Tak jako asi všude i u nás covid změnil Vánoce. V dětském domově jsou Vánoce zaměřené na dodržování tradic stejně jako v rodinách. Na Štědrý den držíme dopolední půst, sledujeme pohádky, připravujeme bramborový salát a smažíme kapra. Děti se samozřejmě podle možností také zapojují. Po večeři a zpěvu koled se rozbalují dárky, stůl je plný cukroví a ovoce. Někteří vychovatelé seznamují děti i se staršími tradicemi, jako je rozkrajování jablíček, výroba lodiček z ořechů nebo třeba vůně františka… Ale covid zasáhl hlavně do příprav. Většinu dárků vychovatelé objednávali přes internet a hlavně jsme museli zrušit každoroční vánoční akademii, na kterou si děti připravují pásmo pohádek a scének pro všechny zaměstnance a zájemce z řad veřejnosti.
Více než dva měsíce byly uzavřeny střední školy a žáci se učili online. Od 25. listopadu se mohli zpátky do lavic vrátit studenti závěrečných ročníků a konečně od 7. prosince i ti ostatní. O tom, jak výuka na dálku fungovala, jsme si v následujícím rozhovoru povídali s ředitelem Středního odborného učiliště stavebního Opava Miroslavem Weiszem. Nezbytnou součástí vzdělávání na této škole je totiž i odborná praxe, která ale rovněž nemohla probíhat.
/FOTOGALERIE/ Ve světě výpočetní techniky se Ondrej Šimkovič z Náchoda pohybuje už patnáct let. Postaví počítač zákazníkovi na míru, instaluje do něho operační systém, vyčistí, zajistí servis… Zkrátka je to takový ten “ajťák” především pro běžné uživatele. Se začátkem distanční výuky v polovině října jeho práce nabrala obrátky.
Covid zasáhl v uplynulých měsících do života mnoha lidí. Patřili mezi ně i ajťáci, kterým však práce spíše přibyla. Důvod? Řada lidí musela přejít na home office, všichni školáci pak na domácí výuku. Mnoho lidí proto muselo využít zkušeností IT techniků.
Větší množství přenesených dat či rekordní prodeje notebooků. I tak se podle údajů mobilních operátorů či prodejců elektroniky letos projevila jarní a podzimní karanténa občas nazývaná lockdown. Kvůli covidu tráví letos lidé více času nejen na webu, ale také si častěji telefonují.
Od začátku roku 2020 prošlo rukama českobudějovických městských strážníků 453 nálezů. Za poslední dva roky jich bylo dokonce 1065. Některé z nich se díky úspěšnému pátrání vrátily do rukou majitelů, ostatní z nich byly předány příslušným správním orgánům nebo byly uloženy do Ztrát a nálezů českobudějovického magistrátu.
Se vzrůstajícími obavami a nervozitou sledoval Marek Venuta ze znojemských Popic zářijový vývoj pandemie koronaviru. Černé předpovědi se naplnily, vláda zavřela školy a jeho čtyři děti školou povinné se musely učit doma. Ze všeho nejdříve řešili chybějící technické vybavení.
Důkladná příprava se vyplatila. Nejdůležitějším faktorem zvládnutí vzdálené výuky, byla ve škole E. Valenty aktivní spolupráce pedagogů, žáků a rodičů. Výpadek prezenční výuky tak nebyl pro 642 žáků tolik citelný jako na jaře.
Na distanční výuku přešlo kvůli koronaviru ze dne na den 1,5 milionu žáků a 170 tisíc učitelů. Právě distančnímu vzdělávání se věnuje první specializovaný díl seriálu Co nám covid vzal, co nám covid dal.
Divadelníci nepřestávají pomáhat ani ve druhé vlně pandemie. Tentokrát se spojili s brněnskými neziskovými organizacemi a vypsali sbírku nepoužívaných notebookůpro děti ze sociálně ohrožených rodin. Na recepci Divadla Husa na provázku proto vzniklo sběrné místo, kam může každý přinést notebook a pomoci tak zmírnit dlouhodobé dopady současné krize. Namísto loňského jarmarku pořádali divadelníci sbírku.
Školáci z beskydského Dětského domova Čeladná už nebudou muset při distanční výuce čekat na volný počítač, výpočetní techniku potřebnou pro výuku i volný čas dětí získali nečekaně hned od dvou dárců najednou. Společnost Motor Lučina jim zajistila 15 repasovaných počítačů, na dalších 5 notebooků získal domov 150 tisíc korun od Nadace ČEZ.
Město Jablonec n. N. reaguje na naléhavou potřebu chybějícího počítačového vybavení v místních základních školách k zajištění distanční výuky a mimořádně uvolní ze svého rozpočtu částku 410 tisíc korun pro nákup 55 notebooků nebo tabletů.
Nevypínejte počítač, pracuje se na aktualizacích. Tahle otravná zpráva právě visí na notebooku před jedním ze svěřenců litoměřického dětského domova. A na obrazovce je hodně dlouho! Školák by už už mohl pracovat na úkolech, které mu teď zadávají učitelé na dálku. Ale nedá se svítit. Musí čekat, až dochroustá starý a pomalý počítač, kterému by to slušelo spíš na smetišti než na stole.
Úplně nový notebook už dva týdny využívá k distanční výuce 20letý student průmyslovky František Német. Bydlí v chomutovské vyloučené lokalitě, kde žije většina Romů. Nadějnému studentovi programování darovala počítač neziskovka Romea.
Úplně nový notebook už dva týdny využívá k distanční výuce 20letý student průmyslovky František Német. Bydlí v chomutovské vyloučené lokalitě, kde žije většina Romů. Nadějnému studentovi programování darovala počítač neziskovka Romea.
Stovky dětí v dětských domovech nemají počítače, aby se mohly plnohodnotně zapojit do distanční výuky. V řadě zařízení se o jeden počítač dělí několik dětí, což jim neumožňuje kvalitně se vzdělávat. Týká se to i Ústeckého kraje.
Lukáš Vašíček je čtyřiatřicetiletý ajťák z Tábora, který před pár dny vzbudil rozruch na sociálních sítích snahou pomoci dětem samoživitelek a z chudších rodin se školní online výukou.
Lukáš Vašíček je čtyřiatřicetiletý ajťák z Tábora, který před pár dny vzbudil rozruch na sociálních sítích snahou pomoci dětem samoživitelek a z chudších rodin se školní online výukou.
Málokomu zasáhla koronavirová epidemie do života tak, jako sociálně slabším rodinám a matkám samoživitelkám. Zdaleka ne každé dítě totiž má doma stolní počítač či notebook, na kterém by se mohlo věnovat školní online výuce.
Kancelář v kuchyni či třídu v pokoji si lidé kvůli pandemii zřídili ve svých domovech. Práce a výuka na dálku přináší vysoký odbyt výrobcům a prodejcům notebooků a jiných zařízení.
Práci v kanceláři jsem vždycky obdivoval, a tak pro mne zkušenost s ní byla hodně zajímavá. Od dětství jsem snil o tom, že jednou budu pracovat v kanceláři.
Možná i vy jste se rozhodli, nebo vás okolnosti přiměly, zařídit si pracoviště doma. Takzvaný home office má řadu výhod, ale i pravidel, která je třeba dodržovat. Kromě ergonomicky zařízené místnosti je důležitá i disciplína, správné oblečení a čas na cvičební přestávky!
Možná i vy jste se rozhodli, nebo vás okolnosti přiměly, zařídit si pracoviště doma. Takzvaný home office má řadu výhod, ale i pravidel, která je třeba dodržovat. Kromě ergonomicky zařízené místnosti je důležitá i disciplína, správné oblečení a čas na cvičební přestávky!
Sama je mámou a proto se rozhodla ulehčit současnou situaci rodičům samoživitelům. Hana Ferdanová z brněnské pražírny kávy Rebelbean ve spolupráci s několika brněnskými kavárnami rozjela projekt, díky kterému chce finančně vytíženým rodinám zajistit notebooky pro děti na distanční výuku.
Možná i vy jste se rozhodli, nebo vás okolnosti přiměly, zařídit si pracoviště doma. Takzvaný home office má řadu výhod, ale i pravidel, která je třeba dodržovat. Kromě ergonomicky zařízené místnosti je důležitá i disciplína, správné oblečení a čas na cvičební přestávky!
Možná i vy jste se rozhodli, nebo vás okolnosti přiměly, zařídit si pracoviště doma. Takzvaný home office má řadu výhod, ale i pravidel, která je třeba dodržovat. Kromě ergonomicky zařízené místnosti je důležitá i disciplína, správné oblečení a čas na cvičební přestávky!
Základní školy po celé republice se ve středu zavírají, přecházejí na dálkovou výuku. Děti se musí učit z domovů, oproti jaru je nyní distanční forma vzdělávání pro všechny povinná. Školy jsou podle sdělení ředitelů technicky lépe vybavené, situace ale ideální není.
Základní školy po celé republice se ve středu zavírají, přecházejí na dálkovou výuku. Děti se musí učit z domovů, oproti jaru je nyní distanční forma vzdělávání pro všechny povinná. Školy jsou podle sdělení ředitelů technicky lépe vybavené, situace ale ideální není.
Základní školy po celé republice se ve středu zavírají, přecházejí na dálkovou výuku. Děti se musí učit z domovů, oproti jaru je nyní distanční forma vzdělávání pro všechny povinná. Školy jsou podle sdělení ředitelů technicky lépe vybavené, situace ale ideální není.
Vlivem koronavirové pandemie musí školy řešit distanční výuku. Pro žáky je účast na ní povinná. Základní a střední školy sice prozatím podle všeho nikdo zavírat neplánuje, ty ale nenechávají nic náhodě připravují se na výuku „z domova“. Ne vše ale jde hladce.
Nejistý podzim v souvislosti s možnými vyhlídkami na další koronavirovou vlnu mají před sebou i školy. Připravují se na on-line výuku na dálku, se kterou už mají z letošního jara zkušenosti. Učitelé mají za sebou školení, jak výuku elektronickou cestou řešit, aby ji všichni zvládli. Častým řešením je sjednocení výuky pouze na jednu platformu. Dosud to bylo spíš na dohodě mezi učiteli a žáky. Školy musí mít na případnou on-line výuku i nezbytnou techniku, což může být ekonomicky náročné.
Obě poděbradské základní školy investovaly během prázdnin do výrazné proměny jak samotných prostor školy včetně například kuchyně, tak do inovací. Základní škola TGM koupila i pro případ distanční výuky zakoupila 12 nových notebooků, které budou učitelé využívat při nutnosti výuky z domova. Pro zlepšení hygienického prostředí ve škole budou moci být nově využívány čističky vzduchu.