Kreativ

ŠTÍTEK: Správa železniční dopravní cesty

Železniční most pod Vyšehradem.

Na Výtoni by měl vzniknout nový železniční most, radí odborníci

Opravit a vylepšovat bezmála století a čtvrt starý železniční most na Výtoni (známý také jako vyšehradský), nebo postavit nový? To jsou debaty, které se se vedou dlouhodobě; občas i s urputnou zarputilostí. Státní organizace Správa železnic (SŽ; dříve známá jako SŽDC neboli Správa železniční dopravní cesty) nyní vynesla významný trumf: v úterý 31. října představila výsledky analýzy mezinárodní poradenské skupiny JASPERS.

Přejezd v Poděbradově ulici v Lounech na archivním snímku.

Vlaky budou při průjezdu Louny víc houkat. Kvůli opravě na přejezdech

Železniční přejezdy v lounských ulicích Poděbradova a Rakovnická, tedy u stanic Louny město a Louny střed, čeká v prosinci úprava zabezpečovacího zařízení. Jedním z efektů, které práce přinesou, bude dočasné zvýšení hlučnosti v okolí. Vlaky totiž budou varovně houkat.

Architekt Michal Sedláček, vedoucí střediska projektové přípravy Brněnských komunikací, kde má na starosti i přípravu projektu nového hlavního nádraží v Brně.

Šéf příprav nádraží v Brně: Peníze důležitější než krása a ne druhému Sherwoodu

/ROZHOVOR/ Za několik let se má stát nové brněnské hlavní nádraží realitou, vznikne v místech nynějšího dolního nádraží. Moderní stavbu navrhli nizozemští architekti z ateliérů Benthem Crouwel Architects a West 8. O novém nádraží se v Brně mluví už skoro sto let. Zvýšit důvěru v reálnost tohoto projektu má pomoci i nedávná návštěva brněnské delegace na nádražích v Amsterdamu, Rotterdamu, Haagu a Utrechtu.

Ke zkouškám posloužila lokomotiva Vectron Správy železnic.

Správa železnic testovala na IV. koridoru u Tábora rychlost 200 km/h

Správa železnic (SŽ) prováděla na nedávno dokončených úsecích IV. koridoru v úsecích Soběslav – Doubí u Tábora a Sudoměřice u Tábora – Votice zkušební jízdy při rychlostech až 200 km/h. Cílem bylo mimo jiné prověřit chování mostních konstrukcí při jízdě vlaků rychlostí nad 160 km/h.

Přejezd v Divišově ulici v Olomouci 25. října 2023. Před týdnem se tam srazil vlak s kamionem, po nárazu vypukl požár

Přidat závory na přejezd v Divišově? Správa řekla, proč to nejde

Železniční přejezd v Divišově ulici v Olomouci, kde minulý týden došlo k děsivému střetu osobního vlaku a kamionu, je zabezpečený světelnou signalizací, která podle šetření Drážní inspekce v době nehody fungovala. Závorová břevna však na tomto vloni modernizovaném křížení s frekventovanou silnicí I/46 chybí. S jejich doplněním se nepočítá. Podle Správy železnic zde plné závory není možné namontovat.

Umělou inteligenci chceme nasadit nejen ve velkých stanicích, říká mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Výjimečný dozor na nádraží v Adamově: systém upozorní na podezřelá zavazadla

/ROZHOVOR/ Pilotní projekt. První železniční stanice v republice, kde testují umělou inteligenci při monitoringu bezpečnostních kamer. Správa železnic si pro zkoušku unikátního softwaru vybrala nádraží v pětitisícovém Adamově na Blanensku, které se nedávno dočkalo rozsáhlé rekonstrukce za stovky milionů korun. Jak novinka funguje, popsal Deníku mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Fotokvíz: Poznáte místo v Praze?

Fotokvíz: Poznáte místo v Praze? Ověřte si, jak dobře znáte naši metropoli

Všímáte si svého okolí? Pokud ano, tak právě pro vás přinášíme další díl našeho seriálu, ve kterém vám budeme ukazovat fotografie ulic, budov či zajímavých míst v metropoli. Poznáte místa v Praze podle detailů, které pro vás zachytil hledáček redakčního fotoaparátu? Zkuste to s naším fotokvízem.  

Jízdní doba vlaků mezi městy před a po výstavbě vysokorychlostních tratí.

Jízda po vysokorychlostních tratích: podívejte, kolik času zaberou cesty z Brna

/MAPA/ Kratší dobu než doposud stráví cestující ve vlacích při cestě po železnici v České republice po dostavění vysokorychlostních tratí. Mezi některými městy se změní jízdní doba vlaku výrazně. Například z Brna do Prahy jezdí nyní lidé vlakem podle jízdních řádů dvě hodiny a třiatřicet minut, v budoucnu by se měl podle zástupců Správy železnic čas zkrátit na hodinu.

Jedním z míst, kde cyklisté nejčastěji přenášejí kola přes rychlíkovou trať, se nachází u mostku přes Trusovický potok u Černovíra. Právě tudy povede podchod.

Hazard na trati u Olomouce má skončit. Postaví podchody pro cyklisty i plot

Cyklisté a chodci v kolejišti železničního koridoru mezi Olomoucí a Štěpánovem. Hazard, který se běžně odehrává hned na několika místech, kudy si lidé zkracují cestu přes trať. Brzy by mu měl být konec. Mikroregion Šternbersko vybuduje bezpečné podchody. Hotovo by mohlo být v příštím roce na podzim.

Vizualizace VRT Přerov - Bohumín

K Olomouci rychlostí 320 km/h. Chystaný úsek VRT pomůže i Ostravě

Přípravy stavby vysokorychlostního železničního spojení jihu a severu Moravy postoupily do další fáze. Správa železnic nyní vybrala zhotovitele technického návrhu dvanáctikilometrové „odbočky" do Brodku u Přerova. Ten přivede rychlodráhu mezi Brnem a Ostravou blíže k Olomouci.

Sokolov se snaží zlepšit bezpečnost na vlakovém nádraží a jeho okolí

Sokolov se snaží zlepšit bezpečnost na vlakovém nádraží a jeho okolí

Agresivní bezdomovkyně, která napadla čtrnáctiletou dívku. Dealeři nabízející drogy. Nepořádek zejména o víkendech a letních měsících. To jsou některé ze situací, se kterými bojuje Sokolov na vlakovém nádraží a jeho okolí. Problémy řeší spolu se zástupci Správy železnic a policie. Městu se nelíbí celková situace v této lokalitě. Sokolov také kritizuje fungování současné bezpečnostní agentury, která podle starosty Petra Kubise, neplní dobře své povinnosti. Přítomná security hlídá majetek Správy železnic a ta ji za to platí. Již nyní jde přitom o jedno z nejhlídanějších míst Sokolova, co se kamerového systému týče.

Odstraňování následků střetu osobního vlaku s kamionem na přejezdu v Olomouci-Bělidlech, 18. října 2023

Kamion vjel před vlak a signalizace fungovala, říkají lidé od přejezdu

Policie zadržela řidiče polského kamionu, který se v úterý ráno střetl s osobním vlakem na přejezdu v Olomouci-Bělidlech. Škodu po nehodě, při níž po nárazu došlo k požáru vlaku, kamionu i osobního auta před přejezdem, proti prvotním odhadům Drážní inspekce upřesnila na 36 milionů korun. Zranění byli propuštěni z nemocnice.

Stavba vysokorychlostní trati. Ilustrační foto.

Kritika vysokorychlostní trati. Lidé v Modřicích se obávají hluku i vibrací

/FOTO/ Obavy z plánované vysokorychlostní trati maji obyvatelé Modřic na Brněnsku. Nová trať z Modřic do Rakvic, kudy mají v budoucnu jezdit rychlé vlaky, má vzniknout v katastru Modřic v blízkosti rodinné zástavby. Návrh Správy železnic kritizují především obyvatelé Brněnské ulice. Své výtky přednesli v minulých dnech i na veřejném setkání, které se konalo na modřickém městském úřadě. Podobnou akci uspořádali zástupci Správy železnic také v dalších dotčených obcích na jihu Moravy.

Na třebíčských přejezdech už jsou závory

Uzavírka na přejezdech v Třebíči skončila. Podívejte se na nové závory

Jako na mraveništi to vypadalo ještě v pátek po třetí hodině v Třebíči na přejezdech v ulicích Ruská a Svatopluka Čecha. Železničáři totiž dokončovali přidávání závor a úpravu okolí. „Makejte hoši, přece tady nechcete být do večera. Dneska to musí být hotové. Musíme ještě přidat zábrany na ty závory. A pak to všechno vyzkoušet,“ řídil odpoledne ostatní pracovníky vedoucí v oranžové vestě. A za pár hodin už skutečně mohli první řidiči přes opravené přejezdy projet.

Cestování vlakem s invalidním vozíkem. Když selže systém, pomůžou ochota a svaly

Cestování vlakem s invalidním vozíkem? Když selže systém, pomohou síla a soucit

Cesta vlakem na Slovensko za rehabilitačním pobytem v termálním koupališti ve Štúrovu, kam se pětičlenná rodina ze středních Čech vypravila společně s pětadvacetiletou Eliškou na elektrickém invalidním vozíku, se proměnila ve strastiplnou anabázi. Z dvanácti nezbytných nastupování a vystupování z vlaků proběhlo navzdory objednaným službám pro handicapované cestující hladce pouze jediné. Museli se spoléhat na vlastní svaly a smilování kolemjdoucích.

Cestování vlakem s invalidním vozíkem. Když selže systém, pomůžou ochota a svaly.

Cestování vlakem s invalidním vozíkem. Když selže systém, pomohou síla a soucit

/FOTOGALERIE/ Cesta vlakem na Slovensko za rehabilitačním pobytem v termálním koupališti ve Štúrovu, kam se pětičlenná rodina ze středních Čech vypravila společně s pětadvacetiletou Eliškou na elektrickém invalidním vozíku, se proměnila ve strastiplnou anabázi. Z dvanácti nezbytných nastupování a vystupování z vlaků proběhlo navzdory objednaným službám pro handicapované cestující hladce pouze jediné. Museli se spoléhat na vlastní svaly a smilování kolemjdoucích.