/FOTO/ Je to tady! Stavba nového sídla nymburských drážních hasičů má definitivně zelenou. Po řadě komplikací a chybějících peněz už nic nebrání tomu, aby se na místo začal navážet stavební materiál a jedna z nových dominant Nymburka začala růst před očima.
Mezinárodní den žen, známý pod zkratkou MDŽ, zdaleka nepatří jen komunistické minulosti a vzpomínkám karafiáty rozdávané soudružkám funkcionáři ROH. Pro ty, kteří nepamatují: tak se kdysi označovala jednotná odborová organizace nazývaná Revoluční odborové hnutí. O tom, že MDŽ je dodnes živý svátek, podal v pátek jasný důkaz ruch v mnohých květinářstvích. Den žen se prostě v domácnostech slaví – a podle skladby zákazníků to rozhodně není jen doménou těch dříve narozených.
/FOTO, VIDEO/ Novou stanici mají mít dálniční policisté v Mikulově. Obsadit by mohli historickou budovu vlakového nádraží, kterou chce Správa železnic zbourat. Za její záchranu vznikla nedávno petice.
V Českých Budějovicích se chystá stavba tunelu pod kolejištěm i změny v samotném kolejišti u vlakového nádraží. Počítá se také se snesením současné lávky do Suchého Vrbného a stavbou nové. Osud té současné je zatím otevřený.
S omezením musí počítat cestující od soboty do pondělí na vlakových linkách mezi Břeclaví a Bratislavou. Spoje soukromého dopravce RegioJet, které jezdí mezi Prahou a Bratislavou, nahradí v úseku Břeclav - Bratislava autobusy.
/VIDEO/ U malšovické multifunkční arény město plánuje stavbu cyklověže pro bezpečné ukládání kol. Současně se vedení města rozhodlo nešetřit na náladovém osvětlení vnějšího pláště stadionu a přiklonilo se k atraktivnějšímu barevnému řešení.
K budoucnosti budovy na hlavním kladenském nádraží se prezident Petr Pavel vyjádřil na závěr své debaty s Kladeňáky, která se uskutečnila ve středu 6. března ve Velkém sále Fakulty biomedicínského inženýrství ČVUT. Podle svých slov si netroufá tvrdit, zda by se kladenské nádraží mělo bourat či zachovat.
/VIDEO/ Do středečních 8 hodin ráno se předpokládalo omezení dopravy na železnici mezi Veselím nad Lužnicí a Planou nad Lužnicí. Důvodem je tragická srážka vlaku s člověkem v kolejišti. V 8.25 hodin byl provoz na trati obnoven.
/PLÁN A MAPA UMÍSTĚNÍ PARKOVIŠTĚ/ Rekonstrukce městského okruhu Dr. Milady Horákové s kompletní uzavírkou mostu přes Chrudimku začne 18. března. Zároveň s rekonstrukcí budou opraveny i chodníky a postaveno nové parkoviště mezi okruhem a železniční tratí na Slatiňany se 70 místy, které by mělo ulevit sídlišti U Stadionu. Stane se to v souběhu s rozsáhlými stavebními pracemi, a tak se tato investiční akce v očekávaném dopravním zmatku podle radnice ztratí. Podívejte se, kde bude parkoviště stát a jak bude vypadat.
/ROZHOVOR/ Martin Dvořák je podnikatel ze Zlína. Jeho společnosti TMŽ patří železniční trať Královec - Žacléř a nádražní budovy v Žacléři a Lamperticích. Získala je za 2,4 milionu korun od Správy železnic, když v prosinci 2021 vyhrála výběrové řízení. K převodu od státu došlo v loňském roce. „Považujeme to za dobrý obchod. Nemáme pocit, že bychom na tom měli prodělat do budoucna,“ tvrdí Martin Dvořák.
Záměr oživit nevyužívanou lokální železniční trať v Žacléři šlapacími drezínami se neuskuteční. Nový majitel dráhy a nádražní budovy, podnikatel Martin Dvořák ze Zlína ze společnosti TMŽ, nebude plán na novou turistickou atrakci realizovat z bezpečnostních důvodů. Trať má ve směru do Lampertic příliš velký sklon.
Novou podobu má dostat lávka přes kolejiště u budějovického nádraží. Souvisí to s plánovanou stavbou tunelu pod kolejemi, který připravuje Jihočeský kraj, a změnami v kolejišti, jež chystá Správa železnic. Novou lávku vybírala 4. března 2024 budějovická rada města.
V pondělí kolem páté hodiny ráno narazila vlaková souprava na trati mezi Vejprnicemi a Plzní do betonové překážky. Někdo ji tam zřejmě umístil úmyslně, policie nehodu vyšetřuje jako obecné ohrožení.
Ten pátek 29. září 2023 míří k vlakovému přejezdu na trati České Budějovice – Plzeň u Sedlíkovic nedaleko Strakonic osobní vůz. Je krátce před 16. hodinou. Možná ostré slunce, které se řidiči zabodává do očí, že si nevšimne výstražného znamení, ani blížícího se vlaku. Střetu s desítkami tun vážícím kolosem, jedoucím více než 80kilometrovou rychlostí, už nelze zabránit. Vůz je odmrštěn na montážní stanici u přejezdu a vzápětí končí daleko v poli. Muž za volantem na následky zranění umírá. Je tak jednou ze dvou obětí srážek vlaku s vozidlem, které se v roce 2023 staly na železničních přejezdech v jižních Čechách…
Trvalo to, ale povedlo se! Namísto avizované hodiny se demontáž první ze čtyř částí ocelové konstrukce železničního mostu na okraji Havířova protáhla na více než tři hodiny. Dvacet minut po poledni nakonec obří jeřáb asi dvacetimetrový kus mostovky o váze přes 70 tun položil na zem. Za jásotu přihlížejících.
Nová budova chodovského vlakového nádraží začala sloužit cestujícím. Oproti té původní je jako z jiného světa. Došlo k výraznému zvýšení bezpečnosti a úrovně kultury cestování. Tu mimo jiné zajišťuje bezbariérový přístup do budovy a nové WC pro imobilní osoby.
Ani nepřízeň počasí v minulých týdnech nepřerušila práce na modernizaci železniční trati mezi Střelicemi a Zastávkou u Brna. Zimní technologická přestávka sice přerušila zemní práce a mokré procesy na stavbě, ale dělníci se pustili do jiných činností.
Dnes, v pondělí 18. března, začala úplná uzavírka ulice Doubské v úseku od křižovatky s ulicí Nákladní a Čechovou až k čerpací stanici Cobalt. Uzavírka bude trvat až do konce června. Začíná tím plánovaná rekonstrukce libereckého temného podchodu.
Hasiči zasahovali v pátek 1. března odpoledne u dopravní železniční nehody u obce Olešnice na Červenokostelecku. Vlak zde najel do sesunutého svahu. Ve vlakové soupravě cestovalo 107 osob. Musely je přepravit evakuační autobusy.
/VIDEO/ Hned několik výrazných problémů zkomplikovalo v únoru cestu vlakem do Brna nejen Ivanu Ohlídalovi z Veselí nad Moravou. Ten se kvůli zpožděním s vírou ve zlepšení cestování po železnici do jihomoravské metropole obrátil i na redakci Hodonínského deníku.
Časté stížnosti na pocit nebezpečí v okolí vlakového nádraží v Sokolově jsou už jsou jakýmsi evergreenem. Píšou o něm lidé na sociálních sítích, zmiňují se i v průzkumech bezpečí, které město iniciuje. Město a Správa železnic (SŽDC) se o bezpečnost a pořádek v této lokalitě starají. Přestože jde o jedno z nejvíce hlídaných míst ve městě, bude dohled posílen.
K nehodě vlaku a osobního auta došlo ve čtvrtek po poledni na železničním přejezdu v ulici Zbuzany v Rychnově nad Kněžnou. Nehoda zastavila dopravu na trati z Rychnova do Častolovic.
Nasednout v Liberci na vlak a za 69 minut vystupovat v Praze. Nejedná se o scénu ze sci-fi románu, ale budoucnost, kterou přinese příští dekáda. Modernizace vlakového napojení kraje na hlavní město získalo konkrétní podobu a Studie proveditelnosti trati Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice ukázala, že lze dosáhnout výrazného zlepšení a zkrácení jízdních dob na polovinu. Aktuálně cesta vlakem z krajského města do hlavní metropole trvá kolem tří hodin a rychlejší vlakové spojení se už řeší řadu let.
/VIDEO/ Rychlostí až 320 kilometrů v hodině mají jezdit vlaky mezi Modřicemi a Rakvicemi. Jak už Deník informoval, Správa železnic plánuje přes jižní Moravu postavit vysokorychlostní trať o délce pětačtyřicet kilometrů. Příprava však nejde bez komplikací.
/FOTO, VIDEO/ Centrum Kralup nad Vltavou prochází v posledních letech výraznými změnami k lepšímu. V jeho blízkosti se ale nachází i nádražní budova, která svým vzhledem nezapadá do dnešní doby. A nejen vzhledem. Ve stanici Českých drah chybí například výtah, bezbariérový přístup je přitom pouze na jedno z pěti nástupišť. S vozíkem nebo s kočárkem je to náročné. A ještě pěkných pár let bude.
Začátek března se na trati číslo 036 Liberec - Harrachov - Szklarska Poręba Górna ponese v duchu výluk. Správa železnic plánuje v úseku Liberec - Jablonec nad Nisou kácení a výřez porostu, uskuteční se od 4. do 8. března vždy od 7:25 do 14:55.
/VIDEO, VIZUALIZACE/ Stavba provizorní lávky přes Labe a práce na opravě most mají začít dle předpokladu kraje ještě letos. Přesněji lávka začátkem léta a most v polovině října. Předtím dokončí Správa železnic opravy mostu železničního za zhruba 78 milionů korun a Správa a údržba silnic Ústeckého kraje za 19,2 milionu kapacitní obě křižovatky pod Větruší. Cílem je rozšíření a změna vedení odbočovacích pruhů, stavba začne už v březnu a končí v červenci.
/VIDEO/ Autobusové nádraží v Chomutově by si podle cestujících zasloužilo vylepšit a prosvětlit. Pod přístřešky, které chrání před nepřízní počasí totiž bývá navzdory veřejnému osvětlení šero a nehostinně, proto by si podle nich prostor zasloužil pozdvihnout na vyšší úroveň. Město tak do něj během letoška zainvestuje zhruba 600 tisíc korun. Přidá lavičky i květináče se suchomilnými rostlinami.
/FOTO/ Dva náročné zásahy mají za sebou nymburští drážní hasiči. Nejdříve zasahovali na nádražív Nymburce, kde jim byl ohlášen únik nebezpečné látky. Druhý den vyjížděli do Poděbrad, kde bylo potřeba upravit větve mohutného vzácného stromu.
Plánovaná výluka na železniční trati z Havlíčkova Brodu na Brno od prvního března nejspíš nezačne, i tak budou cestující na Vysočině vozit místo vlaků autobusy. Informoval o tom server zdopravy.cz. Změna se týká cestujících v úseku na tratích mezi Havlíčkovým Brodem, Žďárem nad Sázavou, Křižanovem a Brnem.
Navrženou trasu vysokorychlostní trati (VRT), která by měla zasáhnout cenné přírodní lokality - Čekyňský a Popovický kopec na okraji Přerova, odmítají radní. Rozhodli se proto obrátit dopisem na Správu železnic, Stavební správu vysokorychlostních tratí, ale i ministra dopravy, aby trasa vedla tunelem tak, jak v minulosti město několikrát požadovalo.
Razantní omlazovací kúra čeká vlakové nádraží na Smíchově. Projde zásadní proměnou, přičemž práce jsou rozplánovány na tři roky: do roku 2027. Železniční provoz zůstane ve vytížené stanici zachován, i když cestující musí počítat s omezeními.
Předseda antimonopolního úřadu (ÚOHS) zrušil rozhodnutí o povolení výluky na trati mezi Drahotušemi a Lipníkem nad Bečvou, kterou považují dopravci za „bezohlednou“. Svaz osobních železničních dopravců SVOD Bohemia, který hájí zájmy velkých dopravců - Českých drah, společností RegioJet, Leo Express, Arriva vlaky nebo AŽD Praha, kritizuje nejen délku výluky, ale zpochybnil i nutnost této stavby.
Zlínský deník zmapoval současnou situaci ve Zlíně a vybral největší ostudy, které jsou dlouhodobým problémem města. V druhém díle jsme se zaměřili na autobusové nádraží. V anketě lze hlasovat pro největší ostudu a doporučit tak politikům, aby urychleně sjednali nápravu. Seznam zanedbaných budov, míst a území, které vás štvou, je redakce Deníku připravena rozšířit o vaše tipy. Pokud víte o ostudném či problémovém místě, pošlete nám tip na e-mail: iva.nedavaskova@denik.cz nebo dominik.pohludka@denik.cz.
Razantní omlazovací kúra čeká vlakové nádraží na Smíchově. Projde zásadní proměnou, přičemž práce jsou rozplánovány na tři roky: do roku 2027. Železniční provoz zůstane ve vytížené stanici zachován, i když cestující musí počítat s omezeními.
/FOTO, VIDEO/ Kdyby byla v provozu, letos by oslavila 125 let své existence. Po železniční trati z Heřmanova Městce do Chrudimě však od roku 2010 žádný vlak neprojel, výjimkou byly možná drezíny s drážními dělníky utahujícími šrouby u kolejnic. Už dlouho se hovoří o tom, že by mohla obě města propojit stezka pro pěší nebo cyklisty. Minulý týden se kvůli novele zákona zástupci měst a obcí setkali na společném jednání se zástupci Správy železnic (SŽ). Mezi všemi panovala shoda a optimismus, ale to ještě netušili, že jim plány zařízne Správa státních hmotných rezerv.
/VIDEO, FOTOGALERIE/ Přestože počátkem února Správa železnic jako investor modernizace železniční trati Kladno – Praha rozhodl o tom, že budovu hlavního nádraží v Kladně-Kročehlavech je nejrozumnější zbourat, řada Kladeňáků za její zachování i v těchto dnech stále bojuje. Na elektronické petici přibývají denně podpisy.
Vybrat největší ostudu Prostějova a pojmenovat tak nejpalčivější problém, který trápí naše město, jste mohli v uplynulých dnech prostřednictvím hlasování na webu Prostějovského deníku. V anketě skončilo na třetím místě s počtem 79 hlasů zanedbané místní nádraží. Právě jemu bude věnován další díl našeho seriálu. Problémovým lokalitám v Prostějově se budeme věnovat i nadále a rádi je rozšíříme o vaše tipy. Pokud máte námět na další zanedbaná místa, zašlete svůj tip na e-mail: zdenek.vyslouzil@denik.cz
/VIZUALIZACE/ Cestující se mají na co těšit. Porota soutěže Stavba Karlovarského kraje jí loni udělila cenu za nejlepší projekt. Celkové náklady vyjdou na úctyhodných 252 milionů korun. Zachován bude historický vzhled budovy a k němu přibydou nezbytné moderní prvky pro pohodlí cestujících i zaměstnanců.
Smutný pohled se nabízí už více než rok projíždějícím řidičům od křižovatky mezi Chotýčany a Borkem na Hlubokou nad Vltavou. Zde u železničního mostu v katastru obce Hosín v maringotce bivakoval dlouhá léta starší muž. Nežil tu sám, radost mu dělalo štěně ovčáka i jeho slepičky. Po jeho smrti na místě zůstala černá skládka, nikdo z příbuzných totiž o pozůstalost neprojevil zájem.
Děčínská průmyslovka uspořádala ve dnech 14. a 15. února 2024 svůj tradiční již 21. seminář se železniční tématikou. Letošní seminář pod názvem „Nové prvky v železničním stavitelství“ se konal jako vždy pod záštitou generálního ředitele Správy železnic a byl připraven ve spolupráci s Oblastní komorou ČKAIT Ústí nad Labem, která akci zařadila do projektu celoživotního vzdělávání. Přednáškový sál – slavnostně upravená jídelna - byl zaplněn do posledního místa, semináře se zúčastnilo cca 260 účastníků.
Skeptický je ministr dopravy Martin Kupka ke vzniku takzvané Boskovické spojky - přimému vlakovému spojení z Boskovic na Blanensku do Brna. Důvodem je příliš vysoká cena. Kupka to řekl nedávno při setkání s lidmi v Boskovicích.
Správa železnic posunula vpřed nový projekt železničního spojení z Brna do Přerova. Hlavní výhodou je, že vlaky na této nové trati mohou dosáhnout až dvousetkilometrové rychlosti v hodině. Konkrétně se jedná o úsek trasy mezi Vyškovem a Nezamyslicemi. Správa železnic se však již setkala s odporem ze strany obcí. Situaci komplikuje i možný výskyt křečků či koroptví.
Výrazně rychleji než nyní by měly v budoucnu jezdit vlaky po jižní Moravě. Díky plánovaným vysokorychlostním tratím. Ty mají vzniknout v celé republice. Nejdále v přípravě jsou nyní úseky na trase mezi Brnem a Břeclaví a Brnem a Ostravou. Stavba bude stát desítky miliard korun a je zřejmé, že náklady stát neutáhne z vlastní pokladny. Možností je spolupráce se soukromým investorem.
Česku se nedaří dlouhodobě snížit počet střetů aut s vlaky na železničních přejezdech. Neklesá ani počet obětí. Podle expertů je jedním z důvodů nesoustředěnost a zbytečné riskování řidičů.