/FOTOGALERIE, ANKETA/ Už slouží! Společnost RegioJet v pondělí 5. února spustila v Česku provoz dlouho očekávaného čínského vlaku pod názvem Sirius. Cestující se mohou novým strojem svézt na rychlíkové trati z Ústí nad Labem přes Litoměřice a Štětí až do Kolína. Zkušební provoz by měl trvat déle než tři měsíce.
Už slouží! Společnost RegioJet v pondělí 5. února spustila v Česku provoz dlouho očekávaného čínského vlaku pod názvem Sirius. Cestující se mohou novým strojem svést na rychlíkové trati Ústí nad Labem - Kolín. Zkušební provoz by měl trvat déle než tři měsíce.
/FOTOGALERIE, ANKETA/ Už slouží! Společnost RegioJet v pondělí 5. února spustila v Česku provoz dlouho očekávaného čínského vlaku pod názvem Sirius. Cestující se mohou novým strojem svézt na rychlíkové trati Ústí nad Labem - Kolín. Zkušební provoz by měl trvat déle než tři měsíce.
Po čtyřech sezonách letos do Chorvatska nevyjedou přímé vlaky RegioJetu. Společnost je v létě nahradí posílenými autobusovými denními linkami. Jednosměrná cesta z Prahy do Splitu začíná bez koruny na tisícovce.
Autobusy z Prahy a Brna mohou lidé cestovat v letní sezoně do oblíbených přímořských destinací v Chorvatsku. Soukromý dopravce RegioJet už zahájil předprodej jízdenek.
/FOTO, VIDEO/ Správa železnic (SŽ) po několika měsících dokončila výběrové řízení na firmu, která provede rozsáhlou rekonstrukci památkově chráněné budovy hlavního vlakového nádraží v Žatci. Stavební práce v hodnotě bezmála 99 milionů korun provede společnost Chládek & Tintěra. Do konce příštího roku projde obnovou nejen střecha a fasáda, ale také odbavovací hala a toalety pro cestující, ke zvýšení komfortu cestujících přispěje nový výtah. Tento týden dojde ve stanici k předání staveniště. Rekonstrukci budovy nádraží připravovala SŽ několik let, z různých důvodů s ní začne až letos.
Radnice v Ústí nad Orlicí se nesmířila s úplným ukončením zastavování rychlíků ve městě, které přinesl nový jízdní řád, a rozhodla se zaplatit si aspoň dva páry z nich. Informoval o tom server zdopravy.cz. Ročně to radnici vyjde na tři čtvrtě milionu korun. Část z toho ale zaplatili soukromí dárci.
Od neděle začínají vlaky na české železnici jezdit podle nového jízdního řádu. Vedle zvýšení cen jízdenek Českých drah (ČD) o 9,5 procenta čeká cestující postupné nasazení modernějších vlakových souprav v regionální dopravě. Více spojů do Polska, Rakouska a na Slovensko zařazují České dráhy a RegioJet. Ve vnitrostátní dálkové dopravě České dráhy významnější změny v časech odjezdů a příjezdů, délce jízdy, trasách ani řazení vlaků nechystají.
/FOTO/ Kratší dobu stráví od desátého prosince lidé ve vlaku při cestě z Brna do Prahy. Soukromý dopravce RegioJet informoval, že s novým jízdním řádem se zkrátí cestovní doba z druhého největšího města v republice do největšího o třináct minut na dvě hodiny a osmadvacet minut.
Většina vlaků společnosti RegioJet přestane od nedělní změny jízdních řádů zastavovat v České Třebové. Město na nový jízdní řád soukromého dopravce doplatí jako jediné české město. Stavět tu budou jen vybrané spoje do Prahy, v opačném směru na Ostravu žádný.
/FOTO, VIDEO/ S omezeními musí počítat cestující v příštích měsících na vlakovém nádraží v brněnském Králově Poli. Ve středu oficiálně začala rozsáhlá rekonstrukce nádražní budovy, kolejí i nástupišť. Stavba za zhruba tři miliardy potrvá dva roky. Ve stávající podobě slouží nádraží zhruba sedmdesát let.
Místo modrých panterů zelené Pesy. Místo Českých drah RegioJet. Tak by měla vypadat páteřní železniční doprava v elektrické trakci v Ústeckém kraji za tři roky. Podle RegioJetu, který vyhrál tendr na provoz vlaků, má již výrobu nových více než dvou desítek elektrických jednotek zasmluvněnou a tři roky na jejich výrobu budou stačit. Nyní běží odvolací lhůty pro podání námitek. Pokud je žádný z dopravců nepodá, kraj je připraven podepsat smlouvu co nejdříve.
/FOTO/ Otazníky zůstávají nad vyšetřováním příčiny dopravního kolapsu, který nastal minulý týden v blízkosti vlakového nádraží v Blansku. Ačkoliv Správa železnic nechce událost příliš komentovat, podle informací Deníku hrozilo velké nebezpečí.
Dopravní dostupnost a čas. Ať už při cestách do zaměstnání, škol, na vyšetření do nemocnic nebo třeba za zábavou na oblíbených vánočních trzích. A kolik času to lidem zabere. Deník Rovnost na základě informací z Datového portálu města Brna vám ukazuje, odkud a za jak dlouho se lidé v Jihomoravském kraji dostanou veřejnou hromadnou dopravou, tedy vlaky a autobusy, do krajského města Brna. Podívejte se na rozdíly mezi jednotlivými místy.
Celkem 12 813 cestujících přepravila společnost Gepard Express od jedenáctého června do konce letošního srpna z brněnského hlavního nádraží vlakem na vídeňské letiště. Na toto spojení částečně přispívá město Brno. Podle radního pro dopravu Petra Kratochvíla se tato linka osvědčila.
Před třemi lety opustily palubu autobusů RegioJet oblíbené stevardky, které se staraly o pohodlí pasažérů. Žlutý dopravce teď plánuje jejich návrat. Místo fyzického palubního personálu však sází na virtuální asistenci. Jiným dopravcům k pohodlí a informovanosti cestujících stačí moderní technologie.
/VIDEO/ Zastávka u viaduktu Křenová vedle haly brněnského hlavního nádraží se plní lidmi s kufry a taškami a střídá se tu jeden autobus za druhým. Vlaky do Přerova nahrazuje silniční doprava a ulice se rychle plní lidmi. Některé autobusy odjíždějí kompletně plné, jiné pro změnu poloprázdné. Nejeden z cestujících přibíhá na poslední chvíli a snaží se ještě nastoupit.
Cestování vlakem se od poloviny prosince prodraží. České dráhy oznámily navýšení cen jízdného v průměru o 9,5 procenta. Největší tuzemský dopravce „kopíruje“ zdražení u celostátní jízdenky OneTicket. Ceny v průběhu roku upravili i jiní dopravci.
/VIDEO, FOTO/ V květnu začala první etapa modernizace stanice Praha-Smíchov. Dochází především k bourání infrastruktury včetně pěší lávky vedoucí přes koleje. Hotovo má být do konce listopadu, potom bude následovat druhá etapa – kompletní rekonstrukce. Ta potrvá tři až čtyři roky.
/VIDEO, FOTO/ V květnu začala první etapa modernizace stanice Praha-Smíchov. Dochází především k bourání infrastruktury včetně pěší lávky vedoucí přes koleje. Hotovo má být do konce listopadu, potom bude následovat druhá etapa – kompletní rekonstrukce. Ta potrvá tři až čtyři roky.
Velmi mladá žena se ve středu 6. září ráno mezi sedmou a osmou hodinou dostala do kolejiště kousek od výpravní budovy dolního vlakového nádraží v Litoměřicích a projíždějící vlak Regiojetu ji srazil. Informaci od čtenářů ve čtvrtek 7. září Deníku potvrdila zaměstnankyně Českých drah v pokladně.
Zbystřit by měli lidé, kteří plánují letos cestovat z Brna nebo Břeclavi vlakem k Jaderskému moři. Soukromý dopravce RegioJet upravil provoz nočních vlaků z Prahy do chorvatské Rijeky.
Tragická nehoda se stala ve čtvrtek 17. srpna večer na železniční trati mezi Děčínem a ústeckým Střekovem, kde osobní vlak srazil člověka. Ten srážku nepřežil.
/FOTO, VIDEO/ Štrúdl aut pomalu se táhnoucí centrem Brna, trolejbusy nabírající větší a větší zpoždění a omezení pro chodce. V ulicích Zvonařka a Opuštěná začali dělníci v sobotu opravovat povrch silnice. K několika dopravním uzavírkám na silnici I/42 se tak přidala další a v pondělní ranní špičce, první pracovní den při omezeních, se zde tvořily kolony.
Už téměř dva měsíce platí v Evropské unii nová pravidla na železnici. Cestující získali sice více práv, ovšem nárok na kompenzace v případě zpoždění či zrušeného spoje už nemusí mít všichni. Dopravce je nemusí vyplácet v případě, že došlo k přerušení cestování takzvaně z vyšší moci, tedy kvůli počasí nebo pandemii. Zkrátila se i minimální lhůta pro žádost o asistenční službu pro handicapované cestující.
/AKTUALIZOVÁNO/ Na několikadenní omezení z důvodu výluky se musejí od středy 9. srpna připravit cestující na železniční trati 300 Přerov - Brno, a to v úseku mezi Přerovem a Kojetínem. Po dobu výluky nahradí všechny osobní vlaky v úseku Přerov - Nezamyslice autobusové spoje. Výluka začíná ve středu 9. srpna v 8.20 hodin a skončí v pondělí 14. srpna v 16.40 hodin.
Cestu vlakem z Brna a Břeclavi až do Chorvatska využívají v těchto dnech Jihomoravané. Nejvytíženější jsou podle firmy RegioJet především páteční a sobotní spoje. „Největší zájem je především o páteční spoje do Chorvatska a sobotní spoje zpět do České republiky. Klientům, kteří nákup jízdenek teprve zvažují, doporučujeme využívat úterní a středeční spoje," uvedla manažerka mezinárodních projektů soukromého dopravce Tereza Ptáčková.
Turistická sezona odstartovala. Tisíce Čechů se vydají strávit letní dovolenou v zahraničních přímořských letoviscích. Dostat se do vybrané destinace nemusí být vždy nutně záležitostí cestování letadlem či autem. Do oblíbených letovisek se lze dostat i jiným způsobem, třeba po železnici.
Podle nového jízdního řádu, který začne platit 1. července, se dálkové vlaky Praha - Brno díky dokončené modernizaci koridoru u Ústí nad Orlicí vrátí do své původní trasy přes Pardubice, Českou Třebovou a Svitavy, doposud jezdily přes Havlíčkův Brod. Jízdní doba mezi oběma největšími českými městy se sice zkrátí o půl hodiny, paradoxní ale je, že bude delší než před zahájením modernizace. A to až o 11 minut.
Projekt Stezky z lásky, jehož cílem je postupná obnova poškozených turistických tras a čištění studánek v celém Česku, se v regionu rozjíždí naplno. Dobrovolníci se svolávají na sobotu 17. června do Vyšních Lhot k chatě Prašivá.
Na změnu jízdních řádů se musí připravit cestující u některých spojů od 11. června. Od července se pak zkrátí čas cesty mezi Prahou a Brnem, a to o šestadvacet minut. Nově vlaky tuto trasu urazí za dvě hodiny a třiatřicet minut.
Na změnu jízdních řádů se musí připravit cestující u některých spojů od 11. června. Od července se pak zkrátí čas cesty mezi Prahou a Brnem, a to o šestadvacet minut. Nově vlaky tuto trasu urazí za dvě hodiny a třiatřicet minut.
/FOTO/ I nadále mohou cestující využívat přímou vlakovou linku z brněnského vlakového nádraží na letiště ve Schwechatu, linku částečně financuje město Brno. Funguje od prosince. Od 11. června ale vystřídá RegioJet jako dopravce Gepard Express. Už začal předprodej lístků, na nové spojení upozorňuje dopravce také na svém webu. Vlak zastavuje i v Břeclavi.
Po patnácti letech končí svůj provoz linka Student Agency z Plzně do Prahy a zpět. V neděli se s ní na nádraží v Plzni rozloučili stevardi, řidiči i cestující, kteří si rádi na oblíbené spoje zavzpomínali.
Miliony korun musí každoročně platit železniční dopravci za opravu počmáraných vlakových souprav. Ty jsou totiž velmi často cílem nelegálních graffiti. Dopravci přiznávají, že účinná obrana téměř neexistuje. Odstavené vlaky proto umísťují do hlídaných areálů či na dobře osvětlená místa hlídaná kamerovým systémem. České dráhy mají k dispozici dokonce hlídky se psy.
RegioJet se dohodl s ukrajinským dopravcem Ukrzaliznycja na rozšíření spolupráce v oblasti prodeji jízdenek. Nově začal nabízet jízdenky z Prahy do dalších ukrajinských měst včetně destinací na východní části země. Cestující pojedou s RegioJetem do polského Přemyšlu, pak přestoupí na ukrajinský vlak. Budou mít tak garantovaný přestup díky jedné jízdence.
Mezinárodní ohňostrojnou soutěž RegioJet Ignis Brunensis odstartovalo v sobotu 27. května představení nad hradem Špilberk. Pyromuzikál V dobré náladě designéra Jaroslava Štolby a ohňostrůjců Flash Barrandov SFX věnovaný pětadevadesátému výročí brněnského výstaviště byl tečkou za prvním dnem víkendových oslav BVV95.
/FOTOGALERIE/ Bocanovice si zvolil Klub českých turistů (KČT) se svými partnery jako místo premiéry celorepublikového projektu s názvem Stezky z lásky.
Z jižní Moravy mohou opět jezdit turisté přímým vlakem na letní dovolenou až k Jaderskému moři. První odjede z Prahy přes Brno a Břeclav do chorvatské Rijeky za necelý měsíc, a to v pátek 16. června. „Zájem o jízdenky rychle roste. Obsazená je už více než třetina kapacity vlaků," sdělila mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová. Mimo vlakové destinace jsou v kurzu i ty návazných autobusů jako Split, Crikvenica, Pakoštane, Poreč nebo Rabac.
/FOTO/ Marný boj se sprejery zatím svádí dopravci na jihomoravských železnicích. Například České dráhy řeší přibližně deset případů měsíčně. Pod náporem je zejména Brno a okolí. „Sprejeři útočí i na úplně nové vlaky. V posledních týdnech se tak tyto útoky nevyhnuly ani novým jednotkám Moravia," sdělil mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.
Mnozí lidé z Pardubického kraje v Praze studují, jiní tam pracují, a další vyrážejí do hlavního města třeba za zábavou. Přímé autobusové linky z Pardubic nyní do Prahy nejezdí, ale pro cesty do cílového města se nabízí celkem pohodlná možnost dopravy osobním autem. Pokud do něj usedne víc lidí společně, pak se tato varianta i finančně vyplatí.
/TÉMA DENÍKU/ Zdeněk Král z Blanska jezdí často pracovně do Prahy. Zákazníkům vozí z rodinné firmy například měřidla, různé zboží a sjednává si s nimi také pracovní schůzky. Cestuje autem. Jedna jízda z Brna do hlavního města a zpět ho na naftě podle něj přijde zhruba na osm set korun. „Cesta vlakem je sice fajn, ale zabere hodně času. Když toho mám po Praze víc, je pro mě komfortnější auto. Jen musím vyjíždět kolem čtvrté ráno, abych se vyhnul kolonám na dálnici D1, která je v tomto pekelná. Jednou jsem tam po nějaké havárce v zimě mrzl osm hodin,“ řekl muž.
Vyrazit na vlak, autobus nebo sednout do auta a po skončení pracovní doby zase zpět domů. Doprava do zaměstnání je jednou z rutinních záležitostí statisíce Čechů. O volných víkendech pak spousta lidí vyráží na výlet do přírody, za poznáním a podobně. I když se cestování může zdát jako drahý „špás“, Deník přináší několik tipů, jak při něm ušetřit. A není rozhodně nutné jezdit stopem nebo chodit pěšky po svém nejbližším okolí.
/TÉMA DENÍKU/ Vzdálenost je stejná, jenže cena se liší až o desítky korun. Autobusových spojů mezi Jihlavou a Prahou za den jede hned několik. Vybrat nějaký z nich přitom může být věda. „Důležitá je pro mě cena, ale kromě ní mi záleží i na pohodlí a hlavně na ušetření času,“ popisuje Dan Nejedlý, podle čeho si spoje vybírá.