Cestování vlakem se od poloviny prosince prodraží. České dráhy oznámily navýšení cen jízdného v průměru o 9,5 procenta. Největší tuzemský dopravce „kopíruje“ zdražení u celostátní jízdenky OneTicket. Ceny v průběhu roku upravili i jiní dopravci.
/VIDEO, FOTO/ V květnu začala první etapa modernizace stanice Praha-Smíchov. Dochází především k bourání infrastruktury včetně pěší lávky vedoucí přes koleje. Hotovo má být do konce listopadu, potom bude následovat druhá etapa – kompletní rekonstrukce. Ta potrvá tři až čtyři roky.
/VIDEO, FOTO/ V květnu začala první etapa modernizace stanice Praha-Smíchov. Dochází především k bourání infrastruktury včetně pěší lávky vedoucí přes koleje. Hotovo má být do konce listopadu, potom bude následovat druhá etapa – kompletní rekonstrukce. Ta potrvá tři až čtyři roky.
Velmi mladá žena se ve středu 6. září ráno mezi sedmou a osmou hodinou dostala do kolejiště kousek od výpravní budovy dolního vlakového nádraží v Litoměřicích a projíždějící vlak Regiojetu ji srazil. Informaci od čtenářů ve čtvrtek 7. září Deníku potvrdila zaměstnankyně Českých drah v pokladně.
Zbystřit by měli lidé, kteří plánují letos cestovat z Brna nebo Břeclavi vlakem k Jaderskému moři. Soukromý dopravce RegioJet upravil provoz nočních vlaků z Prahy do chorvatské Rijeky.
Tragická nehoda se stala ve čtvrtek 17. srpna večer na železniční trati mezi Děčínem a ústeckým Střekovem, kde osobní vlak srazil člověka. Ten srážku nepřežil.
/FOTO, VIDEO/ Štrúdl aut pomalu se táhnoucí centrem Brna, trolejbusy nabírající větší a větší zpoždění a omezení pro chodce. V ulicích Zvonařka a Opuštěná začali dělníci v sobotu opravovat povrch silnice. K několika dopravním uzavírkám na silnici I/42 se tak přidala další a v pondělní ranní špičce, první pracovní den při omezeních, se zde tvořily kolony.
Už téměř dva měsíce platí v Evropské unii nová pravidla na železnici. Cestující získali sice více práv, ovšem nárok na kompenzace v případě zpoždění či zrušeného spoje už nemusí mít všichni. Dopravce je nemusí vyplácet v případě, že došlo k přerušení cestování takzvaně z vyšší moci, tedy kvůli počasí nebo pandemii. Zkrátila se i minimální lhůta pro žádost o asistenční službu pro handicapované cestující.
/AKTUALIZOVÁNO/ Na několikadenní omezení z důvodu výluky se musejí od středy 9. srpna připravit cestující na železniční trati 300 Přerov - Brno, a to v úseku mezi Přerovem a Kojetínem. Po dobu výluky nahradí všechny osobní vlaky v úseku Přerov - Nezamyslice autobusové spoje. Výluka začíná ve středu 9. srpna v 8.20 hodin a skončí v pondělí 14. srpna v 16.40 hodin.
Cestu vlakem z Brna a Břeclavi až do Chorvatska využívají v těchto dnech Jihomoravané. Nejvytíženější jsou podle firmy RegioJet především páteční a sobotní spoje. „Největší zájem je především o páteční spoje do Chorvatska a sobotní spoje zpět do České republiky. Klientům, kteří nákup jízdenek teprve zvažují, doporučujeme využívat úterní a středeční spoje," uvedla manažerka mezinárodních projektů soukromého dopravce Tereza Ptáčková.
Turistická sezona odstartovala. Tisíce Čechů se vydají strávit letní dovolenou v zahraničních přímořských letoviscích. Dostat se do vybrané destinace nemusí být vždy nutně záležitostí cestování letadlem či autem. Do oblíbených letovisek se lze dostat i jiným způsobem, třeba po železnici.
Podle nového jízdního řádu, který začne platit 1. července, se dálkové vlaky Praha - Brno díky dokončené modernizaci koridoru u Ústí nad Orlicí vrátí do své původní trasy přes Pardubice, Českou Třebovou a Svitavy, doposud jezdily přes Havlíčkův Brod. Jízdní doba mezi oběma největšími českými městy se sice zkrátí o půl hodiny, paradoxní ale je, že bude delší než před zahájením modernizace. A to až o 11 minut.
Projekt Stezky z lásky, jehož cílem je postupná obnova poškozených turistických tras a čištění studánek v celém Česku, se v regionu rozjíždí naplno. Dobrovolníci se svolávají na sobotu 17. června do Vyšních Lhot k chatě Prašivá.
Na změnu jízdních řádů se musí připravit cestující u některých spojů od 11. června. Od července se pak zkrátí čas cesty mezi Prahou a Brnem, a to o šestadvacet minut. Nově vlaky tuto trasu urazí za dvě hodiny a třiatřicet minut.
Na změnu jízdních řádů se musí připravit cestující u některých spojů od 11. června. Od července se pak zkrátí čas cesty mezi Prahou a Brnem, a to o šestadvacet minut. Nově vlaky tuto trasu urazí za dvě hodiny a třiatřicet minut.
/FOTO/ I nadále mohou cestující využívat přímou vlakovou linku z brněnského vlakového nádraží na letiště ve Schwechatu, linku částečně financuje město Brno. Funguje od prosince. Od 11. června ale vystřídá RegioJet jako dopravce Gepard Express. Už začal předprodej lístků, na nové spojení upozorňuje dopravce také na svém webu. Vlak zastavuje i v Břeclavi.
Po patnácti letech končí svůj provoz linka Student Agency z Plzně do Prahy a zpět. V neděli se s ní na nádraží v Plzni rozloučili stevardi, řidiči i cestující, kteří si rádi na oblíbené spoje zavzpomínali.
Miliony korun musí každoročně platit železniční dopravci za opravu počmáraných vlakových souprav. Ty jsou totiž velmi často cílem nelegálních graffiti. Dopravci přiznávají, že účinná obrana téměř neexistuje. Odstavené vlaky proto umísťují do hlídaných areálů či na dobře osvětlená místa hlídaná kamerovým systémem. České dráhy mají k dispozici dokonce hlídky se psy.
RegioJet se dohodl s ukrajinským dopravcem Ukrzaliznycja na rozšíření spolupráce v oblasti prodeji jízdenek. Nově začal nabízet jízdenky z Prahy do dalších ukrajinských měst včetně destinací na východní části země. Cestující pojedou s RegioJetem do polského Přemyšlu, pak přestoupí na ukrajinský vlak. Budou mít tak garantovaný přestup díky jedné jízdence.
Mezinárodní ohňostrojnou soutěž RegioJet Ignis Brunensis odstartovalo v sobotu 27. května představení nad hradem Špilberk. Pyromuzikál V dobré náladě designéra Jaroslava Štolby a ohňostrůjců Flash Barrandov SFX věnovaný pětadevadesátému výročí brněnského výstaviště byl tečkou za prvním dnem víkendových oslav BVV95.
/FOTOGALERIE/ Bocanovice si zvolil Klub českých turistů (KČT) se svými partnery jako místo premiéry celorepublikového projektu s názvem Stezky z lásky.
Z jižní Moravy mohou opět jezdit turisté přímým vlakem na letní dovolenou až k Jaderskému moři. První odjede z Prahy přes Brno a Břeclav do chorvatské Rijeky za necelý měsíc, a to v pátek 16. června. „Zájem o jízdenky rychle roste. Obsazená je už více než třetina kapacity vlaků," sdělila mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová. Mimo vlakové destinace jsou v kurzu i ty návazných autobusů jako Split, Crikvenica, Pakoštane, Poreč nebo Rabac.
/FOTO/ Marný boj se sprejery zatím svádí dopravci na jihomoravských železnicích. Například České dráhy řeší přibližně deset případů měsíčně. Pod náporem je zejména Brno a okolí. „Sprejeři útočí i na úplně nové vlaky. V posledních týdnech se tak tyto útoky nevyhnuly ani novým jednotkám Moravia," sdělil mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.
Mnozí lidé z Pardubického kraje v Praze studují, jiní tam pracují, a další vyrážejí do hlavního města třeba za zábavou. Přímé autobusové linky z Pardubic nyní do Prahy nejezdí, ale pro cesty do cílového města se nabízí celkem pohodlná možnost dopravy osobním autem. Pokud do něj usedne víc lidí společně, pak se tato varianta i finančně vyplatí.
/TÉMA DENÍKU/ Zdeněk Král z Blanska jezdí často pracovně do Prahy. Zákazníkům vozí z rodinné firmy například měřidla, různé zboží a sjednává si s nimi také pracovní schůzky. Cestuje autem. Jedna jízda z Brna do hlavního města a zpět ho na naftě podle něj přijde zhruba na osm set korun. „Cesta vlakem je sice fajn, ale zabere hodně času. Když toho mám po Praze víc, je pro mě komfortnější auto. Jen musím vyjíždět kolem čtvrté ráno, abych se vyhnul kolonám na dálnici D1, která je v tomto pekelná. Jednou jsem tam po nějaké havárce v zimě mrzl osm hodin,“ řekl muž.
Vyrazit na vlak, autobus nebo sednout do auta a po skončení pracovní doby zase zpět domů. Doprava do zaměstnání je jednou z rutinních záležitostí statisíce Čechů. O volných víkendech pak spousta lidí vyráží na výlet do přírody, za poznáním a podobně. I když se cestování může zdát jako drahý „špás“, Deník přináší několik tipů, jak při něm ušetřit. A není rozhodně nutné jezdit stopem nebo chodit pěšky po svém nejbližším okolí.
/TÉMA DENÍKU/ Vzdálenost je stejná, jenže cena se liší až o desítky korun. Autobusových spojů mezi Jihlavou a Prahou za den jede hned několik. Vybrat nějaký z nich přitom může být věda. „Důležitá je pro mě cena, ale kromě ní mi záleží i na pohodlí a hlavně na ušetření času,“ popisuje Dan Nejedlý, podle čeho si spoje vybírá.
Platební kartou přímo v tramvaji, autobuse nebo trolejbuse mohou zaplatit cestující v brněnské městské hromadné dopravě díky službě Pípni a jeď. Po nástupu do vozu člověk přiloží kartu k terminálu a započte se mu přestupní jízdenka za pětadvacet korun, která platí hodinu.
/FOTO/ Na nové vlaky se v budoucnu mohou těšit cestující na rychlíkové lince R9 mezi Prahou, Havlíčkovým Brodem, Jihlavou a Brnem. Od prosince 2026 tam bude jezdit nový dopravce RegioJet.
Vlaky staré i padesát let mají postupně zcela zmizet ze železnic na jihu Moravy. Některým starým vagonům se mezi cestujícími přezdívá Honeckerova pomsta po tehdejším generálním tajemníkovi Sjednocené socialistické strany Německa. Právě kvůli starému vozovému parku Jihomoravský kraj před pár lety schválil nákup sedmatřiceti nových vlakových souprav za skoro sedm miliard korun. Nové vlaky postupně nakupují i jednotliví dopravci, kteří v kraji zajišťují vlakovou dopravu.
Vlaky staré i padesát let mají postupně zcela zmizet ze železnic na jihu Moravy. Některým starým vagonům se mezi cestujícími přezdívá Honeckerova pomsta po tehdejším generálním tajemníkovi Sjednocené socialistické strany Německa. Právě kvůli starému vozovému parku Jihomoravský kraj před pár lety schválil nákup sedmatřiceti nových vlakových souprav za skoro sedm miliard korun. Nové vlaky postupně nakupují i jednotliví dopravci, kteří v kraji zajišťují vlakovou dopravu.
/AKTUALIZACE/ Přímé vlaky z Brna na vídeňské letiště bude namísto stávajícího Regiojetu od poloviny června vypravovat společnost Gepard Express. Linka ve formě takzvané veřejné služby je v současnosti v pilotní fázi, ta skončí 10. června. Záměr pokračovat v této službě i nadále, avšak pod záštitou jiného dopravce, schválili ve středu brněnští radní. Změní se také časy odjezdů a doba jízdy.
Téměř miliarda rozhodla. RegioJet odtajnil, kolik nabídl v tendru na provoz z Prahy do Brna přes Vysočinu. Cena je tak výrazně nižší, než nabízely České dráhy.
Už za tři roky pojedou z Prahy do Brna nebo Jihlavy přes Havlíčkův Brod nové vlaky společnosti RegioJet. Ve výběrovém řízení, kam se hlásily i České dráhy, vybralo ministerstvo dopravy firmu patřící podnikateli Radimu Jančurovi.
Od roku 2026 bude rychlíkovou železniční linku R9 mezi Prahou a Brnem či Jihlavou přes Havlíčkův Brod provozovat RegioJet. Ministerstvo dopravy ve veřejné soutěži upřednostnilo firmu před nabídkou Českých drah, které na lince jezdí nyní. Dopravce slibuje nové vlaky, připojení k internetu a lepší dostupnost Jihlavy. Smlouva s RegioJetem bude uzavřena na 15 let. Informovalo o tom ministerstvo dopravy.
/VIDEO/ Rychlostí až dvě stě kilometrů v hodině budou jezdit vlaky po modernizaci železnice mezi Blažovicemi na Brněnsku a Vyškovem. Správa železnic nedávno vypsala soutěž na zpracovatele dokumentace pro stavební povolení. Jde o jednu z částí modernizace železniční trati mezi Brnem a Přerovem.
Bez starostí, kde v jednotlivých zemích natankovat, mohou vyjet cestující z jihu Moravy k Jaderskému moři. Dopravu jim zajistí přímý vlakový spoj z Prahy přes Brno a Břeclav do chorvatské Rijeky. Pojede od 16. června do 30. září. Soukromý dopravce RegioJet ve středu zahájil prodej lístků.
Zvýhodněné parkování u Zetoru v brněnské Líšni a navazující bezplatný autobus na hlavní nádraží mohou od února využít cestující, kteří následně zamíří z Brna přímou vlakovou linkou na letiště ve Vídni. Moc příznivců si však zatím tato služba nenašla. „Brněnský dopravní podnik eviduje prozatím dva cestující," sdělil na dotaz Deníku mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek. Další objednávku magistrát v době dodání odpovědí neměl.
/Od zvláštního zpravodaje na Ukrajině/ Po začátku ruské agrese zůstal hlavní spojnicí Ukrajiny a Evropy vlak. Téměř celodenní cesta do Kyjeva je zajímavou a mnohdy překvapivou sondou o životě na dnešní Ukrajině.
/VIDEO, FOTOGALERIE/ Jedna z největších plánovaných akcí na železnici v Praze získala stavební povolení. Vydal ho Drážní úřad, rozhodnutí je zveřejněné na úřední desce. Rekonstrukce a modernizace stanice Praha-Smíchov by měla začít příští rok.
Přímým vlakem až k Jaderskému moři mohou opět zamířit přes léto cestující z jihu Moravy. Spoje z Prahy přes Brno a Břeclav do chorvatské Rijeky pojedou od 16. června do 30. září třikrát týdně. Soukromý dopravce RegioJet o tom informoval v první polovině února. Prodej jízdenek spustí v nejbližších týdnech. V letošní sezoně přibude nová zastávka Celje ve Slovinsku.
Policisté objasňují příčiny tragické dopravní nehody, ke které došlo v neděli 22. ledna odpoledne na silnici I/28 mezi Louny a Mostem u Rané. Řidič osobního vozu jedoucí na Most přejel do protisměru, kde se střetl s autobusem. Jeho řidič střetu nedokázal zabránit.
U Lanžhota na Břeclavsku byl v neděli v kolejišti nalezen mrtvý muž. Kvůli vyšetřování od 10.30 stála dvě hodiny mezinárodní doprava mezi Břeclaví a Bratislavou, vyplývá z informací na webu Českých drah. Podle jihomoravského policejního mluvčího Pavla Švába muž patrně spáchal sebevraždu skokem z mostu a skončil v kolejišti.
Po letech omezení souvisejících s pandemií koronaviru se lidé začínají vracet do vlaků. Jenže v pozadí „železničního boomu“ začíná bobtnat tradiční problém: soupravy nebude mít kdo řídit, strojvedoucích totiž opět ubývá. Zatímco na začátku roku 2022 evidoval Drážní úřad více než 10,5 tisíce platných licencí strojvedoucích, k posledními dni stejného roku už to bylo o téměř osm set méně.