Platební kartou přímo v tramvaji, autobuse nebo trolejbuse mohou zaplatit cestující v brněnské městské hromadné dopravě díky službě Pípni a jeď. Po nástupu do vozu člověk přiloží kartu k terminálu a započte se mu přestupní jízdenka za pětadvacet korun, která platí hodinu.
/FOTO/ Na nové vlaky se v budoucnu mohou těšit cestující na rychlíkové lince R9 mezi Prahou, Havlíčkovým Brodem, Jihlavou a Brnem. Od prosince 2026 tam bude jezdit nový dopravce RegioJet.
Vlaky staré i padesát let mají postupně zcela zmizet ze železnic na jihu Moravy. Některým starým vagonům se mezi cestujícími přezdívá Honeckerova pomsta po tehdejším generálním tajemníkovi Sjednocené socialistické strany Německa. Právě kvůli starému vozovému parku Jihomoravský kraj před pár lety schválil nákup sedmatřiceti nových vlakových souprav za skoro sedm miliard korun. Nové vlaky postupně nakupují i jednotliví dopravci, kteří v kraji zajišťují vlakovou dopravu.
Vlaky staré i padesát let mají postupně zcela zmizet ze železnic na jihu Moravy. Některým starým vagonům se mezi cestujícími přezdívá Honeckerova pomsta po tehdejším generálním tajemníkovi Sjednocené socialistické strany Německa. Právě kvůli starému vozovému parku Jihomoravský kraj před pár lety schválil nákup sedmatřiceti nových vlakových souprav za skoro sedm miliard korun. Nové vlaky postupně nakupují i jednotliví dopravci, kteří v kraji zajišťují vlakovou dopravu.
/AKTUALIZACE/ Přímé vlaky z Brna na vídeňské letiště bude namísto stávajícího Regiojetu od poloviny června vypravovat společnost Gepard Express. Linka ve formě takzvané veřejné služby je v současnosti v pilotní fázi, ta skončí 10. června. Záměr pokračovat v této službě i nadále, avšak pod záštitou jiného dopravce, schválili ve středu brněnští radní. Změní se také časy odjezdů a doba jízdy.
Téměř miliarda rozhodla. RegioJet odtajnil, kolik nabídl v tendru na provoz z Prahy do Brna přes Vysočinu. Cena je tak výrazně nižší, než nabízely České dráhy.
Už za tři roky pojedou z Prahy do Brna nebo Jihlavy přes Havlíčkův Brod nové vlaky společnosti RegioJet. Ve výběrovém řízení, kam se hlásily i České dráhy, vybralo ministerstvo dopravy firmu patřící podnikateli Radimu Jančurovi.
Od roku 2026 bude rychlíkovou železniční linku R9 mezi Prahou a Brnem či Jihlavou přes Havlíčkův Brod provozovat RegioJet. Ministerstvo dopravy ve veřejné soutěži upřednostnilo firmu před nabídkou Českých drah, které na lince jezdí nyní. Dopravce slibuje nové vlaky, připojení k internetu a lepší dostupnost Jihlavy. Smlouva s RegioJetem bude uzavřena na 15 let. Informovalo o tom ministerstvo dopravy.
/VIDEO/ Rychlostí až dvě stě kilometrů v hodině budou jezdit vlaky po modernizaci železnice mezi Blažovicemi na Brněnsku a Vyškovem. Správa železnic nedávno vypsala soutěž na zpracovatele dokumentace pro stavební povolení. Jde o jednu z částí modernizace železniční trati mezi Brnem a Přerovem.
Bez starostí, kde v jednotlivých zemích natankovat, mohou vyjet cestující z jihu Moravy k Jaderskému moři. Dopravu jim zajistí přímý vlakový spoj z Prahy přes Brno a Břeclav do chorvatské Rijeky. Pojede od 16. června do 30. září. Soukromý dopravce RegioJet ve středu zahájil prodej lístků.
Zvýhodněné parkování u Zetoru v brněnské Líšni a navazující bezplatný autobus na hlavní nádraží mohou od února využít cestující, kteří následně zamíří z Brna přímou vlakovou linkou na letiště ve Vídni. Moc příznivců si však zatím tato služba nenašla. „Brněnský dopravní podnik eviduje prozatím dva cestující," sdělil na dotaz Deníku mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek. Další objednávku magistrát v době dodání odpovědí neměl.
/Od zvláštního zpravodaje na Ukrajině/ Po začátku ruské agrese zůstal hlavní spojnicí Ukrajiny a Evropy vlak. Téměř celodenní cesta do Kyjeva je zajímavou a mnohdy překvapivou sondou o životě na dnešní Ukrajině.
/VIDEO, FOTOGALERIE/ Jedna z největších plánovaných akcí na železnici v Praze získala stavební povolení. Vydal ho Drážní úřad, rozhodnutí je zveřejněné na úřední desce. Rekonstrukce a modernizace stanice Praha-Smíchov by měla začít příští rok.
Přímým vlakem až k Jaderskému moři mohou opět zamířit přes léto cestující z jihu Moravy. Spoje z Prahy přes Brno a Břeclav do chorvatské Rijeky pojedou od 16. června do 30. září třikrát týdně. Soukromý dopravce RegioJet o tom informoval v první polovině února. Prodej jízdenek spustí v nejbližších týdnech. V letošní sezoně přibude nová zastávka Celje ve Slovinsku.
Policisté objasňují příčiny tragické dopravní nehody, ke které došlo v neděli 22. ledna odpoledne na silnici I/28 mezi Louny a Mostem u Rané. Řidič osobního vozu jedoucí na Most přejel do protisměru, kde se střetl s autobusem. Jeho řidič střetu nedokázal zabránit.
U Lanžhota na Břeclavsku byl v neděli v kolejišti nalezen mrtvý muž. Kvůli vyšetřování od 10.30 stála dvě hodiny mezinárodní doprava mezi Břeclaví a Bratislavou, vyplývá z informací na webu Českých drah. Podle jihomoravského policejního mluvčího Pavla Švába muž patrně spáchal sebevraždu skokem z mostu a skončil v kolejišti.
Po letech omezení souvisejících s pandemií koronaviru se lidé začínají vracet do vlaků. Jenže v pozadí „železničního boomu“ začíná bobtnat tradiční problém: soupravy nebude mít kdo řídit, strojvedoucích totiž opět ubývá. Zatímco na začátku roku 2022 evidoval Drážní úřad více než 10,5 tisíce platných licencí strojvedoucích, k posledními dni stejného roku už to bylo o téměř osm set méně.
Ještě větší komfort pro cestující, kteří zamíří z Brna přímou vlakovou linkou na letiště ve Vídni. Představitelé Brna pro ně nachystali zvýhodněné parkování u Zetoru v Líšni a navazující bezplatný autobus na hlavní nádraží. Novinka začne fungovat od 1. února. Zatím v pilotním režimu do 10. června. „Od zavedení zvýhodněného parkovacího tarifu spojeného s bezplatným odvozem na nádraží si slibujeme zvýšení atraktivity této linky pro cestující zejména v okolí Brna,“ řekl radní pro dopravu Petr Kratochvíl.
Pro milovníky nostalgie ráj, pro cestující naopak trauma. Pohled na vozový park českých železnic vyvolává rozpaky. Zatímco na vytíženějších koridorech lze vídat modernější vlaky, hlavně na lokálních tratích jsou stále lokomotivy či vagony s „rokem narození“ ze 70. let minulého století.
Z další části železniční stanice Praha-Smíchov začnou příští rok s největší pravděpodobností mizet koleje. Demolice čeká i na lávku pro pěší. Důvodem je plánovaná výstavba nové čtvrti soukromým developerem. O velkou změnu půjde zejména pro RegioJet, který zde dosud má své zázemí pro obraty souprav z Prahy.
/VIDEO/ Žlutý vlak stojí na nástupišti ve stanici letiště Schwechat. Přede dveřmi do vozů stojí stevardky a stevardi a ochotně odpovídají na dotazy cestujících v češtině i v cizím jazyce. Poradí i těm, kteří svůj spoj hledají doposud marně. Je neděle krátce před čtvrt na deset večer a do odjezdu přímého vlakového spoje směrem do Brna zbývá pár minut.
Radní Ústeckého kraje rozdali tento týden další pokuty dopravcům za neplnění jejich povinností, celkem musí jednotlivé společnosti zaplatit 253 tisíc korun.
/FOTO, VIDEO/ Nový jízdní řád platný od 11. prosince přinesl nepříjemnou změnu na lince U5 Ústí nad Labem – Bílina. Vlaky ve všední dny přestaly stavět na zastávce Koštov.
První přímý vlak měl jet v neděli ve čtvrt na deset večer z vídeňského letiště přes Břeclav do Brna. Nakonec ale vůbec nevyjel. Na vině byla sněhová kalamita. "V čas odjezdu, to znamená ve 21:15 odjížděla z letiště Schwechat náhradní autobusová doprava, která vezla cestující přímo do Brna. Náhradní doprava přijela do Brna bez zpoždění," řekla Deníku v pondělí mluvčí RegioJetu, který toto spojení zajišťuje, Alexandra Janoušek Kostřicová.
Vlaky na tuzemské železnici začnou ode dneška jezdit podle nového jízdního řádu. Vedle změny času odjezdů většiny spojů bude nejvýraznější novinkou zrychlení vlaků na některých trasách, například z Prahy do Českých Budějovic nebo do Ostravy. Dopravci chystají i spuštění některých nových spojů. Vyplývá to z informací dopravců pro ČTK. S novým jízdním řádem zároveň někteří zdraží jízdenky, u ČD se ceny zvýší o 15 procent.
České dráhy se rozhodly zrušit rychlíky 640/641 Hukvaldy, které spojují ráno Olomouc a Bohumín a večer v opačném směru. První přímý vlak z Olomouce do Ostravy tak pojede až v 8 hodin ráno. V opačném směru naopak poslední přímý už ve 21:10.
Moderní jednotky PESA, které mají zkvalitnit dopravu v Ústeckém kraji, se týkají jen části tratí. Železniční doprava přes Litoměřice se zásadního zkvalitnění nedočká.
Kterým lokalitám se obyvatelé Litoměřic raději vyhýbají? Je to například vlakové nádraží nebo diskotéka Luna. Reportér Deníku se do těchto pocitově nebezpečných míst vydal.
První přímý vlak z vídeňského letiště do Brna vyjede v neděli 11. prosince o čtvrt na deset večer. Z Brna opačným směrem vyrazí další den těsně po tři čtvrtě na čtyři ráno. V tyto časy pak bude linka pravidelně jezdit až do poloviny února vždy v pondělí, středu, pátek a neděli. Poté až do léta bude vlak jezdit denně.
Historicky první přímé železniční spojení Loun a Ústí nad Labem, prodloužení páteřní linky z Děčína až do Kadaně, nástupy nových dopravců nebo nové vlaky a autobusy. Některé linky budou mít také nové trasování. To jsou největší změny v krajské veřejné dopravě, za kterou hejtmanství příští rok zaplatí přibližně 2,5 miliardy korun.
Rakouští železničáři o půlnoci vstoupili do jednodenní stávky. Zasaženy byly i mezinárodní spoje včetně těch mezi Rakouskem a Českou republikou či Německem. Stávka se projevovala i zvýšeným provozem na rakouských silnicích. V Linci situaci ještě dál zkomplikovala akce klimatických aktivistů z hnutí Letzte Generation (Poslední generace), kteří se přilepili k vozovce na jednom z dálničních přivaděčů.
Už třetí srážka vlaku s člověkem za posledních šest dnů přibrzdila železniční dopravu na hlavním koridoru z Prahy do Brna. V pátek zhruba půl hodiny po poledni vstoupil do kolejiště na železničním přejezdu nedaleko Starého Kolína před rychlík muž, kterého zatím policisté neidentifikovali.
Získat odškodné za zpoždění vlaku je nyní o dost jednodušší. Největší tuzemský dopravce České dráhy totiž představil novinku ve své aplikaci pro chytré telefony s názvem Můj vlak. Pokud si cestující zakoupí jízdenku on-line, v případě, že se vlak zpozdí o více než hodinu, získá poměrnou část svých peněz zpět. Nemusí přitom vyplňovat žádný formulář či vyřizovat žádost na pokladně ve stanici.
Příští týden se cestující připraví od úterý až do neděle na vlakovou výluku na trase z Přerova přes Vyškov do Brna. Potrvá vždy od půl osmé ráno do půl druhé odpoledne. Změnám se přizpůsobí lidé využívající linky R8, R12 a S71. „Autobusy náhradní dopravy už pro ně máme zajištěné,“ potvrdila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. To stejné platí i pro společnost RegioJet.
Ministerstvo dopravy se opět po roce snaží zajistit rychlíky na Vysočinu. „Jedná se o linku R9 z Prahy přes Havlíčkův Brod s rozvětvením na Brno a Jihlavu,“ informoval server Zdopravy.
/VIDEO/ Vlakvedoucí Adéla za sebou zavírá dveře jednoho z vagonů spoje RegioJet, který vyjíždí ve středu dvanáct minut před desátou hodinou dopoledne z brněnského hlavního nádraží. Vlak se dává do pohybu až na její pokyn. Když vyjede ze stanice má žena za úkol projít celou soupravu, v tomto případě pět vagonů. „Klidně i dvakrát než vlak zastaví v další stanici, pokud to stihneme. Pořád běháte tam a zpátky," povídá mladá žena.
Pouze autobusy a o desítky minut déle než obvykle nyní cestují lidé mezi Brnem, Adamovem a Blanskem. Od 11. prosince se začátkem platnosti nového jízdního řádu roční vlaková výluka skončí. Modernizace železniční trati v tomto úseku se totiž blíží do finiše.
Až čtyřicet nových řidičů autobusů by přivítal brněnský dopravní podnik. Nové zaměstnance na tuto pozici však shání dopravce složitě. „Hotoví řidiči s platným řidičským oprávněním skupiny D na trhu práce nejsou. Dříve toto oprávnění získávali třeba na vojně, což teď už není. Navíc starší řidiči odchází do důchodu,“ popsal generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.
Doprava na železničních koridorech v Česku zrychlí. Částečně už letos, větší část pak přijde na řadu příští rok. Cestující na delší vzdálenosti ušetří i několik desítek minut. Nejprve to pocítí cestující na trase Praha – České Budějovice, později i na nejznámější trati spojující hlavní město s Moravou. Nový jízdní řád začne platit za zhruba půldruhého měsíce, konkrétně od 11. prosince.
Policisté žádají veřejnost o pomoc s objasněním události, která se stala ve středu 21. září před desátou hodinou dopolední. Na železniční trati poblíž nádražní zastávky Obrnice došlo k vykolejení osobního vlaku společnosti RegioJet, a to na lince mezi Mostem a Žatcem. Spoj vyjel ze železniční stanice Most s pravidelným odjezdem v čase 9.35 hodin.
Hlava na hlavě, desítky kufrů a stovky nedočkavých cestujících. Tak vypadala v pátek odpoledne situace před brněnským hlavním nádražím, odkud se lidé snažili odjet z Brna směrem do Bohumína náhradní autobusovou dopravou.
Měli se do autobusů nacpat hlava nehlava. Cestující, kteří se do nich nedostali, měli smůlu a museli čekat. Vlna kritiky se v minulých dnech snesla na organizaci náhradní autobusové dopravy na lince R8 mezi Brnem a Kojetínem. A to poté, co se stovky cestujících v dopravní špičce snažily vměstnat do přeplněných vozů. Podle společnosti RegioJet, která vlaky mezi Brnem a Bohumínem provozuje, se ale situace dotkla pouze několika málo lidí a kapacita autobusů byla dle nich dostatečná.
V Brně nasednou do vlaku a vystoupí až na vídeňském letišti. Pohodlnější přímé vlakové spojení pro cestující mířící za prací nebo na dovolenou zajistí město Brno od 11. prosince. Záměr schválili tento týden brněnští radní. Provozovatelem spojů bude soukromý dopravce RegioJet, který uspěl v soutěži na úkor Gepard Expressu.
Přívoz mezi Malými a Velkými Žernoseky zatím není zařazený do aplikace Dopravy ústeckého kraje DÚKapka. O zařazení se jedná, ale zatím si na loď připravte hotovost.
Quo vadis, RegioJet? I tak by se daly vznešeně nazvat výtky cestujících vůči jednomu z tuzemských železničních dopravců, přestože sami používají mnohem peprnější výrazy. Deníku se množí připomínky s nespokojeností na trase mezi Prahou a Ostravou (Havířovem).
Letošní jubilejní pětadvacátá světová přehlídka uměleckých ohňostrojů Regiojet Ignis Brunensis na brněnské přehradě je minulostí. Fotograf Ivo Svoboda zachytil úvodní i závěrečný ohňostroj mezinárodní soutěže, kterou nakonec vyhráli ohňostrůjci ze Švédska. Děkujeme za možnost zveřejnění krásných fotografií.