/VIDEO, FOTO/ Největší český festival designu a módy je zpět. Pětadvacátý ročník Designbloku se letos koná na třech výjimečných lokacích - ve Veletžním paláci Národní galerie Praha, v zahradách Pražského hradu a v Uměleckoprůmyslovém museu. Festival se koná od 4. do 8. října. Tématem jubilejního ročníku je Cesta.
Soud dnes uložil pražskému galeristovi Janu Třeštíkovi osm let vězení za zpronevěru a milionové podvody při obchodech s uměleckými díly. Součástí trestu je i maximální, tedy desetiletý zákaz působení ve vedení firem. Soud navíc někdejšímu řediteli Galerie Středočeského kraje zajistil majetek a zakázal mu jej převádět, zatížit, poškodit nebo zničit. Verdikt není pravomocný, Třeštík vinu odmítá.
Výročí jednoho z nejděsivějších požárů, které hlavní město postihly v novodobé historii, připomněli v pondělí 14. srpna na twitteru pražští hasiči. Minulost už je to poměrně vzdálená, i když si tuto událost a její následky mnozí pamětníci ještě živě vybaví: od obřího ohně, jehož plameny zdevastovaly Veletržní palác a snadno se mohly rozšířit i na další holešovické stavby, uplyne příští rok rovné půlstoletí. A noc na 15. srpna přinesla v roce 1974 skutečnou požární bouři: i lidé, kteří nezažili hrůzy války, mohli nahlédnout do pekla.
Švýcarský historik Marius Winzeler je spolu s publicistou Ivanem Hartmannem podepsán pod knihou O vidění s podtitulem Jak porozumět starému umění. Tomuto oboru se rodák z kantonu Curych, který plynně mluví česky, věnoval jak ve funkci kurátora a později ředitele Městských muzeí v Žitavě, tak v letech 2016 až 2021 na postu šéfa Sbírky starého umění v Národní galerii v Praze. Nyní už třetím rokem působí jako ředitel Rezidenčního zámku v Drážďanech. O čem jsme si nad knížkou, která navazuje na rozhlasový cyklus o starých mistrech, povídali? Tak třeba o tom, že nejen my vidíme obrazy, ale i obrazy svým způsobem vidí nás.
/FOTOGALERIE/ Střední škola designu v Lysé nad Labem je uměleckou školou, kam směřují nadaní studenti ze širokého okolí. A kromě mnoha praktických hodin se vzdělávají i v dějinách umění. Nejde o předmět, který lze absolvovat pouze ve školních lavicích, i když i teoretické znalosti jsou samozřejmě důležité. Prioritou je, aby studenti umění prožívali.
Pokud máte rádi současné české umění a uvažujete o koupi obrazu, připravte se na investici v řádu desítek tisíc korun. Cena se odvíjí i od toho, jestli dílo kupujete přímo od jeho autora, nebo v aukci. Pověsit si doma originál místo kopie ze sériové výroby má ovšem své kouzlo.
Jaká kultura je pro Čechy, Moravany a Slezany nejvíc sexy? Knihy. Až potom divadlo, koncerty a kino. Nakonec galerie a muzea. V takovém pořadí si vybírají Češi kulturní zážitky. Pokud se pro ně vůbec rozhodnou. Postpandemická doba zasáhla kulturní scénu odlivem diváků – pro leckoho je návštěva kina či koncertu drahá, jiní si zvykli na streamovací platformy nebo dávají přednost turistice. Vyplývá to z výsledků ankety, kterou v rámci projektu Česko za babku uspořádal Deník mezi čtenáři.
Tvorba Petra Bláhy (1969), rodáka z Budějovic, zlatníka a malíře, má široký záběr. Najdeme v ní portréty, městské výjevy či zvířata, s největším nadšením se ale věnuje krajinomalbě v plenéru. Vystudoval pražskou školu uměleckých řemesel a malbě se věnuje již od mládí.
Historická budova Elektrárny Poříčí 1 v Trutnově se proměnila na Centrum současného umění. Její otevření pro veřejnost provázel veliký zájem veřejnosti. Ve fotogalerii Miloše Šálka si můžete připomenout, jak to vypadalo, když EPO1 zahájilo provoz. Bylo se rozhodně na co dívat!
/VIDEO/ Premiér Petr Fiala otevřel v úterý večer v Trutnově Centrum současného umění EPO1. V pětipodlažní budově areálu prvorepublikové elektrárny v Poříčí ho vybudovali z vlastních prostředků manželé Kasperovi z podnikatelského holdingu Kasper Group. Bude například vystavovat nadrozměrné sochy a plastiky, které se do běžných galerií nevejdou. Po úterní akci pro pozvané hosty se EPO1 ve středu 24. května poprvé otevře veřejnosti. Otevírací doba impozantní galerie v Elektrárenské ulici bude od středy do neděle.
/ROZHOVOR/ Rádi bychom, aby Centrum současného umění EPO1 v Trutnově alespoň na půl dne navštívili všichni, kteří přijedou do Krkonoš nebo na Broumovsko. Lákat je budeme na zajímavé výstavy, revitalizovanou industriální architekturu i kvalitní občerstvení. Před blížícím se otevřením to říká ředitel EPO1 Jan Kunze. "Celá industriální budova mě nesmírně baví. Procházet obrovským prostorem pod mohutnými mostovými jeřáby, v místě, kde hřměly turbíny na výrobu elektrické energie, je magický pocit, obzvláště v podvečerních hodinách, když jsem tam úplně sám," popisuje v rozhovoru pro Deník.
Výstava děl malířky Evy Prokopcové je od minulého čtvrtku k vidění v Galerii Synagoga v Hranicích. K výstavě promluvil fotograf a dokumentarista Jindřich Štreit.
/FOTOGALERIE/ Ludvík Kuba aneb Neseď na dvou židličkách. Takový název dostala právě otevřená výstava v poděbradském Polabském muzeu. Touto aktivitou se připomíná 160. výročí narození tohoto mnohostranného umělce.
Aktuální výstavou ve Valdštejnské jízdárně v Praze je Josef Mánes: Člověk – umělec – legenda. Významnou součástí expozice jsou Mánesova díla zapůjčená z významných kulturních institucí Hradce Králové, jde například o malovaný prapor Národní gardy (Muzeum východních Čech v Hradci Králové). Recenzi výstavy zaslal pan Stanislav Vaněk, děkujeme.
Josef Mánes pocházel z umělecké rodiny (otec Antonín, strýc Václav, bratr Quido a sestra Amálie) a to ovlivnilo směřování nejvýznamnějšího malíře v českých zemích 19. století. Mistrova tvorba i osobnost byly a jsou předmětem zájmu odborníků či uměnímilovné veřejnosti a jeho dílo bylo vykládáno i částečně ideologicky.
Josef Mánes pocházel z umělecké rodiny, a to ovlivnilo směřování nejvýznamnějšího malíře v českých zemích 19. století. Mistrova tvorba i osobnost byly a jsou předmětem zájmu odborníků či uměnímilovné veřejnosti a jeho dílo bylo vykládáno i částečně ideologicky.
/FOTOGALERIE, VIDEO/ Výstava s výmluvným názvem Josef Mánes: Člověk - umělec - legenda byla zahájena ve čtvrtek 31. března ve Valdštejnské jízdárně na Malé Straně v Praze. Návštěvníci tam mohou do neděle 16. července znovuobjevovat rozsáhlé dílo jednoho z nejlepších českých malířů.
/FOTOGALERIE, VIDEO/ Výstava s výmluvným názvem Josef Mánes: Člověk - umělec - legenda byla zahájena ve čtvrtek 31. března ve Valdštejnské jízdárně na Malé Straně v Praze. Návštěvníci tam mohou do neděle 16. července znovuobjevovat rozsáhlé dílo jednoho z nejlepších českých malířů.
/FOTOGALERIE, VIDEO/ Výstava s výmluvným názvem Josef Mánes: Člověk - umělec - legenda byla zahájena ve čtvrtek 31. března ve Valdštejnské jízdárně na Malé Straně v Praze. Návštěvníci tam mohou do neděle 16. července znovuobjevovat rozsáhlé dílo jednoho z nejlepších českých malířů.
/FOTOGALERIE, VIDEO/ Výstava s výmluvným názvem Josef Mánes: Člověk - umělec - legenda byla zahájena ve čtvrtek 31. března ve Valdštejnské jízdárně na Malé Straně v Praze. Návštěvníci tam mohou do neděle 16. července znovuobjevovat rozsáhlé dílo jednoho z nejlepších českých malířů.
/FOTOGALERIE, VIDEO/ Výstava s výmluvným názvem Josef Mánes: Člověk - umělec - legenda byla zahájena ve čtvrtek 31. března ve Valdštejnské jízdárně na Malé Straně v Praze. Návštěvníci tam mohou do neděle 16. července znovuobjevovat rozsáhlé dílo jednoho z nejlepších českých malířů.
/FOTOGALERIE, VIDEO/ Výstava s výmluvným názvem Josef Mánes: Člověk - umělec - legenda byla zahájena ve čtvrtek 31. března ve Valdštejnské jízdárně na Malé Straně v Praze. Návštěvníci tam mohou do neděle 16. července znovuobjevovat rozsáhlé dílo jednoho z nejlepších českých malířů.
/FOTOGALERIE, VIDEO/ Výstava s výmluvným názvem Josef Mánes: Člověk - umělec - legenda byla zahájena ve čtvrtek 31. března ve Valdštejnské jízdárně na Malé Straně v Praze. Návštěvníci tam mohou do neděle 16. července znovuobjevovat rozsáhlé dílo jednoho z nejlepších českých malířů.
/FOTOGALERIE, VIDEO/ Výstava s výmluvným názvem Josef Mánes: Člověk - umělec - legenda byla zahájena ve čtvrtek 31. března ve Valdštejnské jízdárně na Malé Straně v Praze. Návštěvníci tam mohou do neděle 16. července znovuobjevovat rozsáhlé dílo jednoho z nejlepších českých malířů.
/FOTOGALERIE, VIDEO/ Výstava s výmluvným názvem Josef Mánes: Člověk - umělec - legenda byla zahájena ve čtvrtek 31. března ve Valdštejnské jízdárně na Malé Straně v Praze. Návštěvníci tam mohou do neděle 16. července znovuobjevovat rozsáhlé dílo jednoho z nejlepších českých malířů.
/FOTOGALERIE, VIDEO/ Výstava s výmluvným názvem Josef Mánes: Člověk - umělec - legenda byla zahájena ve čtvrtek 31. března ve Valdštejnské jízdárně na Malé Straně v Praze. Návštěvníci tam mohou do neděle 16. července znovuobjevovat rozsáhlé dílo jednoho z nejlepších českých malířů.
Aktuální výstavou ve Valdštejnské jízdárně v Praze je Josef Mánes: Člověk – umělec – legenda. Významnou součástí expozice jsou Mánesova díla zapůjčená z významných kulturních institucí Hradce Králové, jde například o malovaný prapor Národní gardy (Muzeum východních Čech v Hradci Králové). Recenzi výstavy zaslal pan Stanislav Vaněk, děkujeme.
Josef Mánes pocházel z umělecké rodiny (otec Antonín, strýc Václav, bratr Quido a sestra Amálie) a to ovlivnilo směřování nejvýznamnějšího malíře v českých zemích 19. století. Mistrova tvorba i osobnost byly a jsou předmětem zájmu odborníků či uměnímilovné veřejnosti a jeho dílo bylo vykládáno i částečně ideologicky. Kromě napsaných „mánesovských“ publikací byla Národní galerií v Praze pořádána monografická výstava v roce 1971 a posléze souborná výstava o rodině Mánesů v roce 2003. Nyní nastal čas k novému a komplexnějšímu pohledu, vždyť od 31. března 2023 je ve Valdštejnské jízdárně v Praze zpřístupněna výstava Josef Mánes: Člověk – umělec – legenda.
Josef Mánes pocházel z umělecké rodiny (otec Antonín, strýc Václav, bratr Quido a sestra Amálie) a to ovlivnilo směřování nejvýznamnějšího malíře v českých zemích 19. století. Mistrova tvorba i osobnost byly a jsou předmětem zájmu odborníků či uměnímilovné veřejnosti a jeho dílo bylo vykládáno i částečně ideologicky. Kromě napsaných „mánesovských“ publikací byla Národní galerií v Praze pořádána monografická výstava v roce 1971 a posléze souborná výstava o rodině Mánesů v roce 2003. Nyní nastal čas k novému a komplexnějšímu pohledu, vždyť od 31. března 2023 je ve Valdštejnské jízdárně v Praze zpřístupněna výstava Josef Mánes: Člověk – umělec – legenda.
Josef Mánes pocházel z umělecké rodiny (otec Antonín, strýc Václav, bratr Quido a sestra Amálie) a to ovlivnilo směřování nejvýznamnějšího malíře v českých zemích 19. století. Mistrova tvorba i osobnost byly a jsou předmětem zájmu odborníků či uměnímilovné veřejnosti a jeho dílo bylo vykládáno i částečně ideologicky. Kromě napsaných „mánesovských“ publikací byla Národní galerií v Praze pořádána monografická výstava v roce 1971 a posléze souborná výstava o rodině Mánesů v roce 2003. Nyní nastal čas k novému a komplexnějšímu pohledu, vždyť od 31. března 2023 je ve Valdštejnské jízdárně v Praze zpřístupněna výstava Josef Mánes: Člověk – umělec – legenda.
Josef Mánes pocházel z umělecké rodiny (otec Antonín, strýc Václav, bratr Quido a sestra Amálie) a to ovlivnilo směřování nejvýznamnějšího malíře v českých zemích 19. století. Mistrova tvorba i osobnost byly a jsou předmětem zájmu odborníků či uměnímilovné veřejnosti a jeho dílo bylo vykládáno i částečně ideologicky. Kromě napsaných „mánesovských“ publikací byla Národní galerií v Praze pořádána monografická výstava v roce 1971 a posléze souborná výstava o rodině Mánesů v roce 2003. Nyní nastal čas k novému a komplexnějšímu pohledu, vždyť od 31. března 2023 je ve Valdštejnské jízdárně v Praze zpřístupněna výstava Josef Mánes: Člověk – umělec – legenda.
Od 16. dubna představí Městské muzeum a galerie ve Svitavách výstavu tří významných českých výtvarníků, Aleše Lamra a jeho synů Hanuše a Jana. I když jsou všichni tři umělci spojeni rodinnými vazbami, jejich tvorba je velmi odlišná a unikátní.
Josef Mánes byl významný malíř 19. století, ale jeho odkaz v podobě rozsáhlého díla i životní osud byly mnohdy posuzovány odlišně i částečně ideologicky. Nejvíce rozporů vzbuzovaly umělcovy pracovní a sociální kontakty se členy šlechtického rodu Silva Tarouca, původem z Portugalska, kteří vlastnili pozemkový majetek zejména na Moravě - jejich hlavním sídlem a Mánesovým „druhým domovem“ byl zámek v Čechách pod Kosířem v srdci Hané.
/FOTO, VIDEO/ Josef Mánes byl významný malíř 19. století, ale jeho odkaz v podobě rozsáhlého díla i životní osud byly mnohdy posuzovány odlišně i částečně ideologicky. Nejvíce rozporů vzbuzovaly umělcovy pracovní a sociální kontakty se členy šlechtického rodu Silva Tarouca, původem z Portugalska, kteří vlastnili pozemkový majetek zejména na Moravě - jejich hlavním sídlem a Mánesovým „druhým domovem“ byl zámek v Čechách pod Kosířem v srdci Hané.
/FOTO, VIDEO/ Josef Mánes byl významný malíř 19. století, ale jeho odkaz v podobě rozsáhlého díla i životní osud byly mnohdy posuzovány odlišně i částečně ideologicky. Nejvíce rozporů vzbuzovaly umělcovy pracovní a sociální kontakty se členy šlechtického rodu Silva Tarouca, původem z Portugalska, kteří vlastnili pozemkový majetek zejména na Moravě - jejich hlavním sídlem a Mánesovým „druhým domovem“ byl zámek v Čechách pod Kosířem v srdci Hané.
/FOTO, VIDEO/ Josef Mánes byl významný malíř 19. století, ale jeho odkaz v podobě rozsáhlého díla i životní osud byly mnohdy posuzovány odlišně i částečně ideologicky. Nejvíce rozporů vzbuzovaly umělcovy pracovní a sociální kontakty se členy šlechtického rodu Silva Tarouca, původem z Portugalska, kteří vlastnili pozemkový majetek zejména na Moravě - jejich hlavním sídlem a Mánesovým „druhým domovem“ byl zámek v Čechách pod Kosířem v srdci Hané.
/FOTO, VIDEO/ Josef Mánes byl významný malíř 19. století, ale jeho odkaz v podobě rozsáhlého díla i životní osud byly mnohdy posuzovány odlišně i částečně ideologicky. Nejvíce rozporů vzbuzovaly umělcovy pracovní a sociální kontakty se členy šlechtického rodu Silva Tarouca, původem z Portugalska, kteří vlastnili pozemkový majetek zejména na Moravě - jejich hlavním sídlem a Mánesovým „druhým domovem“ byl zámek v Čechách pod Kosířem v srdci Hané.
/FOTO, VIDEO/ Josef Mánes byl významný malíř 19. století, ale jeho odkaz v podobě rozsáhlého díla i životní osud byly mnohdy posuzovány odlišně i částečně ideologicky. Nejvíce rozporů vzbuzovaly umělcovy pracovní a sociální kontakty se členy šlechtického rodu Silva Tarouca, původem z Portugalska, kteří vlastnili pozemkový majetek zejména na Moravě - jejich hlavním sídlem a Mánesovým „druhým domovem“ byl zámek v Čechách pod Kosířem v srdci Hané.
/VIDEO, FOTOGALERIE/ Před několika měsíci představila Národní galerie sochu znázorňující Pannu Marii s Ježíškem na koleni. Umělecké dílo pocházející z 60. let 14. století náhodně objevili majitelé domu v severozápadních Čechách. Nyní zkoumají odborníci sošku tomografem.
/VIDEO, FOTOGALERIE/ Před několika měsíci představila Národní galerie sochu znázorňující Pannu Marii s Ježíškem na koleni. Umělecké dílo pocházející z 60. let 14. století náhodně objevili majitelé domu v severozápadních Čechách. Nyní zkoumají odborníci sošku tomografem.
Výstava malíře, grafika a spisovatele Miloslava Mouchy byla v Galerii Synagoga v Hranicích zahájena slavnoastní vernisáží ve čtvrtek 9. března. Za snímky velmi děkujeme Jiřímu Necidovi.
/FOTO, VIDEO/ Výpravní budova v železniční stanici v Chropyni na Kroměřížsku, která je rodným domem známého malíře Emila Filly, půjde k zemi. Namísto ní vznikne o kus dál nová. Změny čekají také jednotlivá nástupiště a okolí stanice. Práce by měly začít za dva roky.
Stopy Josefa Mánese, významného malíře 19. století, najdeme i na jihu Čech. Jeho odkaz v podobě rozsáhlého díla i životní osud byly mnohdy posuzovány odlišně i částečně ideologicky. Nejvíce rozporů vzbuzovaly umělcovy pracovní a sociální kontakty se členy šlechtického rodu Silva Tarouca, původem z Portugalska, kteří vlastnili pozemkový majetek zejména na Moravě - jejich hlavním sídlem a Mánesovým „ druhým domovem“ byl zámek v Čechách pod Kosířem v srdci Hané.
Ve Valdštejnské jízdárně v Praze na Malé Straně otevře 31. března výstava s výmluvným názvem Josef Mánes: Člověk – umělec – legenda. Návštěvníci zde budou moci znovuobjevovat rozsáhlé dílo jednoho z nejlepších českých malířů až do 16. července. Zašel jsem si do Národní galerie popovídat s kurátorkou Sbírky grafiky a kresby Markétou Dlábkovou a ředitelkou Sbírky umění 19. století a klasické moderny Veronikou Hulíkovou, které práci na výstavě spojily s detailním průzkumem a přehodnocením celého Mánesova odkazu i života.
Josef Mánes byl významný malíř 19. století, ale jeho odkaz v podobě rozsáhlého díla i životní osud byly mnohdy posuzovány odlišně i částečně ideologicky. Nejvíce rozporů vzbuzovaly umělcovy pracovní a sociální kontakty se členy šlechtického rodu Silva Tarouca, původem z Portugalska, kteří vlastnili pozemkový majetek zejména na Moravě. Právě o nich pojednává kniha profesora Pavla Štěpánka: Portugalský rod Silva Tarouca – mecenáši Josefa Mánesa a jeho vliv na českou kulturu.
Josef Mánes byl významný malíř 19. století, ale jeho odkaz v podobě rozsáhlého díla i životní osud byly mnohdy posuzovány odlišně i částečně ideologicky. Nejvíce rozporů vzbuzovaly umělcovy pracovní a sociální kontakty se členy šlechtického rodu Silva Tarouca, původem z Portugalska, kteří vlastnili pozemkový majetek zejména na Moravě. Právě o nich pojednává kniha profesora Pavla Štěpánka: Portugalský rod Silva Tarouca – mecenáši Josefa Mánesa a jeho vliv na českou kulturu.
/FOTO, VIDEO/ Deset historických knih zmizelo z děčínského zámku. Publikace byly součástí ojedinělé sbírky téměř pěti tisíc knih z původní Thunovské knihovny. Vzácné tisky zapůjčilo Národní muzeum, které nyní nechalo zbylé exponáty předčasně odvézt do depozitáře v Terezíně. Případem krádeže knih v hodnotě více než 200 tisíc korun se zabývá policie.
Tanec, divadlo, hudba, film a další kulturní aktivity začne rozvíjet nové kreativní centrum ve Žďáře nad Sázavou. Vznikne do roku 2025 ve žďárském zámku a stane se jedním z 29 středisek po celém Česku, která mají obnovit kulturu v regionech po covidové pauze. Z evropských peněz se mezi tyto projekty rozdělí celkem 2,6 miliardy korun. Cena za vznik žďárského centra zatím nebyla zveřejněna, jeho budoucí podobu už ale přibližují první ilustrační nákresy.
Ze střechy jedné z budov u Veletržního paláce v pražských Holešovicích stoupal ve středu večer kouř. Podle prvních informací však vypadalo, že dým pocházel z paláce. Dopravní podnik kvůli tomu odkláněl tramvaje.
/VIDEO, FOTOGALERIE/ Devět mladých českých umělců a designerů vyzdobilo při příležitosti loňského předsednictví České republiky dvě budovy Rady Evropské unie v Bruselu. Jejich počin je nyní možné vidět ve Veletržním paláci.