Kreativ

ŠTÍTEK: Správa železniční dopravní cesty

Přání k MDŽ

Od Ďáblic po Venušinu. Ženám k jejich svátku popřály i pražské zastávky

Mezinárodní den žen, známý pod zkratkou MDŽ, zdaleka nepatří jen komunistické minulosti a vzpomínkám karafiáty rozdávané soudružkám funkcionáři ROH. Pro ty, kteří nepamatují: tak se kdysi označovala jednotná odborová organizace nazývaná Revoluční odborové hnutí. O tom, že MDŽ je dodnes živý svátek, podal v pátek jasný důkaz ruch v mnohých květinářstvích. Den žen se prostě v domácnostech slaví – a podle skladby zákazníků to rozhodně není jen doménou těch dříve narozených.

Prezident Petr Pavel debatuje s Kladeňáky.

O budově kladenského nádraží mají rozhodnout odborníci, řekl prezident Pavel

K budoucnosti budovy na hlavním kladenském nádraží se prezident Petr Pavel vyjádřil na závěr své debaty s Kladeňáky, která se uskutečnila ve středu 6. března ve Velkém sále Fakulty biomedicínského inženýrství ČVUT. Podle svých slov si netroufá tvrdit, zda by se kladenské nádraží mělo bourat či zachovat.   

Umístění parkoviště

Chrudim využije dopravního kolapsu po zavření mostu a u Tesca postaví parkoviště

/PLÁN A MAPA UMÍSTĚNÍ PARKOVIŠTĚ/ Rekonstrukce městského okruhu Dr. Milady Horákové s kompletní uzavírkou mostu přes Chrudimku začne 18. března. Zároveň s rekonstrukcí budou opraveny i chodníky a postaveno nové parkoviště mezi okruhem a železniční tratí na Slatiňany se 70 místy, které by mělo ulevit sídlišti U Stadionu. Stane se to v souběhu s rozsáhlými stavebními pracemi, a tak se tato investiční akce v očekávaném dopravním zmatku podle radnice ztratí. Podívejte se, kde bude parkoviště stát a jak bude vypadat.

Martin Dvořák (vpravo) vlastní železniční trať Královec - Žacléř a nádražní budovy v Žacléři a Lamperticích.

Zlínský majitel vlakového nádraží v Žacléři: Byl to dobrý obchod. Nelitujeme

/ROZHOVOR/ Martin Dvořák je podnikatel ze Zlína. Jeho společnosti TMŽ patří železniční trať Královec - Žacléř a nádražní budovy v Žacléři a Lamperticích. Získala je za 2,4 milionu korun od Správy železnic, když v prosinci 2021 vyhrála výběrové řízení. K převodu od státu došlo v loňském roce. „Považujeme to za dobrý obchod. Nemáme pocit, že bychom na tom měli prodělat do budoucna,“ tvrdí Martin Dvořák.

Nádražní budova a železniční trať v Žacléři patří od roku 2023 pražské společnosti TMŽ.

Plán na šlapací drezíny na železnici v Žacléři ztroskotal. Rýsuje se náhrada

Záměr oživit nevyužívanou lokální železniční trať v Žacléři šlapacími drezínami se neuskuteční. Nový majitel dráhy a nádražní budovy, podnikatel Martin Dvořák ze Zlína ze společnosti TMŽ, nebude plán na novou turistickou atrakci realizovat z bezpečnostních důvodů. Trať má ve směru do Lampertic příliš velký sklon.

Tragická nehoda u Sedlíkovic.

Při srážce vlaku s autem na přejezdech v jižních Čechách loni zemřeli dva lidé

Ten pátek 29. září 2023 míří k vlakovému přejezdu na trati České Budějovice – Plzeň u Sedlíkovic nedaleko Strakonic osobní vůz. Je krátce před 16. hodinou. Možná ostré slunce, které se řidiči zabodává do očí, že si nevšimne výstražného znamení, ani blížícího se vlaku. Střetu s desítkami tun vážícím kolosem, jedoucím více než 80kilometrovou rychlostí, už nelze zabránit. Vůz je odmrštěn na montážní stanici u přejezdu a vzápětí končí daleko v poli. Muž za volantem na následky zranění umírá. Je tak jednou ze dvou obětí srážek vlaku s vozidlem, které se v roce 2023 staly na železničních přejezdech v jižních Čechách…

Spěšné vlaky na trati mezi Brnem a Veselí nad Moravou ve stanici Vracov první březnový pátek po poledni.

Motorové vlaky mezi Veselím a Brnem nabíraly zpoždění i pokuty

/VIDEO/ Hned několik výrazných problémů zkomplikovalo v únoru cestu vlakem do Brna nejen Ivanu Ohlídalovi z Veselí nad Moravou. Ten se kvůli zpožděním s vírou ve zlepšení cestování po železnici do jihomoravské metropole obrátil i na redakci Hodonínského deníku. 

Nádraží v Sokolově

Strážníci se napojí na drážní kamery. Ostraha už drogy neprodává a posílí hlídky

Časté stížnosti na pocit nebezpečí v okolí vlakového nádraží v Sokolově jsou už jsou jakýmsi evergreenem. Píšou o něm lidé na sociálních sítích, zmiňují se i v průzkumech bezpečí, které město iniciuje. Město a Správa železnic (SŽDC) se o bezpečnost a pořádek v této lokalitě starají. Přestože jde o jedno z nejvíce hlídaných míst ve městě, bude dohled posílen.

Ilustrační foto.

Cesta vlakem z Liberce do Prahy by mohla trvat pod 70 minut, víme kdy

Nasednout v Liberci na vlak a za 69 minut vystupovat v Praze. Nejedná se o scénu ze sci-fi románu, ale budoucnost, kterou přinese příští dekáda. Modernizace vlakového napojení kraje na hlavní město získalo konkrétní podobu a Studie proveditelnosti trati Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice ukázala, že lze dosáhnout výrazného zlepšení a zkrácení jízdních dob na polovinu. Aktuálně cesta vlakem z krajského města do hlavní metropole trvá kolem tří hodin a rychlejší vlakové spojení se už řeší řadu let.

Další schody v nádražní hale.

Cesta na nástupiště jako výstup na Sněžku. Kralupské nádraží je plné bariér

/FOTO, VIDEO/ Centrum Kralup nad Vltavou prochází v posledních letech výraznými změnami k lepšímu. V jeho blízkosti se ale nachází i nádražní budova, která svým vzhledem nezapadá do dnešní doby. A nejen vzhledem. Ve stanici Českých drah chybí například výtah, bezbariérový přístup je přitom pouze na jedno z pěti nástupišť. S vozíkem nebo s kočárkem je to náročné. A ještě pěkných pár let bude. 

Vizualizace rekonstrukce mostu a stavby lávky.

Stavba lávky přes Labe začne nejpozději v červenci. Bude naproti Mariánské skále

/VIDEO, VIZUALIZACE/ Stavba provizorní lávky přes Labe a práce na opravě most mají začít dle předpokladu kraje ještě letos. Přesněji lávka začátkem léta a most v polovině října. Předtím dokončí Správa železnic opravy mostu železničního za zhruba 78 milionů korun a Správa a údržba silnic Ústeckého kraje za 19,2 milionu kapacitní obě křižovatky pod Větruší. Cílem je rozšíření a změna vedení odbočovacích pruhů, stavba začne už v březnu a končí v červenci.

Autobusové nádraží v Chomutově.

Chomutovské autobusové nádraží čeká pár zásahů. Přibudou květiny a lavičky

/VIDEO/ Autobusové nádraží v Chomutově by si podle cestujících zasloužilo vylepšit a prosvětlit. Pod přístřešky, které chrání před nepřízní počasí totiž bývá navzdory veřejnému osvětlení šero a nehostinně, proto by si podle nich prostor zasloužil pozdvihnout na vyšší úroveň. Město tak do něj během letoška zainvestuje zhruba 600 tisíc korun. Přidá lavičky i květináče se suchomilnými rostlinami.

Vysokorychlostní trať - trasa

Přerovští radní: Nechceme ničit kvůli VRT krajinu. Řešením je tunel

Navrženou trasu vysokorychlostní trati (VRT), která by měla zasáhnout cenné přírodní lokality - Čekyňský a Popovický kopec na okraji Přerova, odmítají radní. Rozhodli se proto obrátit dopisem na Správu železnic, Stavební správu vysokorychlostních tratí, ale i ministra dopravy, aby trasa vedla tunelem tak, jak v minulosti město několikrát požadovalo.

Ilustrační foto.

ÚOHS zrušil rozhodnutí, které povoluje výluku na trati Lipník - Drahotuše

Předseda antimonopolního úřadu (ÚOHS) zrušil rozhodnutí o povolení výluky na trati mezi Drahotušemi a Lipníkem nad Bečvou, kterou považují dopravci za „bezohlednou“. Svaz osobních železničních dopravců SVOD Bohemia, který hájí zájmy velkých dopravců - Českých drah, společností RegioJet, Leo Express, Arriva vlaky nebo AŽD Praha, kritizuje nejen délku výluky, ale zpochybnil i nutnost této stavby.

Autobusové nádraží ve Zlíně, únor 2024.

Ostudy Zlína, 2. díl: Autobusové nádraží je terčem kritiky dlouhodobě

Zlínský deník zmapoval současnou situaci ve Zlíně a vybral největší ostudy, které jsou dlouhodobým problémem města. V druhém díle jsme se zaměřili na autobusové nádraží. V anketě lze hlasovat pro největší ostudu a doporučit tak politikům, aby urychleně sjednali nápravu. Seznam zanedbaných budov, míst a území, které vás štvou, je redakce Deníku připravena rozšířit o vaše tipy. Pokud víte o ostudném či problémovém místě, pošlete nám tip na e-mail: iva.nedavaskova@denik.cz nebo dominik.pohludka@denik.cz.

Železniční spojnice mezi Heřmanovým Městcem a Chrudimí je mimo provoz od roku 2010. Její stav je neutěšený.

Žádná stezka. Správa hmotných rezerv chce železniční trať zachovat pro cisterny

/FOTO, VIDEO/ Kdyby byla v provozu, letos by oslavila 125 let své existence. Po železniční trati z Heřmanova Městce do Chrudimě však od roku 2010 žádný vlak neprojel, výjimkou byly možná drezíny s drážními dělníky utahujícími šrouby u kolejnic. Už dlouho se hovoří o tom, že by mohla obě města propojit stezka pro pěší nebo cyklisty. Minulý týden se kvůli novele zákona zástupci měst a obcí setkali na společném jednání se zástupci Správy železnic (SŽ). Mezi všemi panovala shoda a optimismus, ale to ještě netušili, že jim plány zařízne Správa státních hmotných rezerv.

Kladenské nádraží.

Historie nebo moderna? Lidé stále bojují za starou budovu kladenského nádraží

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Přestože počátkem února Správa železnic jako investor modernizace železniční trati Kladno – Praha rozhodl o tom, že budovu hlavního nádraží v Kladně-Kročehlavech je nejrozumnější zbourat, řada Kladeňáků za její zachování i v těchto dnech stále bojuje. Na elektronické petici přibývají denně podpisy.

Jednou z největších ostud Prostějova vyhlásili čtenáři Deníku chátrající místní nádraží. únor 2024

Ostudy Prostějova, 2. díl: Místní nádraží, co s ním bude

Vybrat největší ostudu Prostějova a pojmenovat tak nejpalčivější problém, který trápí naše město, jste mohli v uplynulých dnech prostřednictvím hlasování na webu Prostějovského deníku. V anketě skončilo na třetím místě s počtem 79 hlasů zanedbané místní nádraží. Právě jemu bude věnován další díl našeho seriálu. Problémovým lokalitám v Prostějově se budeme věnovat i nadále a rádi je rozšíříme o vaše tipy. Pokud máte námět na další zanedbaná místa, zašlete svůj tip na e-mail: zdenek.vyslouzil@denik.cz

Nádraží Františkovy Lázně, vizualizace.

Rekonstrukce lázeňského nádraží za 252 milionů proběhne za plného provozu

/VIZUALIZACE/ Cestující se mají na co těšit. Porota soutěže Stavba Karlovarského kraje jí loni udělila cenu za nejlepší projekt. Celkové náklady vyjdou na úctyhodných 252 milionů korun. Zachován bude historický vzhled budovy a k němu přibydou nezbytné moderní prvky pro pohodlí cestujících i zaměstnanců.

Po zesnulém bezdomovci u Hosína zůstává téměř rok nepořádek. O dědictví se nepřihlásil žádný příbuzný.

Žil na okraji jako Robinson. Zůstala po něm skládka, nikdo nechtěl dědictví

Smutný pohled se nabízí už více než rok projíždějícím řidičům od křižovatky mezi Chotýčany a Borkem na Hlubokou nad Vltavou. Zde u železničního mostu v katastru obce Hosín v maringotce bivakoval dlouhá léta starší muž. Nežil tu sám, radost mu dělalo štěně ovčáka i jeho slepičky. Po jeho smrti na místě zůstala černá skládka, nikdo z příbuzných totiž o pozůstalost neprojevil zájem.

Seminář „Nové prvky v železničním stavitelství“ na děčínské průmyslovce.

Děčínská průmyslovka pořádala tradiční seminář se železniční tématikou

Děčínská průmyslovka uspořádala ve dnech 14. a 15. února 2024 svůj tradiční již 21. seminář se železniční tématikou. Letošní seminář pod názvem „Nové prvky v železničním stavitelství“ se konal jako vždy pod záštitou generálního ředitele Správy železnic a byl připraven ve spolupráci s Oblastní komorou ČKAIT Ústí nad Labem, která akci zařadila do projektu celoživotního vzdělávání. Přednáškový sál – slavnostně upravená jídelna - byl zaplněn do posledního místa, semináře se zúčastnilo cca 260 účastníků.

Cestování vlakem, ilustrační foto

Modernizace trati mezi Vyškovem a Nezamyslicemi: k plánům mají výhrady obce

Správa železnic posunula vpřed nový projekt železničního spojení z Brna do Přerova. Hlavní výhodou je, že vlaky na této nové trati mohou dosáhnout až dvousetkilometrové rychlosti v hodině. Konkrétně se jedná o úsek trasy mezi Vyškovem a Nezamyslicemi. Správa železnic se však již setkala s odporem ze strany obcí. Situaci komplikuje i možný výskyt křečků či koroptví.

Ilustrační foto.

Náklady na rychlé tratě na Moravě? Stát chce spolupráci se soukromými investory

Výrazně rychleji než nyní by měly v budoucnu jezdit vlaky po jižní Moravě. Díky plánovaným vysokorychlostním tratím. Ty mají vzniknout v celé republice. Nejdále v přípravě jsou nyní úseky na trase mezi Brnem a Břeclaví a Brnem a Ostravou. Stavba bude stát desítky miliard korun a je zřejmé, že náklady stát neutáhne z vlastní pokladny. Možností je spolupráce se soukromým investorem.