno, kdy jedinou možnost, jak přepravit malé dítě na kole, představovala kovová sedačka, z níž mohlo dítě snadno strčit nožku mezi špice. Dnes už mají rodiče na výběr hned ze tří možností. Moderní a bezpečné cyklosedačky umožňují přepravovat dítě před i za cyklistou. Alternativou jim jsou cyklovozíky, které získávají stále větší oblibu.
S návratem do škol si děti z některých základních škol mohly připomenout pravidla bezpečného přecházení vozovky a další pravidla společně s policisty a zástupci Týmu silniční bezpečnosti a BESIP Libereckého kraje. Zároveň mohli převzít ocenění výherci celorepublikového kola výtvarné a literární soutěže.
Po cestě do Děčína musí řidič sundat nohu z plynu a zastavit už v Neštěmicích. Kolona se sice občas protáhne až na nějakých padesát, ve špičce sto metrů, ale čekání není povětšinou delší než pár minut. Práce na rozkopaných úsecích silnice I/62 podél Labe motoristy významněji nezdrží.
Tým silniční bezpečnosti přišel v loňském roce s partnery s webovou aplikací, díky níž si žáci základních škol mohou z pohodlí domova procvičovat znalosti z dopravní výchovy. Na výběr mají z osmi okruhů, které dohromady zahrnují více než 900 testových otázek.
Policisté spolu se strážníky, zástupci Týmu silniční bezpečnosti a BESIPu vydali na libereckou cyklostezku kolem Lužické Nisy a svůj stánek rozbalili v prostorách vedle letenského mostu.
Nařízení, nad kterým rozum zůstává stát. Tak by se dalo hodnotit nové pravidlo, podle kterého by od července řidiči vozidel museli při předjíždění cyklistů dodržovat odstup nejméně jeden a půl metru.
Spor o přibližně tři miliony korun nejspíš čeká ústecký magistrát. Nezaplatil totiž firmě Develop Plus, která rekonstruovala podchod pro chodce a měla na starosti související práce naproti ZŠ Nová na Kamenném Vrchu. Město Ústí odstoupilo od smlouvy a tak společnost zvažuje právní kroky.
Poslanci schválili novelu zákona, která rozbouřila vášnivé diskuze, ve kterých se utkávají řidiči aut a cyklisté. Nově by totiž od července museli řidiči při předjíždění dodržovat odstup nejméně 1,5 metru od cyklisty. „Tam, kde je povolena rychlost 30 kilometrů za hodinu, bude muset předjíždějící řidič dodržet vzdálenost nejméně jeden metr,“ upřesnil pardubický poslanec Martin Kolovratník.
Poslanci schválili novelu zákona, která rozbouřila vášnivé diskuze, ve kterých se utkávají řidiči aut a cyklisté. Nově by totiž od července museli řidiči při předjíždění dodržovat odstup nejméně 1,5 metru od cyklisty. „Tam, kde je povolena rychlost 30 kilometrů za hodinu, bude muset předjíždějící řidič dodržet vzdálenost nejméně jeden metr,“ upřesnil pardubický poslanec Martin Kolovratník.
Nové pravidlo, na jehož základě by řidiči již od července při předjíždění museli udržovat od cyklistů odstup nejméně 1,5 metru, podle odborníků zřejmě zkomplikuje provoz zejména na úzkých okreskách. Potíže čekají zejména u autobusů. U nich lze podle nich v zatáčkách takový odstup udržet jen stěží. Často s ním ale zřejmě budou mít potíže i řidiči osobních aut.
/FOTOGALERIE/ Pokud jste v nedávné době procházeli kolem opavské Základní školy Boženy Němcové, určitě vás zaujaly obrázky, které jsou zavěšeny na tamním oplocení. Jejich autory jsou žáci školy, kteří je vytvořili v době distanční výuky.
Hlavní tah na Opavu bude nad Šternberkem bezpečnější. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chystá na I/46 mezi Lipinou a Moravským Berounem výměnu svodidel, která mají být v některých částech doplněna o zádržný systém proti podjetí.
Přechod smrti. Takovou přezdívku si vysloužil přechod pro chodce před Masarykovou nemocnicí v ulici Sociální péče. Podle dat Centra dopravního výzkumu na něm od roku 2007 auta srazila šest chodců, jeden nepřežil, tři utrpěli těžká zranění, zbytek lehká. Křižovatku proto čeká za zhruba 50 milionů korun přestavba s úpravou dopravního značení. Vedení města doufá, že by se díky tomu mohla bezpečnost v místě výrazně zlepšit.
FOTOGALERIE/ Zlínští kriminalisté pokračují ve vyšetřování příčin a okolností tragické dopravní nehody, která se stala v sobotu o půl čtvrté ráno na sídlišti Jižní Svahy v ulici Okružní.
Řidič v Ústí smetl seniorku na přechodu a ujel. Střetu nepředcházelo žádné skřípání brzd. Jak je toto místo na Masarykově ulici pod fotbalovým stadionem nebezpečné a chystá město s policií nějaké úpravy?
Preventivní akce pro chodce se uskutečnila na začátku týdne u nově vybudované křižovatky ulic Kaplířova-Klatovská-U Borského parku. Společně se na ní domluvila koordinátorka BESIPU pro Plzeňský kraj Václava Ircingová s Úřadem městského obvodu Plzeň 3 a Městskou policií Plzeň.
Kroměřížská radnice se chce zaměřit na zlepšení bezpečnosti silničního provozu. V letošním, ale i příštím roce se chce zaměřit na odstraňování nehodových lokalit.
/FOTO/ V minulých dnech proběhla v Novém Boru preventivně bezpečnostní akce na viditelnost chodců v provozu, během které policisté společně se zástupci Týmu silniční bezpečnosti a BESIP rozdávali cenné rady a reflexní dárky chodcům.
Sedmdesát devět obětí, mezi nimi i dvě děti, a 239 těžce zraněných, z nichž dětí bylo 14. Tak smutné jsou následky dopravních nehod, k nimž loni došlo ve středních Čechách. Navzdory tomu, že z pohledu porovnání policejních statistik to vlastně byl docela fajn rok. Vzhledem ke zklidnění v době opatření proti šíření koronaviru patřil z pohledu nehodovosti k těm nejpříznivějším. V jiných letech bývá hůř.
Krajský úřad Jihočeský kraj od roku 2019 podporuje, prostřednictvím domů dětí a mládeže, výuku dopravní výchovy. Dům dětí a mládeže Prachatice ze svého rozpočtu přispívá na dopravní výchovu v několika oblastech.
Loňský rok se stal nejúspěšnějším z hlediska srážek tramvají s chodci za posledních patnáct let. Nehod ubylo o polovinu a ani jedna nebyla smrtelná. Příznivé výsledky si tak může na svůj vrub připsat především kampaň „Neskákej mi pod kola!“, ale také dobrá práce řidičů a v neposlední řadě i pokles cestujících v důsledku pandemie.
Nehod pod vlivem alkoholu loni na jihu Moravy přibylo. Podle aktualizované mapy České kanceláře pojistitelů dokonce okresy Znojmo a Břeclav patří v tomto ohledu mezi nejrizikovější v republice.