Noční klid v Jablonci nad Nisou narušují auta ignorující zákaz vjezdu v ulici Spojovací. Místní obyvatelé jsou zoufalí z neustálého hluku a vyzývají k razantnějším opatřením. Nyní se možná začíná uvažovat o funkčním řešení.
Zřejmě to už zažila většina motorkářů. Během projížďky na motorce přišel déšť. Zatímco v autě si můžete pustit stěrače a v teple pokračovat v jízdě, za řídítky svého stroje si musíte protrpět nástrahy počasí do poslední chvíle. Nebo se před deštěm schovat.
/FOTO, VIDEO/ Řidiči projíždějící Veselí nad Moravou po silnici I/55 by měli zvýšit ostražitost a především přibrzdit. A to kvůli výraznému nárůstu pokut po rychlém průjezdu mezi radary v Ostrožské ulici v místní části Milokošť a po Masarykově třídě.
/FOTO/ Ve čtvrtek 29. února v ranních hodinách dohlížela policistka Veronika Cafourková a krajský koordinátor BESIPu iroslav Polách na viditelnost chodců před základní školou v Křivoklátu. V odpoledních hodinách se tato akce konala na Husovo náměstí v Rakovníku za spolupráce městské policie Rakovník, policie ČR a BESIP.
S asistenčními systémy se setkáváme nejen u moderních aut, ale také u motocyklů. Jejich úkolem je zlepšovat komfort jízdy, v kritických situacích převzít část kontroly nad motocyklem a tím pomoci jezdci lépe je zvládnout. Víte, kterými z asistenčních systémů je vybavena vaše motorka a vyznáte se v jejich zkratkách?
Rychlostní silnice jako nejpravděpodobnější místo, kde se může přihodit dopravní nehoda? Ale kdeže. Mnohem větší riziko je ve městech. Tedy na místech, která většina řidičů zná mnohem lépe a také proto si někdy nedávají tolik pozor. Právě provozu na silnicích byl věnován další díl videocastu Deník s nadhledem, do kterého přijal pozvání expert na bezpečnost dopravy Miroslav Charouz z BESIPu.
Nejen v běžném provozu, ale i na parkovišti se můžete stát účastníkem dopravní nehody. Často se také stává, že viník z místa ujede a vám se pak velmi těžko dokazuje, kdo škody na voze způsobil. Někdy pomůže prevence, někdy moderní technologie.
Také se snažíte projet křižovatku na poslední chvíli těsně před tím, než na semaforu zasvítí po žluté červená? Mnoho řidičů to tak dělá pravidelně. A riskují tím pokutu. Pojďme si zopakovat, co přesně světla na semaforech řidičům přikazují.
Slovácký deník zmapoval současnou situaci v Uherském Hradišti a vybral největší ostudy, které jsou dlouhodobým problémem města. Ve čtvrtém díle jsme se věnovali nejnebezpečnější křižovatkce kraje v samotném srdci Uherského Hradiště. V anketě lze hlasovat pro největší ostudu a doporučit tak politikům, aby urychleně sjednali nápravu. Seznam zanedbaných budov, míst a území, které vás štvou, je redakce Deníku připravena rozšířit o vaše tipy. Pokud víte o ostudném či problémovém místě, pošlete nám tip na e-mail: pavel.bohun@denik.cz.
V Přerovské ulici v Olomouci brzy začne město krotit rychle jedoucí řidiče pomocí radaru. Naostro pojede již od 1. dubna. Po Chválkovicích a Chomoutovu je Holice třetí lokalitou, kde nasazuje tento represivní nástroj. V plánu jsou už další rušné ulice. Zájem o spolupráci s Olomoucí na měření rychlosti aut mají obce v sousedství krajského města.
Aktuálně v tomto období převládá proměnlivé počasí, kdy je špatná viditelnost nejen kvůli mlze, ale také dešti. U chodců je tak proto velmi důležité používání reflexních prvků, neboť velmi často policisté po dopravní nehodě s chodcem slýchávají větu, že řidič chodce vůbec neviděl, anebo ho zahlédl až na poslední chvíli.
/FOTO/ Městská policie Rakovník ve spolupráci s BESIP a republikovou policií upořádala ve čtvrtek 29. února na Husově náměstí preventivní akci s názvem Viditelnost. Šlo především o upozornění chodců na důležité pravidlo "být viděn" i v obci, kde se nacházejí různá tmavá místa či zákoutí a řidiči zde mohou chodce velmi špatně vidět.
Někteří řidiči je proklínají, jiní na ně nedají dopustit. Bezpečnostní pásy. Jejich použití je u nás povinné, přesto můžeme na silnicích potkávat auta, jejichž řidiči je odmítají používat. Pojďme si připomenout, kdy je důležité bezpečnostní pásy zapnout.
Zhruba od roku 2010 se mluví o tom, že je potřeba křižovatku U Stopařky změnit na kruhovou. Je sice přehledná, ale patří mezi nebezpečná místa na Prachaticku. Snad už letos na stavbu konečně dojde. Alespoň to slíbil Jihočeský kraj.
Denně tudy projede kolem 14 tisíc aut. V posledních letech se tu stalo téměř třicet dopravních nehod. Často v tomto místě navíc přecházejí školáci. V první školní den tu kamion dokonce srazil holčičku. Taková je bilance problémové křižovatky ulic Kapitána Jaroše, Dašická a Na Drážce v Pardubicích. Ve srovnání s ostatními rizikovými úseky v krajských městech se zde zranilo nejvíce lidí. Městu došla trpělivost a chystá změnu.
Brounští policisté se na začátku tohoto roku zapojili do několika dopravně bezpečnostních akcí. Zaměřili se na dodržování rychlosti, alkohol a návykové látky za volantem, ale i na cyklisty, chodce a jejich viditelnost.
O 75 km/h překročila dovolenou rychlost teprve dvacetiletá řidička. Ve vozidle značky Ford Focus se řítila na silnici II/285 v místní části Zahrádky rychlostí 129 km/h. Maximální povolená rychlost mimo obec je zde snížená dopravní značkou na 50 km/h. Policisté ji na místě zadrželi řidičský průkaz, hrozí ji pokuta až 25 tisíc korun a zákaz řízení.
Už rok před osmnáctinami legálně za volantem ve skutečném provozu. Takovou možnost nabídla od začátku letošního roku teenagerům novela zákona o silničním provozu – s podmínkou zkušeného řidiče v roli mentora po boku.
Úsek silnice z Vranína do Třeboně je mezi řidiči nechvalně známý. Místem denně projede až kolem 15 tisíc vozidel včetně zhruba dvou tisíc kamionů a i vzhledem k hustotě provozu se tu často stávají dopravní nehody. Některé mají i tragické následky. Podle dopravních odborníků je na vině především psychika řidičů v kombinaci s nevyhovujícím vedením komunikace. Ředitelství silnic a dálnic už plánuje úpravy problematického úseku.
Policejní preventisté Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje se v prvním měsíci roku 2024 zaměřili především na viditelnost chodců, ale také lyžařů či turistů na horách. Vidět a být viděn - to je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích, ale také třeba na sjezdovce. Přesto každý rok dochází k několika dopravním nehodám, jejichž příčinou je právě nedostatečná viditelnost chodců.
I v letošním roce se policejní preventisté napříč Středočeským krajem v těchto dnech intenzivně zaměřují na viditelnost nejohroženějších účastníků silničního provozu, chodce a cyklisty. Jejich pozornosti však neunikli ani řidiči. Při svých aktivitách spolupracují s kolegy z městské policie jednotlivých měst a s krajským koordinátorem BESIP.
Jací jste řidiči? Dáváte přednost ostřejšímu stylu jízdy, nebo naopak je pro vás důležitá opatrnost? Na našich silnicích se můžeme setkat z nejrůznějšími typy motoristů – od bezohledných „zabijáků“ až po přehnaně opatrné. Pojďme se podívat na několik základních rad, jak podle BESIP můžeme sami přispět ke zvýšení bezpečnosti při jízdě s vozidlem.
Žáci autoškol se budou muset více připravovat na závěrečný test. Bude totiž zase o něco těžší. Zásobník testovacích otázek se totiž rozšíří o desítky nových dotazů včetně dynamických. Tedy reálných videí i počítačových simulací. Zástupci ministerstva dopravy ohlásili, že v rozšiřování hodlají nadále pokračovat. Kdy se s novými otázkami setkají fekventanti autoškol? Lze si nové otázky někde najít? Nebo jsou „přísně“ střežené? Deník připravil odpovědi na nejdůležitější otázky k tématu.
/VIDEO/ Ředitelství silnic a dálnic chystá rozšíření silnice první třídy mezi Třebíčí a Vladislaví. Čtyřkilometrový úsek se kromě toho dočká i několika novinek včetně úprav křižovatek na Ptáčov a Hostákov.
/FOTO/ Na chodce se v pondělí ráno zaměřili policisté v Kuřimi na Brněnsku. „Upozorňovali je na nutnost viditelnosti v provozu, bezpečné přecházení silnice při cestě do školy, a že je třeba věnovat dostatečnou pozornost dění v silničním provozu,“ informovala policejní preventistka Miroslava Šimoníková.
Dvanáct bodů – takový limit mají nastavený u nás řidiči za spáchání přestupků v silničním provozu. Po dosažení celkového počtu 12 bodů řidič pozbývá řidičské oprávnění. Bodový systém se od 1. ledna 2024 změnil, pojďme se proto podívat, za které přestupky vám podle Besip hrozí bodový postih.
/ANKETA/ Naštěstí jen v teoretické rovině zůstaly úvahy, kdo by byl označen za viníka nehody, k níž se před několika dny schylovalo v Karviné. Její následky mohly být fatální. Jen o několik centimetrů se v křižovatce minuly osobní vůz jedoucí na zelenou a hasičský vůz se zapnutými majáky a sirénou, který na červenou mířil k dopravní nehodě.
V uplynulém roce v Česku došlo k více než čtyřem tisícům dopravních nehod, u nichž hrál roli alkohol. Riziková sezóna právě klepe na dveře. Jak se vyhnout střetu s opilým řidičem a co dělat, když už se vám přihodí?
/FOTOGALERIE/ Na řidiče, cyklisty i chodce byly zaměřeny prosincové dopravně bezpečnostní akce na Rakovnicku, při kterých padaly pokuty. Nejčastějším prohřeškem řidičů byla příliš vysoká jízda. Přestupků se ale dopustili i pěší.
Patříte také mezi řidiče, kteří se vypravili do autoškoly už na střední škole? Právě v tomto věku se mnoho mladých lidí rozhoduje, že si „udělá“ řidičák na auto nebo motocykl. Tito nejmladší řidiči patří mezi nejrizikovější skupiny, proto BESIP právě pro středoškoláky připravil vzdělávací projekt s názvem Nultá hodina autoškoly.
V Dalimilově ulici v Olomouci-Chomoutově je na první pohled znát změna. Provoz na frekventovaném průtahu v posledních týdnech o něco zklidnil. Jako když mávne kouzelným proutkem. Město nechalo na dvě místa namontovat nové stacionární radary. Stejný bič začíná krotit řidiče i ve Švabinského ulici ve Chválkovicích.
Nadávky a zdvižený prostředníček nejsou jediné zbraně v arzenálu agresivních řidičů. Patří sem vybržďování, riskantní předjíždění a další praktiky, které nezřídka vedou k nehodám a ztrátám na životech. Naše legislativa přitom pojmem agresivita vůbec nezná, tudíž ji ani netrestá.
V zimě někteří řidiči se svým autem raději nevyjíždějí, pokud nemusí. Má to svůj důvod. Jízda v tomto období je totiž mnohem náročnější jak na techniku, tak na schopnosti řidiče. Silnice jsou vlivem neustále se měnícího počasí a teplot kolem bodu mrazu nevyzpytatelné, a proto nebezpečné. Pojďme si připomenout několik základních rad, na co by si motoristé měli dát v tomto období pozor.
Brzy se stmívá, teploty klesají a srážky na silnici zamrzají v nebezpečnou ledovku. Čím obohatit povinnou výbavu auta, pokud se chcete ze zimních potíží dostat co nejrychleji a bez pomoci zvenčí?
Jak rychle odmlžit čelní sklo? Tuto otázku si klade řada řidičů. Jelikož v případě odmlžení už pak záleží spíše na typu auta a jeho technické výbavě, zda se býti lepší věnovat se otázce, jak mlžení skla zabránit.
V uplynulých dnech měli studenti vybraných středních škol v Hořicích a v Nové Pace jedinečnou možnost seznámit se s aktuálním projektem ohledně dopravní problematiky s názvem „Nultá hodina autoškoly“.
Ve středu 15. listopadu se na chomutovské Střední škole technické, gastronomické a automobilní již podruhé uskutečnil projektový den pod názvem Nultá hodina autoškoly, který organizuje BESIP MD ve spolupráci s Policií ČR, ZZS a HZS.
Zlepšení bezpečnosti na silnicích a upozornění na místa, kde se stává nejvíce nehod – tomu se věnovala dopravní konference, která se uskutečnila v rezidenci primátora na pražském Mariánském náměstí. Debatovalo se na ní i o Top 10 nejrizikovějších místech na silnicích v Praze a také o lokalitách, které už se i díky těmto konferencím podařilo lépe zabezpečit.
Zlepšení bezpečnosti na silnicích a upozornění na místa, kde se stává nejvíce nehod – tomu se věnovala dopravní konference, která se uskutečnila v rezidenci primátora na pražském Mariánském náměstí. Debatovalo se na ní i o Top 10 nejrizikovějších místech na silnicích v Praze a také o lokalitách, které už se i díky těmto konferencím podařilo lépe zabezpečit.
Zlepšení bezpečnosti na silnicích a upozornění na místa, kde se stává nejvíce nehod – tomu se věnovala dopravní konference, která se uskutečnila v historickém sále CEROP (Podnikatelský inkubátor Kolínský zámek) v Kolíně. Debatovalo se na ní i o top 10 nejrizikovějších místech na silnicích Středočeského kraje a také o lokalitách, které už se i díky těmto konferencím podařilo lépe zabezpečit.
Zlepšení bezpečnosti na silnicích a upozornění na místa, kde se stává nejvíce nehod – tomu se věnovala dopravní konference, která se uskutečnila v historickém sále CEROP (Podnikatelský inkubátor Kolínský zámek) v Kolíně. Debatovalo se na ní i o top 10 nejrizikovějších místech na silnicích Středočeského kraje a také o lokalitách, které už se i díky těmto konferencím podařilo lépe zabezpečit.
Na podzim začíná být každoročně na našich silnicích pořádně nebezpečno. Může za to zkracování doby denního světla a více mlhy a déště, což zhoršuje viditelnost a zvyšuje riziko dopravních nehod. Proto je v tomto období důležité pro všechny, kdo se pohybují na cestách, aby dobře viděli a sami byli viděni. Pojďme si připomenot několik rad, které mohou zachránit život.
Víte, jak může zachránit život nenápadný reflexní prvek na oblečení? O tom se mohli všechny zvědavé duše přesvědčit na akci "Kdo je vidět, vyhrává", která se konala v pátek 3. listopadu na policejní stanici ve Vyškově a přilehlém parkovišti. Tato událost měla za cíl upozornit veřejnost na důležitost reflexních prvků, zejména v nadcházejícím období.
Osobní automobily čím dál častěji disponují nejmodernějšími asistenčními systémy. Mají zvyšovat nejen komfort při řízení, ale především bezpečnost na silnicích. Dokážou neustále sledovat dění před či za autem a v případě potřeby vůz zastavit. Jenže čeští řidiči neumějí výhody moderních technologií využívat. Důvod je podle odborníků prostý - neznalost.
V závěru října se v Praze konala konference Budoucnost vzdělávání řidičů. Zúčastnilo se jí 600 učitelů autoškol, zkušebních komisařů i zástupců odborné veřejnosti. Byl mezi nimi i krajský koordinátor BESIP Václav Kovář z Českých Budějovic, který Deníku představil novinky ve vzdělávání řidičů platné od ledna 2024.
/VIDEO/ Desítky jihočeských policistů se ve středu 25. října zapojily poprvé do celorepublikové dopravně bezpečnostní akce pod názvem Emise, policisté společně s Centrem služeb pro silniční dopravu a jejich měřící expertní jednotkou na motory prováděli kontroly užitkových a nákladních vozidel nad 3,5 tuny. Kromě emisí muži zákona namátkově prověřovali i technický stav vozidel. Cílili také na kontrolu nákladu či užití alkoholu za volantem. Deník byl u toho.
Téměř třetina nehod v Kraji Vysočina je způsobena srážkou se zvěří. I na mnoha nejrizikovějších místech na silnicích v kraji hrozí toto nebezpečí, a to především v době se zhoršenou viditelností. Odborníci na regionální dopravní konferenci v Jihlavě řešili ale i další úseky silnic a křižovatky, kde se stává řada nehod také z dalších důvodů. Mnoho z těchto lokalit by se mělo v blízké době řešit tak, aby byly bezpečnější.
Víte, jak může zachránit život nenápadný reflexní prvek na oblečení? O tom se mohou všechny zvědavé duše dozvědět na akci "Kdo je vidět, vyhrává", která se koná v středu 25. října od 16.00 před základní školou v Boskovicích (nám. 9. května). Tato událost má za cíl upozornit veřejnost na důležitost reflexních prvků, zejména v nadcházejícím období.